Mes norime pakeisti pasaulį!

Rita Bakanienė
,
Vilniaus Martyno Mažvydo prog-jos anglų kalbos mokytoja, „Erasmus+“ projekto koordinatorė

Šešiolikmetė klimato aktyvistė Greta Thunberg, pradėjusi penktadieninių mokinių protestų tradiciją, įkvėpė milijonus jaunų žmonių visame pasaulyje, reikalaujančių imtis veiksmų siekiant stabdyti klimato kaitą. Prie protesto prisijungė ir mokiniai Lietuvoje – VšĮ „Mes Darom“ rugsėjo 20 d. pakviesti dalyvauti Pasaulinei aplinkos tvarkymo dienai skirtame sąspietyje.

Mes, Vilniaus Martyno Mažydo progimnazijos mokytojai ir mokiniai, savo mokykloje tokį sąspietį surengėme rugsėjo 19 d. Pasipuošę žaliai ir pasiruošę plakatus su šūkiais, kviečiančiais saugoti gamtą ir spręsti aktualias aplinkosaugos problemas, rinkomės mokyklos kieme bendram šokiui.

Šis renginys mūsų mokykloje simboliškai vainikavo dvejus metus, nuo 2017 m. spalio iki 2019 m. rugsėjo, kartu su partneriais iš Suomijos, Ispanijos, Italijos, Vokietijos ir Portugalijos vykdyto „Erasmus+“ KA2 tarpmokyklinių partnerysčių projekto „Keičiame įpročius – keičiame pasaulį!“ (angl. „Changing habits – changing the world“) pabaigą.

 

Projekto tikslas buvo supažindinti mokinius su aplinkosaugos svarba, aktualiomis problemomis ir galimais sprendimo būdais, atliekant praktines aplinkos apsaugos veiklas, dirbant tarptautinėse grupėse, ugdyti gebėjimą rūpintis savo aplinka ir gamtos išsaugojimu. Siekėme, kad jauni žmonės įgytų svarbių įgūdžių visam gyvenimui. Projekte dalyvavo šešios partnerių mokyklos iš Pietų, Šiaurės, Rytų ir Vakarų Europos, turinčios skirtingą patirtį ir žinias aplinkosaugos klausimais, todėl siekėme mokytis vieni iš kitų, bendradarbiauti ir pasidalyti gerąja patirtimi.

Per šiuos dvejus metus, siekdami mažinti vartotojiškumą ir ugdyti tvarios gyvensenos įgūdžius, kartu vykdėme įvairias veiklas. Mokiniai svėrė mokykloje išmetamą maistą, mokėsi taisyklingai perskaityti ir suprasti informaciją, pateikiamą produktų pakuotėse, susipažino su ekonomišku maisto ruošos procesu, mokėsi kūrybiškai panaudoti maisto atliekas ir gaminti patiekalus iš maisto produktų likučių namų sąlygomis, taip ugdėsi suvokimą, kaip galima mažiau švaistyti, kaip tvariai, tausojančiai vartoti ir labiau rūpintis savo aplinka.

 

Projekto dalyviai mokėsi atsakingai rūšiuoti ir mažinti aplinkai daromą žalą, kūrybiškai panaudodami antrines medžiagas įvairiems projektams. Iš senų pakuočių, popieriaus, plastiko gaminome Kalėdų atvirukus, Užgavėnių kaukes, žibintus, žaidimus ir daug kitų buityje pritaikomų daiktų. Mokiniai sužinojo, kaip galima mažinti aplinkai daromą žalą patiems auginant endeminius augalus, mokėsi sėti ir dauginti augalus namų sąlygomis, o mokyklos kieme pasodino liepą, siekdami įprasminti projekto tikslus.

Per projektą mokiniai daug sužinojo ir apie energijos švaistymą, mokėsi, kaip galima sutaupyti energijos atsakingai naudojantis elektros prietaisais namuose, susipažino su alternatyviomis energijos rūšimis. Siekdami taupyti energiją, paruošė žygių po savo miestą pėsčiomis maršrutus ir kūrė inovatyvius prietaisus, generuojančius energiją. Vienas toks įrenginys buvo sumontuotas iš bendruomenės atstovo paaukoto seno dviračio, tad dabar mokyklos renginiuose galime įžiebti Lietuvos trispalvę LED švieslentėje mindami pedalus.

