Neformalusis vaikų švietimas – kas laukia kitais metais?

Gruodžio 11–12 d. Vilniuje vyko konferencija „Neformaliojo vaikų švietimo pokyčiai ir iššūkiai“, kurioje aptarta neformaliojo vaikų švietimo (NVŠ) situacija ir reikalingi pokyčiai, norint kokybiškai įgyvendinti paslaugas. Konferencijoje dalyvavo neformaliojo vaikų švietimo specialistai iš nacionalinių institucijų, savivaldybių, asocijuotų NVŠ teikėjų atstovai.

 

Konferenciją atidaręs švietimo ir mokslo viceministras Gražvydas Kazakevičius atkreipė dėmesį, kad būtina ne tik mažinti skirtį tarp formaliojo ir neformaliojo švietimo bei užtikrinti teikiamų paslaugų įvairovę, taip pat svarbu skirti daugiau dėmesio neformaliojo švietimo veiklų kokybei. „Neužtenka tik skatinti, kad atsirastų naujų veiklų, didinti jų prieinamumą, reikia nepamiršti skirti dėmesio ir laiko užtikrinti, kad vaikus pasiektų kokybiškos NVŠ paslaugos, užduoti sau klausimą, kokią duoda naudą ir pridėtinę vertę kuria siūlomi užsiėmimai“, – kalbėjo G. Kazakevičius. Renginyje aptarta partnerystės ir sėkmingo bendradarbiavimo tarp nacionalinių neformalųjį vaikų švietimą kuruojančių institucijų ir savivaldybių specialistų svarba, pristatytas naujas Švietimo valdymo informacinėje sistemoje (ŠVIS) įdiegtas NVŠ įrankis, leisiantis vartotojams gauti daugiau statistinės informacijos, ir Neformaliojo vaikų švietimo kokybės užtikrinimo projektas, kuris nuo 2018 m. bus testuojamas ir tobulinamas šešiose bandomosiose šalies savivaldybėse. Diskutuota apie NVŠ plėtros iššūkius, susijusius su finansavimu, darbo organizavimu ir kokybiniais programų vertinimo parametrais. Savivaldybių atstovams pristatyti tikslinio finansavimo NVŠ programoms pokyčiai 2018 m.: palyginti su 2017 m. numatytu asignavimu, didėjantis biudžetas – kitais metais bus skirta 11 mln. eurų, NVŠ administravimo tvarkos pokyčiai. Atkreiptas dėmesys, kad vienam mokiniui tenkančio krepšelio dydis vidutiniškai lieka nepakitęs, t. y. numatoma skirti 15 eurų, tačiau prireikus savivaldybėse ši suma galės būti koreguojama nuo 10 iki 20 eurų.

 

NVŠ finansavimo prioritetas turėtų būti skiriamas kaimo vietovėse įgyvendinamoms programoms, programų kryptims, kurių nėra arba trūksta savivaldybėje, pirmumas turėtų būti teikiamas vaikams, nelankantiems jokių NVŠ ir formalųjį švietimą papildančio ugdymo programų, ir kt. Rokiškio rajono savivaldybės Švietimo skyriaus vyriausioji specialistė ir jaunimo reikalų koordinatorė Danutė Kniazytė tikino, kad tikslinis NVŠ finansavimas neformaliojo švietimo veiklų ir jose dalyvaujančių vaikų skaičių išaugino dvigubai: „Paslaugų tinklas labai išaugo, NVŠ užsiėmimai vyksta ne tik Rokiškyje, bet ir rajono miesteliuose bei kaimeliuose, stengiamės paslaugas priartinti prie vaiko. Mūsų rajone auga ir įvairovė, atsirado naujų krypčių, tokių kaip robotika, užsiėmimų, skirtingose programose dalyvauja apie 60 proc. vaikų. Dabar laukia naujas – kokybinis iššūkis. Tikiuosi, kad kokybės užtikrinimo projektas duos atspirties taškų, kaip nesukeliant didelės įtampos tiekėjams vertinti teikiamų paslaugų kokybę ir ją gerinti.“

 

Konferencijoje ypač daug dėmesio skirta savivaldybių gerųjų patirčių sklaidai. Kaip sėkmingai efektyvinti neformaliojo vaikų švietimo paslaugų teikimą, pasakojo Šiaulių miesto savivaldybės administracijos Švietimo kultūros ir sporto departamento direktorė Asta Lesauskaitė. „Šiauliuose neformaliojo švietimo veiklose aktyviai dalyvauja daugiau nei pusė savivaldybėje gyvenančių vaikų. Vieni iš Šiaulių miesto sėkmės elementų – savivaldybėje įdiegta ir naudojama elektroninė sistema, leidžianti atlikti mokinių lankomumo apskaitą ir efektyvinti lėšų NVŠ paslaugų teikėjams paskirstymą, jau kurį laiką veikiantis įsivertinimo ir išorinio vertinimo mechanizmas, taip pat priimti sprendimai dėl savivaldybės įsteigtų įstaigų finansavimo sistemos pokyčių ir savivaldybėje priimta Šiaulių miesto vaiko asmenybės ūgties koncepcija“, – sakė šiaulietė.

 

Galimybe dalytis patirtimi, aptarti iššūkius, su kuriais susiduriama NVŠ, džiaugėsi Pasvalio rajono savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyriaus vyriausioji specialistė Vida Stokienė. „Noriu pasidžiaugti, kad organizuojama tokia konferencija. Čia susitinkame, pasitariame, vieni iš kitų mokomės, o patirties sklaida yra labai svarbi norint dirbti veiksmingiau ir užtikrinti kokybiškesnį paslaugų vaikams organizavimą. Konferencija suteikia galimybę gauti atsakymus į kylančius klausimus, ypač dabar, kai vėl numatomi finansavimo ir administravimo pokyčiai. Kalbant apie paslaugų kokybės užtikrinimą, manau, kad svarbiausia kalbėtis su paslaugų teikėjais, tėvais ir vaikais, skatinti NVŠ užsiėmimų vadovus pačius įsivertinti savo darbą, užtikrinti informacijos apie neformaliojo vaikų švietimo veiklas sklaidą“, – kalbėjo V. Stokienė.

 

Švietimo specialistai diskutavo, kaip organizuoti neformalųjį vaikų švietimą per atostogas, kaip neformalųjį švietimą priartinti prie vaiko, ieškojo būdų ir atsakymų, kaip vertinti NVŠ paslaugų kokybę, kokie NVŠ paslaugų modeliai galimi savivaldybėse, kaip priimti duomenimis grįstus NVŠ sprendimus, remdamiesi patirtimi teikė siūlymus, kaip optimizuoti NVŠ krepšelio procesus.

Konferenciją organizavo Švietimo ir mokslo ministerija, Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras, Lietuvos vaikų ir jaunimo centras.

 

Viktorija KALAIMAITĖ

Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centro metodininkė

 

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.