Asmens higienos įgūdžių ugdymas – projektas „Aš galiu!“

Virginija Sauliūtė-Darvydė, Laima Vaškevičienė
,
Vilniaus l.-d. „Pagrandukas“ auklėtojos

Ikimokyklinio amžiaus vaikų metodinėse rekomendacijose teigiama: „Ikimokyklinio amžiaus vaikas turėtų įgyti supratimą apie tai, ką ir kaip reikėtų valgyti, išmokti praustis, savarankiškai apsirengti ir nusirengti, saugiai elgtis su įvairiais aštriais, degiais, pavojingais daiktais, susitvarkyti žaislus ir veiklos vietą. Vaikas mokosi valgyti pats, maitintis sveikai, atpažįsta skirtingus maisto produktus, įvardija alkį ar sotumą, pratinasi gražiai elgtis prie stalo, paimti stalo įrankius ir taisyklingai jais naudotis. Vaikai mokosi plautis rankas, kai jos purvinos, tvarkosi ir prižiūri savo drabužius bei avalynę, aplinką, stengiasi taisyklingai sėdėti ir stovėti.“

 

Pradėjusios dirbti lopšelio grupėje pastebėjome, kad dažnai tėvai atlieka darbus už vaikus, nors mažieji visa tai puikiai geba atlikti patys. Sumanėme vykdyti ilgalaikį (metų) projektą „Aš galiu“ (nuo 2016 m. rugsėjo iki 2017 m. gegužės). Atkreipusios dėmesį, kad ankstyvojo amžiaus vaikų asmens higienos įgūdžiai ir įpročiai dar nesusiformavę, šiems įgūdžiams ugdyti skyrėme ypatingą dėmesį. Tai atlikome sistemingai, laipsniškai, atsižvelgėme į kiekvieno vaiko amžių ir individualias savybes.

 

Tikslas – suteikti ugdytiniams žinių apie savo kūno priežiūrą ir, ugdant sveikos gyvensenos įgūdžius, mokyti jį prižiūrėti.

Uždaviniai: suteikti žinių apie asmens higieną, formuojant vaiko savivoką; nuosekliai laikytis dienos ritmo; bendradarbiauti su vaiku ugdant asmens higienos įgūdžius; teigiamai nuteikti vaiką veiklai, sudarant galimybę atlikti veiksmus individualiu ritmu; skatinti tėvus aktyviai dalyvauti projektinėje veikloje.

Laukiami rezultatai: ugdytiniai, įgiję asmens higienos įgūdžių pradmenis, taps savarankiškesni, pradės suvokti save ir savo galimybes, labiau pasitikės savimi.

 

Išskyrėme asmens higienos ugdymo kryptis:

  • naudojimasis tualetu;
  • rankų plovimas, veido prausimas;
  • drabužių ir avalynės priežiūra;
  • elgesio kultūra prie stalo;
  • asmeninių daiktų priežiūra.

 

Naudojimasis tualetu – ugdomi įgūdžiai: eiti į tualetą paskatinus auklėtojai, susirasti savo tualetinį puoduką pagal simbolį, mokytis atsisėsti ir atsistoti nuo jo.

Rankų plovimas, veido prausimas – ugdomi įgūdžiai: atsiraitoti laisvas rankoves (be sagų) iki alkūnių, atsisukti vandens čiaupą, imti muilą ir muiluoti rankas, plauti muiluotas rankas tekančiu vandeniu, praustis veidą, šluostytis rankas ir veidą savo rankšluosčiu, pakabinti rankšluostį ant pakabos į vietą, užsitraukti rankoves.

Drabužių ir avalynės priežiūra – ugdomi įgūdžiai: susirasti savo spintelę pagal simbolį, nusivilkti atsegtus drabužius, nusiauti atrištus batus, mokytis apsirengti.

Elgesio kultūra prie stalo – ugdomi įgūdžiai: rasti savo vietą prie stalo, paimti ir taisyklingai laikyti stalo įrankius, stengtis valgyti tvarkingai, gerti iš puoduko, naudotis servetėle, atsistojus pristumti kėdutę prie stalo.

Asmeninių daiktų priežiūra – ugdomi įgūdžiai: pastebėti, kad reikia valyti nosį, susirasti kišenėje savo nosinę, išimti iš pakelio vienkartinę nosinę, panaudojus nunešti vienkartinę nosinę į šiukšlių dėžę, priminus atsinešti savo šukas, braukti šukomis per plaukus.

 

Žaidybinė veikla ir ugdymo(si) procesas yra labai glaudžiai susiję. Alfonsas Gučas, akcentuodamas žaidimo svarbą vaikų ugdymo(si) procese, teigė: „Vaikystės žaidimai padeda sukaupti patyrimo, susidaryti veiklos įgūdžių, suprasti suaugusių žmonių santykius, į juos įsijausti, vaizduote ir mąstymu pagilinti jutiminį tikrovės suvokimą.“ Siekdami, kad asmens higienos įgūdžių formavimas ugdytiniams taptų malonia ir geras emocijas teikiančia veikla, dainavome daineles, žaidėme pirštukinius žaidimus, skaitėme pasakas apie švarą, kūrėme įvairias žaidybines situacijas. Žaidimai įkvėpė ugdytinius veikti, kaupti, plėtoti turimą patirtį, įgytus įgūdžius ir patirtus įspūdžius transformuoti.

 

Projekto eigoje pastebėjome, kad ugdytiniai tapo savarankiškesni. Mažieji patyrę asmeninę sėkmę džiaugėsi didėjančiomis savo galimybėmis veikti, labiau pasitikėjo savimi. Nuosekliai laikantis dienos ritmo, teigiamai nuteikus veiklai, sudarius galimybę veikti individualiu ritmu, sustiprėjo vaikų atsakingumas, iniciatyvumas ir atkaklumas. Mažieji noriai mokėsi iš tų, su kuriais jautėsi saugūs, aktyviai žaidė su jais besirūpinančiais suaugusiaisiais, stebėjo ir mėgdžiojo žodžius bei veiksmus, drąsiai veikė. Džiaugiamės, kad tėveliai pritarė projekto naudai ir svarbai, aktyviai prisidėjo prie siūlomos veiklos. Drauge su tėvais kaupėme informaciją apie kiekvieno vaiko gyvenimišką patirtį, gebėjimus, teikėme pasiūlymus, rekomendacijas, kartu ieškojome iškilusių problemų sprendimo būdų, džiaugėmės vaikų pasiekimais.

 

Asmens higiena padeda saugoti ir stiprinti sveikatą, o ankstyvasis higienos ugdymas yra svarbus palaikant ir stiprinant sveikatą. Atsižvelgiant į vaiko amžių ir individualius gebėjimus, ypač svarbu mažais žingsneliais diegti asmeninės higienos įgūdžius, aptarti, ką ir kodėl darome. Kartojimu įgytas gebėjimas gali tapti įgūdžiu ir įpročiu visam gyvenimui.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.