Koks gali būti vanduo?

Vilija Kudrevičiūtė
,
Kaišiadorių Vaclovo Giržado prog-jos ikimokyklinio ugdymo mokytoja

Žiema – pats tinkamiausias laikas vaikams išsamiau patyrinėti vandenį. Tai, kad vanduo – ramus ežeras, srauni upė, sūri banguota jūra ar vandenynas, kad jis būtinas kiekvienam gyvam organizmui, vaikai jau žino. O kaip vanduo gali keisti  formą? Kuo skiriasi karšto ir šalto vandens savybės? Tai ir bandė išsiaiškinti Kaišiadorių Vaclovo Giržado progimnazijos Antakalnio skyriaus „Kodėlčiukų“ grupės vaikai.

 

Dalyvaudami ilgalaikiame projekte „Mažojo gamtininko kelionė“ ir nagrinėdami temą „Vanduo – gyvybės šaltinis“, „Kodėlčiukų“ grupės vaikai kartu su mokytoja Vilija tyrinėjo vandens formas. Vaikštinėdami kieme, stebėdami užšalusias balas, lipdydami sniego senį ir darydami sniego angelus, vaikai sugrįžo nešini pilnomis kišenėmis sniego. Kol sniegas tirpo šiltoje patalpoje, vaikai spėjo didinamaisiais stiklais apžiūrėti mažutes snaiges. Mažiesiems kilo daugybė klausimų: iš kokios medžiagos snaigės „pagamintos“, kokių formų jos gali būti, kodėl yra šaltos? Nutarėme atlikti eksperimentą.

 

Norėdami ištirti įvairias vandens formas, į kelis dubenėlius įpylėme / įdėjome: kambario temperatūros, karšto vandens, ledo kubelių bei sniego. Visų pirma vaikai merkė rankas į jiems įprastą vandenį, vėliau, užsimovę pirštines, gniaužė delnuose sniegą bei ledo kubelius ir galiausiai stebėjo, kaip garuoja karštas vanduo dubenėlyje, kurį uždengėme ir neleidome garams kilti. Atidengę dubenėlį ant dangtelio pamatėme vandens lašeliais virtusius garus. Eksperimento metu aptarėme visus vandens pavidalus: skystį, ledą bei garus.

 

Tačiau tai dar ne pabaiga! Nutarėme palyginti karšto ir šalto vandens savybes. Paruošėme du baltus dubenėlius ir du skaidrius puodelius: su karštu ir šaltu vandeniu. Į abu dubenėlius įmerkėme po arbatžolių pakutį ir stebėdami aptarėme kas vyksta – karštas vanduo ėmė ruduoti, o šaltas taip ir liko skaidrus. Į puodelius su vandeniu įbėrėme cukraus ir maišydami stabėjome, kuriame puodelyje cukrus tirpsta, o kuriame tik sukasi ratu. Vėliau į vandenį dėjome sniegą, ledo kubelius ir lyginome, ar karštame, ar šaltame vandenyje jie greičiau tirpsta.

 

Ši veikla vaikams buvo ne tik informatyvi, tačiau ir suteikė daug džiugių emocijų. Po eksperimento vaikai dar kurį laiką dalijosi savo pastebėjimais bei klausinėjo, kada galėsime pakartoti šią veiklą.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.