Metodai, padedantys atrasti kelią į teigiamas emocijas, ramybę ir harmoniją

Diana Rutkauskienė
,
Rudaminos vaikų l.-d. „Ąžuoliukas“ ikimokyklinio ugdymo mokytoja

Kiekvienas pedagogas turi savo metodus, kaip sukurti ramybę ir harmoniją savo vaikų grupėje. Mano manymu, ankstyvojo amžiaus grupėje yra svarbu bendradarbiauti su tėvais, atsakyti jiems į visus rūpimus klausimus. Juk dauguma mažylių ateidami į darželį dar nemoka aiškiai kalbėti, papasakoti, kaip praėjo jų diena. Tokio amžiaus vaikų tėvai domisi vaikų veikla ir emocine būsena net keliskart per dieną. Todėl labai svarbu juos nuraminti, kad vaikas darželyje mylimas ir saugus. Kai ramūs tėvai palikdami savo atžalas, tai ir vaikai greičiau adaptuojasi pradedant lankyti darželį.

 

Kitas svarbus metodas – sudaryta aiški dienotvarkė. Nuo pirmų dienų reikia paaiškinti, ką ir kada veiksime, kada ateis tėveliai. Tam labai tinka vizualinės pagalbos kortelių rinkinys „PoKo“. Sudariau visų tą dieną atliekamų veiklų dienotvarkę iš spalvotų kortelių ir pakabinau matomoje vietoje. Vaikai dažnai prieina prie jos ir pasitikslina, ką veiks toliau. Ypač tai aktualu po atostogų ar ligos, kai vaikai atpranta nuo darželio rutinos. O rutina labai svarbi vaiko saugumo jausmui. Mokytojas turi ne tik patenkinti vaiko fizinius poreikius, bet ir pratinti prie ugdymo elementų, įvairių pažinimo veiklų. Mūsų rutina susideda iš rytinės mankštos, Ryto rato pokalbių, buvimo lauke, muzikos klausimo ar pasakos skaitymo prieš miegą.

 

Norėdami papildyti kasdienę vaikų rutiną sveikatai palankiomis veiklomis, įstaigoje pradėjome taikyti Sebastiano Kneipo metodiką, kuri yra paremta penkiais gyvenimo principais. Tai – vandens procedūros, kurios stiprina organizmą, judėjimas, harmonija, žolelių terapija ir sveika mityba. Remdamiesi šia metodika, padėsime formuotis sveiko ir aktyvaus gyvenimo būdo įpročiams.

Kasdien būdami lauke vaikai atranda meilę gamtai, tampa sveikesni, emociškai ir fiziškai stipresni. Rūpinamės ir tvarkome savo aplinką, skirtingas veiklas vykdome gryname ore. Tai įgyvendinti padeda žaliuojančios lauko erdvės, saugi ir moderni lauko įranga ir subalansuota edukacinė aplinka mažam žmogui. Kasdien vaikai gauna fizinį aktyvumą lauke ir viduje, visavertę mitybą ir kuprinę žinių apie sveiką gyvenseną.

 

Ramybės jausmui įtakos turi grupės aplinka ir ten dirbančių pedagogų tarpusavio santykiai. Juk mažyliams reikia sukurti antrųjų namų jausmą. Kurdama grupės erdvę taip pat galvoju apie namus. Kokios interjero detalės, vaikų šeimų nuotraukos, vaikų atnešti žaislais suteiks mažiesiems šiltą ir jaukią vaikystės aplinką. Siekiu, kad mūsų darželis būtų vieta, kurioje vaikas pirmiausia jaučiasi mylimas ir saugus, drąsus reikšti jausmus ir emocijas, draugauti ir kurti, kurioje jam gera būti.

 

Nuo 3 metų vaikai jau geba pažvelgti į situacijas iš kito žmogaus perspektyvos, nes jiems po truputį vystosi kognityvinis empatijos aspektas. Taigi, mes nuolat mokomės dalintis. Vaikai po truputį pradeda atkreipti dėmesį į savo ir kito vaiko jausmus – kad kitas apsidžiaugia, kai jam duodamas draugo žaislas arba kad reikia paguosti matant verkiantį žmogų. Mažyliai jau ima myluoti savo mėgstamiausią meškiuką, maitinti lėlę, kopijuoti kitų žmonių empatišką elgesį. Kitas geras būdas supažindinti vaikus su kitų emocijomis – skaitant knygas ar žiūrint vaikiškus filmukus. Šių veiklų metu aptariame, kokias emocijas išgyvena herojai. Reikšmingą vaidmenį ramiai aplinkai sukurti atlieka ir pedagogų atjauta, stresiniu situacijų mažinimas. Vaikų sveikata – tai ne tik fizinis kūnas, bet ir emocinė higiena, dėmesys sau ir kitiems grupės vaikams.

 

Harmoningai aplinkai sukurti svarbu ne tik vaizdas, bet ir garsas. Klausyti ir girdėti svarbu visais žmogaus gyvenimo etapais. Klausą laviname ne tik kalbėdami, bet ir šalia girdėdami muziką. Kasdien pietų miegą pasitinkame su skaitoma pasaka arba ramios klasikinės muzikos garsais. Rytinė mankšta irgi vyksta klausant linksmų dainelių. Darželyje vaikai jau nuo ankstyvojo amžiaus labai noriai lanko muzikos pamokėles. Garsų pasaulis vaikus įkvepia, ramina ir lavina.

 

Kas dar labai padeda užmegzti harmoningus santykius su mažyliu, kuris tik pradeda lankyti darželį, tai kalbėjimas jo gimtąja kalba. Mūsų darželyje daug vaikų iš kitakalbių šeimų. Todėl kuriame palankią aplinką kalbėti keliomis kalbomis ir jas girdėti, kol mažylis pramoksta lietuvių kalbą. Tai padeda ne tik greitesnei adaptacijai, bet ir užmezgant šiltus tarpusavio santykius.

 

Kasdien stengiuosi kurti ramią, harmoningą aplinką ir būti kartu su vaikais. Būti kartu – tai kalbėti ir girdėti, mokyti ir mokytis, auginti ir augti pačiai. Šie mainai – prasmingiausia ugdymo dalis. Kiekvieną vakarą uždarome darželio duris paaugę ir ko nors išmokę.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.