Projektas „Simbolių kalba“: sielą gydantys susitikimai

Aktorių ansamblis DEGAM

Šių metų kovo–liepos mėnesiais aktorių duetas Virginija Kuklytė ir Šarūnas Gedvilas sujungė profesionalų komandą ir simboliniuose XIX a. estetikos atvirukuose įamžino paauglių sukurtą poeziją. Lietuvos kultūros tarybos dėka tiriamasis meno projektas „Simbolių kalba“ vyko Šalčininkų r. Dieveniškių „Ryto“ ir Butrimonių Anos Krepštul gimnazijose. Ilgalaikio bendradarbiavimo veiklose dalyvavo gimnazijų 9–11 klasių mokiniai.

 

Projekto metu aktoriai Šarūnas Gedvilas, Žilvinas Beniušis, Artūras Dubaka, Oskaras Vygonovskis mokiniams vedė kūrybines teatro ir poezijos kūrimo dirbtuves. Aktorė Ieva Labanauskaitė vedė juoko jogą, apie kurią jaunimas sužinojo pirmą kartą. Iš pradžių juoktis be priežasties buvo nedrąsu, tačiau per specialius pratimus pavyko atsipalaiduoti ir išlaisvinti emocijas. Lietuvos muzikos ir teatro akademijos scenos kalbos ir retorikos dėstytoja Rita Juodelienė ruošė mokinius skaityti poeziją scenoje ir analizavo sukurtas eiles. Psichodramos ekspertė Vida Lipskytė vedė psichodramos užsiėmimus ir diskusijas, kuriose į pokalbius aktyviai įsitraukė ne tik mokiniai, bet ir mokytojos. Aktorius ir scenografas Kristijonas Siparis pakvietė mokinius į savo antikvarinius namus, tapusiais teatru. Čia visi jautėsi lyg persikėlę laiku keletą amžių atgal. Mokiniai susėdo prie nedidelių senovinių staliukų, iš porcelianinių puodelių gurkšnojo kvapnią arbatą ir klausėsi Sauliaus Petreikio koncerto.

 

Projekto partneriai „Filigranija“ vedė paskaitą apie simbolių reikšmes poezijoje ir dailėje bei rengė dekoracijų kūrimo dirbtuves. Autorinių papuošalų ir kilpinėlių meistrės Lina Krasnovaitė-Siparienė ir jos sesuo Rūta jaunimui padėjo koduoti gėlių simbolinę kalbą ir sukurti išskirtinius atvirukus jaunimo poezijai įrašyti. Itin daug emocijų sukėlė ne tik procesas, bet ir pasiekti kūrybiniai rezultatai. Kiekvieno rankdarbis buvo skirtingas panaudojus vokiškąsias Drezdeno iškarpas, kartonažą, ažūrinius ir metalizuotus karpinius bei gėlių herbarus. Aktorius ir dramaturgas Jonas Braškys susitikimų metu rinko autentiškas istorijas ir kūrė tikrais faktais paremtą pjesę. Dainininkas, kompozitorius Andrius Zalieska iš mokinių poezijos tekstų kūrė dainas. Operatorius Julius Ambrazevičius dokumentavo ir kūrė projekto vaizdo reportažą.

 

Anot projekto vadovės Virginijos Kuklytės, imtis šio projekto paskatino poreikis priartinti mokinius prie meno, užmegzti vertybinius dialogus, suteikti galimybę iš arti pažinti kultūros kūrėjus ir gerinti emocinę būseną bendruomenėse per humorą. Šiame projekte visos veiklos buvo sujungtos pasitelkiant mokiniams naują meno formatą – poeziją. Taip pat projekto vadovė priduria, kad vienas iš projekto tikslų buvo skatinti bendruomeniškumą tarp mokyklų, ką, pasak projekto vadovės, pavyko įgyvendinti.

Pasakodami apie savo patirtį Šalčininkų rajono mokyklose, aktoriai minėjo, kad mokiniams siekė ne tik perduoti savo sukauptas žinias, bet ir paskatinti jų individualumą, laisvę, kūrybiškumą, atvirumą naujoms patirtims, atsižvelgti į jų pačių pomėgius ir norus. To, pasak aktorių ir dramaturgo, dažnai mažesnėse bendruomenėse stinga.

