Trakų Vytauto Didžiojo gimnazijos komandos – gamtamokslinių tyrimų laboratorijų organizatoriai

Tikrais savo srities profesionalais – tyrėjais ir tyrimo vadovais – taip jautėsi vyresnieji Trakų Vytauto Didžiojo gimnazijos mokiniai, „Litexpo“ švietimo inovacijų parodoje „Mokykla 2017“ gamtos mokslų atradimų laboratorijose padėję atlikti praktinius darbus „Elektroforezė su kiaušinių dažymo dažais“ ir „Debesų kamera – pasidaryk pats“ ne tik šalies mokiniams bet ir jų tėvams, mokytojams.

 

Šių metų parodoje veikiančių atradimų laboratorijų tema – mokymasis tyrinėjant. Tikslas – įtraukti mokinius į aktyvią tiriamąją ir kūrybinę veiklą, atskleisti mokymosi tyrinėjant praktinio taikymo galimybių įvairovę, parodyti ryšį tarp įvairių mokomųjų dalykų. Trakų Vytauto Didžiojo gimnazijoje įkurta gamtos mokslų laboratorija sudarė galimybę mokiniams įsitraukti į kūrybinį eksperimentavimą – mokinių komandos, vadovaujamos mūsų, biologijos mokytojos ekspertės Sigitos Zalitienės ir fizikos vyriausiojo mokytojo Andriaus Stortos, bei technologijų vyriausiojo mokytojo Vido Lukšos, savo rankomis sukūrė eksperimentams reikalingas priemones, daug kartų eksperimentavo, kol pasiekė užsibrėžtus tikslus. Į parodą ir vyko pasidalyti šiais pasiekimais su šalies mokiniais ir mokytojais, dėstytojais.

 

Lapkričio 24 d. gimnazistai Alicija Krasavceva, Dominyka Goldbergaitė ir Nojus Staknys padėjo atlikti praktinį-tiriamąjį darbą „Elektroforezė su kiaušinių dažymo dažais“. Elektroforezė – molekulinės biologijos tyrimo metodas, reikalaujantis sudėtingos įrangos, kurios mokyklose nėra, tačiau su šiuo tyrimo metodu mokiniai turi būti supažindinti pagal vidurinio ugdymo bendrąsias programas. Tad mūsų gimnazistų iššūkis buvo sukurti elektroforezės tyrimo metodo analogą, nereikalaujantį specialios įrangos, kad kiekvienas mokinys, atlikęs praktinį darbą, suprastų šio tyrimo esmę. Tyrime dalyvavę šalies mokiniai buvo mokomi pasigaminti agaro gelį, buferinį tirpalą, sujungti elektros prietaisus, reikalingus sukurti elektriniam laukui, kuriuo juda įkrautos dažų molekulės.

 

„Ši išvyka į „Litexpo“ buvo tikrai neįprastas nuotykis mano gyvenime. Kad viskas pavyktų gerai, reikėjo iš tiesų daug dirbti… Tačiau nė sekundę neabejojau, kad padarysiu bet ką, ir nė sekundę neabejojau, kad mums pavyks. Kai eksperimentavome gimnazijos laboratorijoje pasibaigus pamokoms, žinojau, kad namų darbus darysiu iki vėlumos, tačiau tai manęs nestabdė. Ir mums pavyko! Mūsų puiki komanda labai gerai tvarkėsi „Litexpo“, viskas buvo lyg surežisuota. Aš pats didžiąją laiko dalį praleidau susidomėjusiems mokiniams ir suaugusiesiems aiškindamas, kas yra elektroforezė, įgavau daug neįkainojamos bendravimo patirties, suvokiau, koks sunkus mokytojo darbas. Nors visą dieną praleidau aktyviai, dienos pabaigoje jaučiau neapsakomą pasitenkinimą dėl atlikto didelio darbo, kuriuo žavėjosi parodą lankiusi švietimo ir mokslo ministrė Jurgita Petrauskienė. Jeigu per dieną gaučiau 20 dešimtukų, pasitenkinimas vis tiek nebūtų didesnis. Ačiū mokytojams, kad mus subūrė ir įkvėpė eksperimentuoti. Tai vienas iš dalykų, kurie įprasmina mano gyvenimą ir išliks kaip vienas šilčiausiu prisiminimų apie mokyklą“ (N. Staknys, IIIb klasė).

