Projektas „Kvadratiniai kodai Žemėje“

Rūta Gedvilienė, Audronė Buškuvienė

Kartu su Pasauline Žemės diena pradedamas švęsti ir Žemės mėnuo, kuris baigiasi balandžio 22 d. – motinos Žemės dieną. Tai vienas iš svarbiausių ir gražiausių aplinkosaugos laikotarpių, kuris minimas ir ikimokyklinio ugdymo įstaigose, tačiau dažniausiai jam paminėti taikomos tradicinės priemonės ir metodai, visiškai neįtraukiant kompiuterinio raštingumo ir informatinio mąstymo.

 

Šiaulių lopšelio-darželio „Ežerėlis“ auklėtoja Rūta Gedvilienė sukūrė projektą „Kvadratiniai kodai Žemėje“. Projektas vyko visą balandžio mėnesį, jo tikslas buvo ugdyti ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo vaikų informatinio mąstymo ir skaitmeninio raštingumo gebėjimus integruojant į aplinkos pažinimą. Šį projektą vykdė priešmokyklinės „Pelėdžiukų“ grupės vaikai su auklėtojomis Audrone Buškuviene ir Simona Vileikiene. Taip pat ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo auklėtoja Rūta, sukūrusi šį projektą, patalpino jo aprašymą „eTwinning“ platformoje, tad prie jo prisijungė kitos ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigos iš Lietuvos, Turkijos, Kroatijos –projektas tapo tarptautiniu.

 

Projekto metu skaitmeninių technologijų naudojimas buvo kūrybiškai įpintas į vaikų ekologinės sampratos ugdymą, skatinta sąmoningai mylėti gamtą, rūpintis aplinka ir spręsti ekologines problemas, lavinti ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo vaikų skaitmeninio raštingumo  gebėjimus. Svarbi užduotis buvo supažindinti ugdytinius su QR kodais. Kai kurie vaikai jau yra girdėję, matę, bei patys jau bandę juos skenuoti, žinojo, kad reikia perskaityti žodžius, kurie yra užkoduoti. Daugeliui vaikų tai suteikė šiokios tokios paslapties bei intrigos ir jie su dideliu susidomėjimu bei noru įsitraukė į pasiūlytas veiklas.

 

Pirmąją savaitę, pasitelkdami QR kodus, rūšiavome atliekas. Auklėtoja Rūta į grupę atėjo pasipuošusi Žemės karūna ir atsinešė jau atspausdintus QR kodus. Ji pasiūlė sužinoti, kokie žodžiai yra užkoduoti, o perskaičius žodžius apie ten esamas antrines atliekas, reikėjo jas tinkamai surūšiuoti į joms skirtus konteinerius. Iš pradžių vaikai užtruko šiek tiek laiko, kol suvokė, kaip tiksliai reikia skenuoti QR kodus, bet, kai viską suprato ir suvokė, kilo daug gerų emocijų ir džiaugsmo. Jie pamatė, kad patys gali perskaityti užkoduotus žodžius. Džiaugiamės, kad pavyko į šią veiklą įtraukti ir grupės ugdytinių tėvelius. Jokūbo B. mama atnešė į grupę plakatą su antrinių atliekų konteineriais bei lipdukų su antrinių atliekų paveikslėliais. Vaikai susikaupę turėjo apgalvoti, kur tinkamai įklijuoti lipdukus.

 

Antroji savaitė buvo skirta viktorinai „Kvadratiniai kodai Žemėje“. Vaikams visada įdomu ir smagu varžytis tarpusavyje, atsakinėti į klausimus ir gerai praleisti laiką, todėl visi stengėsi apgalvoti ir teisingai atsakyti į klausimus. Viktoriną vedė auklėtojos Simona Vileikienė ir Rūta Gedvilienė.

 

Trečiąją savaitę nutarėme pasakyti savo palinkėjimus Žemei ir juos užšifruoti QR kodais, t. y. išbandyti dar vieną įdomią veiklą. Kartu su auklėtoja Audrone Buškuviene vaikai sugalvojo daug gražių palinkėjimų Žemei, kurioje gyvena, t. y. „kad Žemė būtų švari, tvarkinga, stipri, kad joje nemirtų gyvūnai ir augalai, kad visada augtų gėlytės, žolė ir šviestų saulė“. Bandėme nors trumpam įsivaizduoti, kas gi atsitiktų, jeigu Žemėje niekas nerūšiuotų šiukšlių. Daugeliui vaikų pasidarė labai liūdna apie tai pagalvojus. Visus savo palinkėjimus surašėme ant didelio popieriaus lapo, juos suklijavome pagamintais QR kodais ir, žinoma, nuspalvinome pačiomis gražiausiomis spalvomis.

 

Įdomi ir labai linksma veikla „Pažįstu ir saugau medelius“, vyko ketvirtąją projekto savaitę. „Pelėdžiukų“ grupės vaikai darželio teritorijoje ieškojo įvairių medžių. Anksti pavasarį dar labai sunku atspėti, kur koks medis auga. Todėl į pagalbą pasitelkėme QR kodus. Skenuoti šiuos kodus daug įdomiau, tuo labiau, kad taip galima patiems perskaityti ir sužinoti įvairių medžių pavadinimus. Vaikams tai suteikė daug gerų emocijų, be to, jie linksmai praleido laiką lauke.

 

Galvojame, kad projektas „Kvadratiniai kodai Žemėje“ pavyko. Vaikai įgijo daugiau problemų sprendimo, kūrybiškumo ir išradingumo įgūdžių, lavino kompiuterinio raštingumo ir informatinio mąstymo gebėjimus. Ugdytiniai daugiau bendravo bei bendradarbiavo tarpusavyje, kartu tarėsi ir patyrė pažinimo džiaugsmą. Manome, kad ateityje vaikai labiau rūpinsis aplinka ir mylės gamtą, supras, kad skaitmeninės technologijos skirtos ne tik linksmiems žaidimams, bet ir įvairioms pažintinėms veikloms atlikti.

 

Taip pat šio projekto įgyvendinimas parodė, kad ikimokyklinio ugdymo įstaigose taip pat labai reikalingos skaitmeninės bei kompiuterinės technologijos. Problema ta, kad įstaigose yra nedaug planšetinių kompiuterių. Su jais galima atlikti ne tik QR kodų kūrimo ar skenavimo veiklas, bet taip pat ir piešimo, programavimo, filmukų kūrimo veiklas. Kai kurioms veikloms reikėtų turėti kiekvienam vaikui po planšetinį kompiuterį, įstaigos tiek neturi. Tenka prašyti tėvelių, kad atsineštų iš namų.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.