 

Nors aktoriai ir dramaturgas išskyrė, kad nesiekė mokinių ateities planų kreipti menine kryptimi, bet mokinių supažindinimas ir priartinimas prie meno buvo sėkmingas – o to pavyko pasiekti juos drąsinant. Pasak aktoriaus A. Dubakos: „Jūs galite būti kūrėjai jau dabar – nereikia laukti, nereikia specialaus išsilavinimo.“

Veiklas užbaigė abiejų mokyklų mokinių susitikimas ir pasirodymas Dieveniškių „Ryto“ gimnazijoje. Čia jie atliko performansus, grojo ir deklamavo savo kurtus eilėraščius. Per renginį dainininkas Andrius Zalieska atliko dainas, kurias įkvėpė mokinių mintys ir tekstai. Aktoriai ne tik žaismingai vedė visą renginį, bet ir skaitė Jono Braškio sukurtą pjesės eskizą „Mokykla“ apie mažo miestelio svarbias istorijas. Tragikomiškos pjesės centre atsiduria neklaužada mokinys, kuris po daugelio metų sugrįžta į mokyklą užimdamas ambasadoriaus pareigas ir prisimena jaunystės klaidas bei prarastą meilę.

Vertindami rezultatus, aktoriai pabrėžė, kad projekto metu įvyko asmeninių atradimų, nes mokiniai, iš kurių pradžioje nežinojo ko tikėtis, nustebino savo poezijos pasiekimais ir geranoriškumu. Visi projekte dalyvavę mokiniai kviečiami į tęstines veiklas kasmetėje teatro stovykloje „Kartu“.

Projekto metu žvalgomąjį tyrimą atlikusi tyrėja, socialinės politikos ekspertė Žeimantė Straševičiūtė išskiria, kad aktorių vykdytos veiklos rėmėsi mokinių išklausymu, priėmimu, žaidimų įtraukimu į mokymosi veiklas, kai kurių formalių ribų atsisakymu, atvirumu idėjoms ir skatinimu. Tai buvo raktas į ryšio kūrimą tarp projekto vykdytojų ir mokinių, gali būti geroji praktika, perduodama pedagogams, kurie dirba su mokiniais.

Prie tyrimo prisidėjusi Maryja Šupa pabrėžia, kad per projektą paaiškėjo, jog mokinių kasdienybę sudaro įvairūs kultūriniai burbulai – tai ir kompiuterinių žaidimų draugai iš skirtingų valstybių, ir įvairių šalių atlikėjai bei sportininkai, pasirodantys kine, „Youtube“, „Tiktok“, „Twitch“ platformose. Mokinių ateities planai taip pat buvo labai įvairūs – nuo studijų bet kuriame Lietuvos didmiestyje iki ūkininkavimo ar kompiuterių remonto gimtajame krašte. „Sugretinant skirtingus kultūrinius burbulus, galima kurti ryšį tarp skirtingų grupių. Tokiu būdu tarp grupių galima skatinti komunikaciją ir tarpusavio supratimą, stiprinti kalbines kompetencijas, savitos tapatybės privalumus ir atsisakyti abipusių stereotipų“, – teigia Ž. Straševičiūtė ir M. Šupa.

 

Projekto vadovė aktorė ir režisierė Virginija Kuklytė ir Šarūnas Gedvilas Šalčininkų rajone aktyviai veda kultūrines edukacijas jau 9 metus, sujungdami skirtingų kalbų mokyklas. Per šį laikotarpį menininkai įvykdė daugiau kaip 15 jaunimui skirtų projektų, kurie sulaukė itin aukštų įvertinimų rajone ir apdovanojimų iš LR kultūros ministerijos. Š. Gedvilas džiaugiasi, kad buria aktyvią jaunimo bendruomenę, kuri vis dažniau atvyksta į koncertus, spektaklius ir drąsiai pristato savo pačių kūrybą. Organizatoriai pabrėžė, kad yra itin dėkingi Dieveniškių „Ryto“ gimnazijos direktorei Lolitai Mikalauskienei ir Butrimonių Anos Krepštul gimnazijos mokytojai Katažinai Sokolovskajai, kuriuos šiame regione yra tikri šviesuliai, skatinantys kultūros sklaidą, kūrybiškumą ir bendradarbiavimą.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.