„Šis projektas man suteikė labai daug naujų potyrių, atvėrė naujas galimybes. Sužinojau daug naujų dalykų, kurių paprastai sėdėdamas mokyklos suole nesužinosi ir nepatirsi. Smagu, kad ne tik įgavau naujų žinių ir įgūdžių, bet ir galėjau jais pasidalyti su kitais mokiniais, jų tėveliais ir mokytojais. Esu dėkinga mokytojams, paskatinusiems prisidėti prie šio projekto“ (D. Goldbergaitė, IIIc klasė).

 

Lapkričio 25 d. gimnazistai Karolis Krinickis, Domas Drazdauskas ir Martynas Stefanovičius padėjo atlikti praktinį-tiriamąjį užsiėmimą „Debesų kamera – pasidaryk pats“. Kas tai? Didžiajame hadronų priešpriešinių srautų greitintuve (LHC) esančių detektorių dydis sunkiai suvokiamas: jie sveria tūkstančius tonų, susideda iš daugybės dalių ir jais naudojasi tūkstančiai mokslininkų visame pasaulyje. Tačiau kai kurie dalelių detektoriai yra labai paprasti ir juos galima pasidaryti netgi namuose. Vienas iš tokių – debesų kamera. Ji buvo sukurta 1938 m. Jungtinėse Amerikos Valstijose, Berklio universitete. Tokio tipo detektoriuje tam, kad gautume „debesį“, kuris ypač jautrus praskriejančioms dalelėms, naudojami alkoholio (isopropilo) garai. Kosminiai spinduliai – tai iš kosmoso atlekiančios ir Žemės paviršių nuolatos „bombarduojančios“ dalelės. Susidūrusios su Žemės atmosfera, jos skyla į mažesnes daleles. Tų dalelių žmogus nejaučia ir nemato. Tačiau tokia dalelė, lėkdama pro debesį, jame palieka pėdsaką, kuris aiškiai matomas plika akimi. Taigi parodos „Mokykla 2017“ dalyviams pasiūlėme pasigaminti detektorių ir pastebėti šias daleles.

 

„Paroda „Mokykla 2017“ man paliko didelį įspūdį, ypač dėl to, kad buvau ne tik stebėtojas, bet ir konsultantas, atstovaujantis savo gimnazijai ir pristatantis atliktą darbą. Tikiuosi, kad kažką panašaus pavyks daryti ir toliau“ (D. Drazdauskas, IIb klasė).

„Dalyvavimas parodoje buvo nepaprastas įvykis mano gyvenime. Anksčiau ne kartą teko stebėti ir klausytis kitų žmonių tyrimų, projektų pristatymų, tačiau šį kartą turėjau galimybę dalyvauti kartu su savo komandos nariais kaip konsultantas – pristatyti mūsų darbą kitiems susidomėjimu degantiems žmonėms. Tai buvo labai smagus ir įkvepiantis įvykis“ (K. Krinickis, IIb klasė).

„Pirmą kartą buvau kažkas daugiau nei stebėtojas, buvau laborantas. Įgijau patirties vesdamas paskaitą suaugusiems žmonėms. Būtų smagu kada nors vėl grįžti. Šią dieną prisiminsiu dar tikrai ilgai dėl jos reikšmingumo. Man buvo didelė garbė atstovauti Trakų Vytauto Didžiojo gimnazijai“ (M. Stefanovičius, IIb klasė).

 

Mokinių ir mokytojų, dalyvavusių gimnazijos organizuotose veiklose, atsiliepimai buvo labai geri, netrūko susidomėjusiųjų, kurie norėtų bendradarbiauti, atvykti į gimnaziją pasisemti šių tiriamųjų darbų atlikimo patirties, darbų metodikomis domėjosi ir aukštųjų mokyklų dėstytojai.

Tikime, kad tokios edukacijos yra ne tik smagus būdas mokinius įtraukti į praktinį pažinimo džiaugsmą, jos taip pat skatina domėtis tuo, ko nėra vadovėlyje, moko dirbti kryptingai ir kūrybingai, ugdo pasitikėjimą savimi, padeda suprasti komandinio darbo vertę ir savo asmeninę atsakomybę komandos veiklose.

 

Sigita ZALITIENĖ, Andrius STORTA

Trakų Vytauto Didžiojo g-jos mokytojai

 

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.