Spalis „Skruzdėliukams“ buvo aktyvus STEAM ir patyriminėmis veiklomis

Rima Ručinskienė
,
Šiaulių l.-d. „Žiburėlis“ priešmokyklinio ugdymo pedagogė metodininkė

Šiaulių lopšelio-darželio „Žiburėlis“ priešmokyklinio ugdymo grupės „Skruzdėliukai“ vaikai nuo spalio 15 dienos dalyvauja respublikinėje ilgalaikėje programoje „Žaidimai moko“. Ši programa – tai ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų kūrybiškumo skatinimas naudojant žaidimus, STEAM ir patyriminį ugdymą. Pirmoji išmėginta patyriminė veikla – „Putų polistirenas“. Vaikai noriai įsijungė į iki šiol nežinomos medžiagos, putų polistireno, tyrinėjimą. Užsiėmimų metu mažieji susipažino su putų polistireno medžiaga, jos savybėmis bei nauda ir reikšme žmogui. Kaip darželyje galima ją panaudoti? O kur ją naudoja suaugusieji? Kūrybinių dirbtuvių metu panaudodami makaronus, vienkartinius puodelius, gamtinę medžiagą, konstruktorių detales, putų polistireno plokštes, vaikai savarankiškai bendradarbiaudami ir diskutuodami tarpusavyje konstravo bokštą.

 

Atliekant bandymą „Kas skęsta, o kas plūduriuoja?“ vaikams buvo parodomi keli daiktai (žirklės, obuolys, lego kaladėlė, stiklinis rutuliukas, plunksna, akmuo, putplasčio rutulys, raktas). Apžiūrėję daiktus vaikai popieriaus lape darė pirminius spėjimus – kurie daiktai skęs, o kurie plūduriuos? Skęstančius daiktus žymėjo „+“ ženklu, plūduriuojančius „–“ ženklu. Atlikę bandymą savo spėjimus pasitikrino ir suskaičiavo, kiek buvo teisingų spėjimų, o kiek – klaidingų.

 

Atlikdami bandymą „Skėtis“ vaikai su pipete lašino ant išskleisto skėčio vandens lašelius ir stebėjo, kas atsitinka su vandeniu. Kodėl vanduo nesusigeria? Kaip dar galima apsisaugoti nuo vandens? Atlikę bandymą vaikai sužinojo, kodėl nuo skėčio nubėga vandens lašai – nes skėčio audinys tankus, gaminamas iš specialaus audinio.

 

„Skruzdėliukus“ labai sudomino tyrimas „Balos“. Kiekvienas vaikas, apspaudęs vienkartinės lėkštės šonus nemažu gabalu folijos, iš jos likučių viduryje formavo kalveles bei kalnus. Į kolbas įsipylė spalvoto skysčio (vandens su dažais). Vaikai pipete lašino skystį į lėkštes. Stebėjo, kas vyksta su vandeniu (iš aukštesnių vietų suteka į žemesnes). „Skruzdėliukai“, atlikę šį tyrimą, padarė išvadą, kad balos – tai vanduo, susikaupęs žemės paviršiaus įdubose. Aptarėme, kodėl buvo naudojama folija (ji nelaidi vandeniui), kuri lėkštė buvo nesandariai apsukta folija ir skystis pratekėjo.

 

„Skruzdėliukai“ – labai smalsūs, kūrybingi, iniciatyvūs ir aktyvūs vaikai. Ilgą laiką grupės žaislų lentynoje „gulėjo“ kūrybinio žaidimo „Gatvė“ aplankas. Pakako tik vienam vaikui susidomėti, kas čia per knyga, ir greit susibūrė bendraminčių draugų būrys. Dvi dienas kirpę ir klijavę sukonstravo puikų žaidimą, kuris įtraukė visus vaikus.

 

„Skruzdėliukai“ pamėgo ugdymąsi ne tik darželio edukacinėse erdvėse, bet ir mieste. Išvykos, kelionės mums labai patinka. Keliavimas miesto viešuoju transportu daugumai vaikų buvo naujas patyriminis įvykis, nes jie važiavo pirmą kartą. Autobusu atvykę į miesto centrą eidami link Valerijono arbatinės pakeliui diskutavome apie miesto vaizdus. Praėjome dramos teatrą (nutarėme, kad kitas apsilankymas bus jame, nes daugelis net nežinojome, kas ten vyksta). Priėję pėsčiųjų bulvarą, nusifotografavome prie pelikanų fontano (vieni sakė, kad fontanas – papūgų, kiti – varnų, treti – gandrų…). Miesto simbolį – laikrodį „Gaidys“ – žinojo visi. Edukacijos „Vaistažolių nauda ir sveika gyvensena“ metu susipažinome su vaistažolėmis ir jų nauda sveikatai, su sveikos mitybos principais, bei sužinojome, kodėl sveikas maistas yra svarbus. Sužinojome, kaip vyksta darbas vaistinėje, kaip gaminami vaistai, kuo ypatingas ir svarbus yra vaistininko darbas. Gėrėme arbatžolių arbatą ir skanavome apelsinų pyrago. Išėję iš arbatinės vaikai nepamiršo suskaičiuoti ant vaistinės stogo esančių katinų. Tai buvo vaistininkės užduotis vaikams į paklausimą: kodėl vaistinė vadinasi „Valerijonas“. Į darželį „Skruzdėliukai“ grįžo pėsčiomis, gerai nusiteikę ir laimingi.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.