Projektinė veikla – veiksminga priemonė ekologiniam ugdymui

Vidmanta Ambrizienė, Asta Poškuvienė
,
vaikų l.-d. „Nežiniukas“ mokytojos metodininkės

Nuo pat ankstyvos vaikystės vaikus supa gamta, kuri pažadina vaikų susidomėjimą, smalsumą, ugdo darbinius, meninius gebėjimus, skatina kūrybiškumą. Tačiau savarankiškai bendraudamas su gamta vaikas negali suformuoti teisingo požiūrio į ją, todėl labai svarbus tėvų ir pedagogų vaidmuo.

 

Ekologinis ugdymas labai svarbus ikimokykliniame amžiuje, nes šiame laikotarpyje galima gana lengvai vaikams sudėti tinkamus pamatus ekologinei gyvensenai jų tolesniame gyvenime.

 

Siekiant ugdyti vaikų ekologinį mąstymą, įtraukiant vaikus į patirtinę veiklą, mes, Kauno lopšelio- darželio „Nežiniukas“ mokytojos metodininkės Vidmanta Ambrizienė ir Asta Poškuvienė, inicijavome respublikinį ekologinį projektą „Bulvė – daržo karalienė“ kuriame dalyvavo 8 ugdymo įstaigos: Kauno m. l.-d. „Nežiniukas“, Kauno l.-d. „Spindulys“, Panevėžio l.-d. „Vaivorykštė“, Panevėžio raj. Paliūniškio pagrindinė mokykla ir Tiltagalių skyrius, Šalčininkų raj. Zavišonių l.-d. „Varpelis“, Vilniaus l.-d. „Atžalėlės“, Vilniaus l.-d. „Sakalėlis“, Ukmergės Pašilės progimnazijos ikimokyklinis ugdymo skyrius „Šilelis“.

 

Šiuo projektu norėjome vaikams parodyti visą bulvės kelią nuo daržo iki stalo, nes dauguma šių daržovių įsigyjame turguose, prekybos centruose, tad vaikai neturi galimybės pamatyti, kur ir kaip jos užauga. Projektas įgyvendintas keliais etapais:

 

Pavasarį savo įstaigos lauko aplinkoje, į pačių įrengtas daržo lysves, sodinome bulves.

Vasarą stebėjome, kaip daržo karalienės bulvės auga, žydi, jas prižiūrėjome, laistėme, ravėjome.

Rudenį jas kasėme, stebėjome ir įvardinome augalo sandarą – šaknis, virkščias, jų krūmus, aptarėme užaugusių bulvių išvaizdą, lyginome pagal dydį, jas skaičiavome, svėrėme, matavome. Gaminome įvairius bulvinius patiekalus – sočiąsias bulvių salotas, blynus, kepėme keptuvėje, folijoje, gardindami prieskoniais, sviestuku. Pačių užaugintos bulvės pačios skaniausios!

Savo įstaigose surengėme vaikų – tėvų kūrybinių darbų parodą „Bulvė – daržo karalienė“, kuria gėrėjosi visa bendruomenė.

 

Projekto dėka

Vaikai:

  • Susidomėjo daržovių auginimu ir ekologine gyvensena.
  • Įgijo praktinių įgūdžių ir žinių apie bulvių sodinimą, priežiūrą, jų auginimą ir derlių.
  • Įsitraukė į darbinę veiklą.
  • Tobulino gebėjimą skaičiuoti, grupuoti, sverti, lyginti pagal dydį, formą .
  • Kartu su bendraamžiais gamino įvairius maisto patiekalus iš pačių užaugintų bulvių, patyrė bendros veiklos, bendrystės džiaugsmą, ragino savo tėvus kartu jais patikusius patiekalus pasigaminti namuose.
  • Savo įspūdžius išreiškė žodžiu bei meninės raiškos būdais.
  • Formavosi vaikų ekologinės savimonės įgūdžiai.

Pedagogai:

  • Tarpusavyje dalinosi įvairių veiklos etapų gerąja patirtimi.
  • Stebėjo vaikų domėjimąsi daržovių auginimu, turimus darbinius įgūdžius bei skatino juos veikti.
  • Atrado ir taikė veiksmingas priemones ir būdus ekologiniam ugdymui.

Tėvai:

  • Stebėdami bei matydami uždarose „Facebook“ grupėse su jais pasidalintus projekto etapų veiklos aprašus, nuotraukose įamžintas akimirkas, džiaugėsi vykdoma veikla, vertino mokytojų iniciatyvą.
  • Vaikų paskatinti, kartu su visa šeima namuose gamino savo įstaigose išbandytus maisto patiekalus iš bulvių.
  • Kūrė iš bulvių įvairius darbus parodai.
  • Įsitraukė į grupės ugdomąją veiklą.

 

Apibendrinant projektą galima teigti, kad ekologinio turinio veikla darželyje gali būti efektingai organizuojama remiantis vaikų patirtimi ir taikant projekto metodą kaip vieną iš veiksmingiausių priemonių ekologiniam ugdymui.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.