Projekto dalyviai taip pat pasiūlė energiją mokykloje taupyti įsirengiant žaliąją lauko klasę. Tinkamu oru pamokos gali vykti ne tik įprastose mokyklos erdvėse, bet ir įsitaisius ant suoliukų mokyklos teritorijoje žaliuojančių liepmedžių pavėsyje – kas ypač džiugina mūsų mokinius karštomis pailgėjusių mokslo metų dienomis.

 

Mokymosi veiklos vyko ne tik per vizitus partnerių mokyklose (jų iš viso buvo keturi). Mokytojai ir mokiniai per projektą bendravo virtualiai, pasitelkdami „Google“ įrankius, elektroninį paštą ir kitas šiuolaikines technologijas. Dalyviai rengė apklausas ir pristatymus, kūrė vaizdo medžiagą, fotografavo, ruošė informacinius plakatus. Mokymosi veiklos buvo pagrįstos patyrimine veikla. Atlikdami įvairias užduotis, mokiniai įgijo tarptautinės patirties, naujų įgūdžių, pagarbos kitiems ir kitokiems, savarankiškumo, pasitikėjimo savimi, išmoko bendradarbiauti. Be to, per visą projektą mokiniai gerino kalbinius ir tarpkultūrinio bendravimo įgūdžius, susipažino su įvairių Europos tautų kultūromis ir tradicijomis. Tad suplanuotos veiklos ne tik praplėtė mokinių akiratį, papildė jų aplinkosauginę patirtį, bet ir skatino asmeninę ūgtį.

 

Ypač džiaugiamės, kad projektas buvo naudingas ne tik tiesiogiai veiklose dalyvavusiems mokiniams, bet ir visai mokyklos ir net rajono bendruomenei. Siekėme atkreipti dėmesį į aktualias ekologijos problemas mokykloje inicijuodami akcijas, skatinančias kitus mokinius, mokytojus, tėvus ir rajono bendruomenę dažniau vaikščioti pėsčiomis ir rinktis ekologiškas transporto priemones. Norėdami paskatinti bendruomenę kūrybiškai panaudoti antrines medžiagas, užuot jas tiesiog išmetus, mokykloje surengėme ekologiškos Užgavėnių kaukės konkursą. Kad šiukšlių mūsų aplinkoje būtų kuo mažiau, ėmėme atsakingai rūšiuoti atliekas ne tik namuose, bet ir mokykloje. Per projektą daugumą senųjų šiukšlių dėžių mokykloje jau pakeitė naujos, skirtos rūšiuoti. Be to, projekto dalyviai rengė pamokėles pradinių klasių mokiniams, kaip taisyklingai rūšiuoti ir prisidėti prie švaresnės aplinkos, o visai bendruomenei parengėme virtualią viktoriną, kviečiančią pasitikrinti savo žinias apie ekologiją ir aplinkosaugą.

 

Mokiniai įgytomis žiniomis ir patirtimi dalijosi su projekto grupės nariais, bendraklasiais ir mokyklos bendruomene, rengė informacinių plakatų parodas mokyklos erdvėse, rašė straipsnius mokyklos interneto svetainėje, Pilaitės bendruomenės interneto puslapyje ir „Facebook“ grupėje, dalyvavo respublikinėje projektų mugėje Klaipėdos Gedminų progimnazijoje, surengė „Erasmus+“ dieną mokyklos bendruomenei, kur pristatė nuveiktus darbus ir pasiektus rezultatus.

Visiems dalyviams projektas davė daug naudingos patirties, naujų pažinčių ir draugų, paliko neišdildomą įspūdį ir daugybę nuostabių prisiminimų! O visų svarbiausia – išmokome, kad dideli pokyčiai prasideda nuo mažyčių žingsnelių, todėl, keisdami savo pačių įpročius, galime pakeisti pasaulį!

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.

Vienas komentaras