Metodinė diena Gižuose – ikimokyklinio ugdymo programos ir edukacinių erdvių dermė

Odeta Žilinskienė
,
K. Baršausko mokyklos-daugiafunkcio centro ikimokyklinio ugdymo mokytoja

Vilkaviškio r. Kazimiero Baršausko mokykloje-daugiafunkciame centre, Gižų darželyje,  gegužės mėn. paskutinėmis dienomis įvyko metodinė diena „Edukacinių erdvių naudojimas ugdymo procese“. Renginį stebėti ir patirties semtis atvyko per 20 specialistų iš skirtingų Vilkaviškio rajono darželių.

 

Renginį pradėjo darželio vaikučiai daina apie „Vabalą“. Po jų sekė ikimokyklinio ugdymo mokytojų bei mokytojo padėjėjos kvartetas, kurios atliko dainą „Namai, kur tebelaukia“. Po dainingos įžangos sveikinimo žodį tarė Vilkaviškio rajono savivaldybės administracijos Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vyriausioji specialistė Elena Šventoraitienė ir Vilkaviškio švietimo pagalbos tarnybos andragogė Aušra Denutienė. Po sveikinimų ir pasidžiaugimų temos aktualumu ir susirinkusiųjų gausa, pasikeitusią ikimokyklinio ugdymo programą pristatė centro direktorė Sidutė Černauskienė.

 

Po trumpos teorinės dalies prasidėjo praktinis veiklų stebėjimas. Pirmiausiai stebima buvo „Žirniukų“ (1–2 m. lopšelio grupė) maisto gaminimo veikla. Veiklos metu vaikai gamino sausainius: tešlą minkė rankomis, kočiojo kočėlu, vėliau bandė išspausti formą, papuošti džiovintais vaisiais. Svečius sužavėjo mažųjų sutelktas dėmesys darbui, nes virš 20 svetimų žmonių stovinčių grupėje nei kiek nesutrikdė gamintojų, o vaikai sėdėdami savo darbo vietose, pasipuošę prijuostėmis, kuo puikiausiai atlikinėjo priskirtą darbą. Atlikta veikla lavina vaikų smulkiąją motoriką, kuri ateityje padės jiems geriau valdyti pieštuką, rašyti.

 

„Kodėlčiukų“ grupė (3–5 m.) pristatė savo aktorinius gebėjimus teatrinėje veikloje, kuri vyko specialiai paruoštoje teatro salėje: scena uždengta juodomis užuolaidomis, langai pritemdyti, pastatytos jaukios dekoracijos. Vaikai, kaip tikri aktoriai, vaidino pasaką „Kas namelyje gyvena?“. Mažieji aktoriai ne tik buvo puikiai sukoncentravę dėmesį, tačiau atliko savo vaidmenis: vieni iš jų buvo kiškiai, kiti lapės, meškos, varlės, vilkai – įvairiausi miško gyventojai. Įkūnydami personažą atliko priskirtus veiksmus, sakė žodžius, tokiu būdu ugdydami savo kūrybiškumą, gebėjimą įsijausti, suprasti kitą.

 

„Kiškučių“ grupė (2–6 m.) šiemet įrengtame lauko kupole – tyrinėjimų erdvėje pristatė eksperimentą. Pirmiausiai, vaikams buvo pristatytas ilgalaikis eksperimentas, kurį vaikai stebi, žiūri, kas keičiasi, vertina – tai buvo druskos kristalizacija. Trumpalaikis eksperimentas buvo vandens filtravimas: vaikai susipažino su reikalingomis medžiagomis (akmenys, žvyrus, smėlis, vata), vėliau vaikai patys dėjo su šaukštu reikalingas medžiagas ir galiausiai supylė nešvarų vandenį. Eksperimento pabaigoje vaikai stebėjo, kaip nešvarus vanduo, prabėgęs pro visas supiltas medžiagas pradeda lašėti jau skaidrus. Vaikai paklausti, kas jiems patiko labiausiai, atsakė, kad dėti vatą, žvyrą, akmenis bei ieškojo logiškų atsakymų į klausimus: iš kur mes gauname vandenį ir pan. Šia veikla vaikai ugdosi kritinį mąstymą, gebėjimą kantriai stebėti, analizuoti.

 

Priešmokyklinukai (6–7 m.) lauko klasėje užsiėmė kūrybine veikla, kurios metu vaikai patys rinkosi lauke randamas ir norimas žoleles, vėliau jas dėjo ant baltos drobės, užlenkė medžiagą. Tada lygino su kočėlu ir gamino antspaudus naudodami akmenį. Daužant su akmenukais išėjo gražus, pavasariškas, natūralus gamtos paveikslas. Vaikams itin patiko veikla bei aplinkinių dėmesys. Tokiu būdu jie galėjo ugdytis kūrybiškumą, gebėjimą geriau koncentruoti dėmesį.

 

Po visų veiklų kartu su svečiais buvo apžiūrėta teritorija, supažindinta su lauko erdvėmis. Darželio teritorija: daržininkystės erdvė, lauko klasė, meteorologinė stotelė, lauko akvariumas (su karosais ir vandens sraigėmis), kelmo laboratorija, namų erdvė, žaidimų aikštelė, vabalynė, gamtos medžiagų audimo staklės. Mokyklos teritorijoje buvo pristatytas pojūčių takas, turimi gyvūnėliai (fazanai, triušiai, vištos ir t. t.), vaismedžių sodas, vitaminų daržas.

 

Galiausiai visi sugrįžome į grupę veiklų aptarimui. Prieš refleksiją buvo atlikti euritmijos pratimai, kurie leidžia atsipalaiduoti bei susidėlioti savo mintis, nusiraminti. Vėliau kiekvienas atsakė į klausimą, ką parsiveš iš šios dienos namo ar į savo ugdymo įstaigą. Svečių emocijos buvo vien teigiamos: daugeliui patiko lauko audimo staklės, kai kam patiko menų dienos pristatymas, tačiau visiems labiausiai patiko bendra rami atmosfera ir juntama harmonija. Buvo žmonių, kurie teigė, kad negali patikėti, jog toks darželis yra mūsų rajone, kiti jautėsi kaip užsienio darželyje. Galiausiai svečiams buvo išdalinti vaikų gaminti muiliukai su alyvų žiedeliais ir ėjo visi vaišintis vaikų gamintu rabarbarų pyragu, keksu, išvirtu kompotu.

 

Atnaujinta ikimokyklinio ugdymo programa, apimanti Valdorfo, humanistinę ir lauko pedagogikas, pasiteisino, nes vaikai tapo ramesni, smalsesni, kūrybiškesni, darbštesni, o svečių komentarai dar kartą parodė, kad einama tinkama linkme.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.