Dainos mokymosi procesas vaikų darželyje

Irina Sobčiukienė
,
Kauno Aleksandro Puškino g-jos ikimokyklinio ugdymo skyriaus meno (muzikos) pedagogė

Dirbu muzikos mokytoja darželyje jau daug metų. Noriu pasidalyti idėjomis, kaip išmokyti vaikus dainelių.

 

Vaikų vokalinė veikla darželyje apima įsidainavimą (balso lavinimo pratimus) ir dainavimą (pažintį su daina, jos mokymą, kartojimą). Jau lopšelyje mažylius mokome klausytis ir įsiklausyti. Darželinukai dažniausiai mokomi dainuoti grupėje, nes turi pratintis girdėti save ir greta esančius, derintis prie jų. Įsidainuojant galima atlikti specialius pratimus, t. y. vokalinius žaidimus, turinčius vaizdų pavadinimą ar užduotį. Tai gali būti dainuojamoji ir pasakojamoji tautosaka (trumpos dainelės, lopšinės, žaidinimai, paukščių ar gyvūnų mėgdžiojimai, skaičiuotės, juokavimai), turinti aiškų tekstą, ritmą, nesudėtingą melodiją. Pavyzdžiui, kuo nors pavirsti, įsivaizduoti, veikti, judėti: „Ošia medžiai šu-šu-šu, pučia vėjas ū-ū-ū“, „Kap kap kap (pa pa pa) lietutis. Brrr“, „Katytė. Miau-miau, sušalau (ir pelės nepagavau)“.

 

Per kiekvieną įsidainavimą vaikams rekomenduoju delnu uždengti vieną ausį ir taip išgirsti savo balsą. Sakoma, kad balso grožis priklauso nuo kvėpavimo įgūdžių. Dažnai vaikai kvėpuoja netaisyklingai: kilnoja pečius, įkvepia tankiai ir negiliai, per daug įkvėpę greitai iškvepia, nukanda žodžių galūnes. Mažieji įpratę greitai kvėpuoti. Tai natūralu. Dainuodami, atlikdami vokalinius žaidimus vaikai išmoksta įkvėpti per nosį arba per nosį ir burną kartu, sulaikyti įkvėptą orą ir lėtai, be didelės įtampos dainuojant jį iškvėpti. Vaikams reikėtų paaiškinti, kaip tai daryti, o pedagogas turėtų parodyti, organizuoti kvėpavimo lavinimo žaidimus, pvz., „Pauostyti gėlytę“, „Pūsti į žvakės liepsną“, „Atšildyti užšalusį langą“, „Pūsti per šiaudelį“.

 

 

Mokyti dainuoti geriau pradėti nuo įvadinio pokalbio ir / ar dainos demonstravimo – pedagogo atlikimo. Įvadiniame pokalbyje pedagogas turėtų sužadinti vaikų smalsumą, norą išmokti dainą, trumpai aptardamas jos turinį, muzikinės kalbos elementus (ritmą, melodiją, tempą, įžangą). Susipažinus su daina, aptariama, ar vaikams patiko, ar norėtų išmokti, kokia dainos nuotaika, kur vyksta personažų gyvenimas, kas jiems nutinka. Išsiaiškinama vaikams nesuprantamų žodžių reikšmė, pabrėžiamas poetinio teksto grožis. Dar vienas mokymo dainuoti proceso momentas – naujos dainos melodijos naudojimas kitose muzikinėse veiklose, ypač žaidimuose. Tuomet vaikai galės geriau į ją įsiklausyti. Kitas būdas, padedantis išmokti dainą, – dainos teksto vizualizavimas, t. y. vaikams nežinomų žodžių paaiškinimas, rodant iliustracijas, nuotraukas, tikrus daiktus, filmuotą medžiagą. Ir dar svarbus momentas – dainos atlikimas renginyje. Pedagogai nuolatos ieško būdų, kaip padėti vaikams atsiskleisti atliekant dainą. Savo ugdytiniams aiškinu taip: „Tu atneši savo dainelę klausytojams (draugams, savo kačiukui ar šuniukui, tėveliui ar mamytei), kurie jos labai laukia. Todėl turi pasistengti labai gražiai ją padainuoti. Jei dairysiesi į šonus, ateinančius ir išeinančius žmones, gali ką nors pamiršti, ir tavo dainelė subyrės. Liūdna bus ir tau, ir tavo draugams, visiems klausytojams.“ Dar vaikams siūlau patiems nuspręsti, ar jie norėtų dainuoti „kaip koncerte“.

 

Dalyvaujant su vaikais kartu ar juos stebint, svarbu, kad muzikos pedagogas nerodytų savo susijaudinimo, nebūtų pernelyg griežtas, nes įsakmiu tonu pasakyti žodžiai blokuoja vaikų emocijas, skatina nepasitikėjimą savo žiniomis, jėgomis. Tad patarimas pedagogams būtų toks: pasitikėjimą vaikams rodykime kūno kalba, būkime pozityvūs ir gerai nusiteikę!

 

Savo darbe vadovaujuosi R. Šumano mintimi: „Tik tai, kas eina iš širdies, būna tikra ir pasilieka gyventi.“ Per savo darbo metus siekiau vaikams sužadinti vaizduotę, išlaisvinti jausmus, kad mylėtų išmoktą dainą ir ją klausytojui perteiktų išraiškingai, nuoširdžiai ir jausmingai. Man būtų betikslis darbas, jei vaikai nesižavėtų muzika, nereikštų savo emocijų. Mokytojas kartu su vaiku turi džiaugtis, liūdėti, jausti jo nuotaikas… Pirmasis tarptautinis vokalo konkursas „Music is my life“ mums suteikė progą mokytis ir tobulėti. Mūsų įstaigos ugdytinės Margarita Marčiulynaitė (4 m.) ir Eva Riapčinskaja (4 m.) sėkmingai dalyvavo ir laimėjo 2 vietą A kategorijoje.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.