Vasara Panevėžio „Varpelyje“

Eglė Mačinskienė
,
Panevėžio l.-d. „Varpelis“ direktoriaus pavaduotoja ugdymui

Atėjus saulėtai vasarai, vaikų veiklos darželyje persikelia į lauko erdves. Ugdytiniams linksma ir įdomu žaisti įvairius žaidimus su vandeniu ir smėliu, sportuoti, eksperimentuoti ir tyrinėti, rūpintis augalais, mėgautis saule ir grynu oru. Nors Panevėžio lopšelio-darželio „Varpelis“ teritorija yra pačiame miesto centre, čia įkurtas ir toliau kuriamas bei puoselėjamas natūralios žaliasis gamtos kampelis, kuriame gera ir jauku. Auga daug įvairių medžių, krūmų, žydi gėlės, čiulba paukšteliai, dūzgia vabzdžiai. Vasarą dideli medžiai teikia pavėsį žaidžiantiems vaikams, yra paukštelių namai. Žydinčios gėlės skleidžia malonius kvapus ir formuoja teisingą vaikų požiūrį į aplinkos grožį, jo puoselėjimą. Lauko edukacinėje erdvėje – pakeltose grupių lysvėse auginami įvairūs vaistiniai augalai – ramunėlės, mėtos, melisos, daržovės – bulvės, žirniai, pomidorai, burokėliai, morkos, salotos, svogūnai ir kt., prieskoninės žolelės – raudonėlis, krapai, bazilikas. Kartu su mokytojomis prižiūrėdami daržiukus, vaikai nuolat sužino naujų dalykų apie augalų požymius, savybes, skonį, jų auginimo ir priežiūros ypatumus, savo patirtimi dalijasi su draugais ir šeimos nariais.

 

Birželio mėnesį vyko linksma šventė – naujos sporto aikštelės atidarymas. „Varpelio“ bendruomenė labai džiaugiasi naujai įrengta edukacine zona, nes dabar vaikučiai gali saugiai žaisti krepšinį ir futbolą, kitus judriuosius žaidimus, lavinti fizinio aktyvumo, iniciatyvumo ir atkaklumo kompetencijas. Tai puiki vieta įvairiems renginiams. Darželyje esančiame beržynėlyje, dviejų iniciatyvių „Varpelio“ mokytojų kūrybiškumo dėka atsirado nauja edukacinė erdvė – „Miško takeliu“: medinis namelis, mediniai miško žvėreliai – elniukas, pelėda ir meškutis, išdygo grybai. Pedagogės planuoja erdvę plėsti. Jų idėja – lauko klasė vaikų pažintinių gebėjimų apie laukinę gamtą ugdymui, erdvė kūrybiškų projektų rengimui bei šventėms.

 

Panevėžio lopšelio-darželio „Varpelis“ ugdymo procesas lauke organizuojamas orientuojantis į STEAM veiklas. STEAM ugdymas – integralus, į kompleksišką tikrovės reiškinių pažinimą, pritaikymą ir problemų sprendimą nukreipiantis vaikų gebėjimų ugdymas, gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos kontekste. Vaikai tyrinėja augalus, vandens savybes, eksperimentuoja su smėliu, dažais, atlieka bandymus, stebi gyvūnus ir paukščius. Tai ugdo jų pastabumą, aktyvina regėjimą, klausą, uoslę, lytėjimą, skatina bendravimą ir bendradarbiavimą, stiprina pasitikėjimo savimi jausmą.

 

Veiklos su vandeniu nukreipiamos į matematinių žinių ugdymą – įvairių daiktų, esančių vandenyje skaičiavimas, rūšiavimas, siekiama sąmoningo požiūrio į grūdinimosi procedūras, ugdomi mažųjų savitvarkos įgūdžiai – lėlių rūbelių skalbimas, žaislų plovimas ir pan. Vaikams labai patinka kūrybiniai darbeliai eksperimentuojant – žaisliukų dažymas vandeniniais dažais ir nuplovimas, piešimas, taškymas, štampavimas ant plėvelės, kartono. Neįtikėtinas įvykis darželyje – sraigių lenktynės. Ugdytiniai su nuostaba stebėjo „lenktyniaujančias“ didžiąsias sraiges. Emocijos liejosi su kaupu. Mažieji priėmė sprendimą – sraigės ne tokios jau lėtos! Ne mažesnė nuostaba vaikų veiduose buvo, kai jie turėjo galimybę stebėti vonelėje plaukiojančias žuvytes, kurias sugavo ir atnešė vaikučiams susipažinti vieno ugdytinio tėvelis. Vaikai susipažino su žuvimis, pamatė, kaip jos plaukioja, sužinojo, kuo minta. Siekiant, kad ugdytiniai kuo geriau susipažintų su artimoje aplinkoje vykstančiais reiškiniais ir ugdytųsi per savo asmeninę patirtį, jiems darželio mokytojos siūlo įvairias patirtines veiklas – gėlių sodinimas, jų laistymas, piktžolių išrovimas, kompostavimas, salotų iš savo užaugintų daržovių gaminimas ir ragavimas, vaistažolių rinkimas, džiovinimas, pievelės puoselėjimas ir pan. Dviejų grupių ugdytiniai dalyvavo „Varpelio“ mokytojų inicijuotame projekte „Pastatysiu aš namelį iš antrinių žaliavų“, kuris startavo, kaip „eTwinning“ programos veikla – mokytojų padedami „statė“ namelį iš dėžučių nuo kiaušinių. Kiaušinių dėžutes rinko visa bendruomenė, projektą rėmė ir Respublikinės Panevėžio ligoninės vidaus ligų 2-ojo skyriaus darbuotojos. Nepakartojama ir įdomi veikla. Namelis pavyko puikiai, vaikai patys pasigamino erdvę žaidimams. Lauke, nebijodami sušlapti ar išsitepti, „Varpelio“ ugdytiniai būna ir tikrais tyrėjais – atlieka eksperimentus su vaisvandeniais ir mėtiniais saldainiais, žemę maišo su vandeniu, sveria ir matuoja, lygina.

Stebima, kad vaikai, veikdami patys, nebijo kelti klausimų dėl jiems atsiradusių neaiškumų, diskutuoti, padeda vienas kitam, dalinasi patyrimu, gali lengviau prisiminti ir įsisavinti įgytas patirtis.

 

Vasara Panevėžio lopšelyje-darželyje „Varpelis“ – įdomi, linksma ir nenuobodi!

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.