Mokinio asmenybės ir dalyko kompetencijų ugdymas teatre

Jūratė Budvydienė
,
Trakų Vytauto Didžiojo g-jos anglų kalbos mokytoja metodininkė

Trakų Vytauto Didžiojo gimnazijos gausi mokinių grupė mėgavosi spektakliu „A Christmas Carol“ (Charles Dickens), kurį demonstravo Lietuvoje gastroliuojantis teatras „TNT Theatre Britain & The American Drama Group Europe“.

 

Spektaklis anglų kalba buvo puiki kalbinė ir kultūrinė patirtis. Čarlzo Dikenso kūrybą mėgsta įvairaus amžiaus jaunimas dėl suprantamai, paprastai ir atvirai pateikiamos gyvenimo išminties bei humoro. Jaunimas Čarlzo Dikenso siužetus atpažįsta filmuose, animacijoje. Angliško spektaklio aktorių sukurti dinamiški charakteriai, jų dialogai, balso tembrai, intonacijos, dainos ir perteikta gyvenimiška išmintis mokiniams patiko, juos pakylėjo ir priminė apie artėjantį šv. Kalėdų stebuklų metą, kuriam reikia nuoširdžiai pasiruošti.

 

Mokiniai, ruošdamiesi edukacijai teatre, diskutavo, skaitė knygą „A Christmas Carol“, žiūrėjo filmo ištraukas. Kelionės autobuse metu prisiminė pagrindinius veikėjus ir atliko interaktyvias užduotis naudodamiesi jamboard.google.com skaitmenine aplinka. Mokinių mintys apie edukacinę išvyką rodo, kad spektaklis suprastas, įvertintas, o jaunimui mokytis Vilniaus erdvėse buvo patrauklu.

Štai kokiomis mintimis po spektaklio pasidalijo gimnazijos mokiniai: „Patiko spektaklio tema, kad pinigais laimės ir džiaugsmo nenupirksi. Daug linksmiau yra su mylimais žmonėmis negu su pinigais. Įspūdingas vaidinimas – vienas aktorius perteikė kelis veikėjus“ (G. S., 8b kl.), „Reikia tikėti stebuklais ir skleisti džiaugsmą ir šilumą“ (N. Š., 8b kl.), „Skrudžas prarado savo gyvenimo meilę, bet jį pakeitė trys šv. Kalėdų dvasios“ (L. Š., 8b kl.), „Pinigais sielos nenupirksi“ (V. P., 8b kl.), „Svarbu nebūti arogantiškam, reikia elgtis pagarbiai su kitais žmonėmis. Nors Skrudžas turėjo daug pinigų, bet neturėjo nei draugų, nei gražaus bendravimo su šeima“ (D. Z., 8b kl.), „Žmonės turi keistis, tai rodo vykstantis karas“ (D. V., 8b kl.), „Kiekvienas gali pasikeisti“ (A. P., 8b kl.), „Man patiko aktorių anglų kalba“ (A.Š., 8b kl.), „Žinutė, kad kiekvienam gali būti atleista, kad kiekvienas gali turėti antrą šansą, mane paskatino siekti savo tikslų ir svajonių“ (M. L., 8b kl.), „Patiko komiški elementai“ (M. S. ir T. M., 8b kl.), „Labiausiai patiko kaip aktoriai perteikė veikėjus“ (M. S., 8b kl.), „Reikia gerbti kitų nuomonę ir suprasti, kad kitų nuomonė gali būti geresnė nei tavo paties (K. P., 8b kl.), „Nerealus spektaklis, scenoje nuotaika ir tonai keitėsi kas akimirką (N. T., 8b kl.), „Man labiausiai patiko aktorių balso tembrai, kai jie dainavo, ir kai vienas iš vyrų šoko su kalakutu“ (M. R., 8c kl.), „Patiko posakis „as dead as a door nail“ ir labai juokingos komedijos elementai (P. P., 8c kl.), „Žiūrint spektaklį man labiausiai įsiminė aktorių tartis ir kalba, jie vartojo daug vaizdingų frazių. Spektaklis man labai patiko ir tikrai buvo įdomus“ (R. V., 8c kl.), „Spektaklyje dvasios Skrudžui davė įspėjimą apie pasekmes, kurios gali nutikti jam toliau būnant piktam, nedosniam ir taip apsėstam pinigų. Po jų apsilankymo jis tapo švelnesnis, dosnesnis, geresnis žmogus“ (E. R., 1a kl.).

Nuotraukos autorius 8b klasės mokinys Dovydas Vlas

Džiugu pastebėti, kad mokiniai, kurie jau turi nemenką patirtį lankyti šio gastroliuojančio teatro spektaklius anglų kalba, o matėme „Romeo and Juliet“ (William Shakespeare), „Pygmalion“ (Bernard Shaw), „Treasure Island“ (Robert Louis Stevenson), „Frankenstein“ (Mary Shalley), „Tom Sawyer“ (Mark Twain), pastatytus pagal fundamentalius angliškos literatūros klasikus, tarsi turi savyje teatro kultūrą, moka kultūringai elgtis teatre, supranta, kad net žiūrovo apranga turi būti atitinkama. Senąjį Vilniaus teatrą ir gastroliuojančius aktorius nudžiugino keli jauni drąsuoliai, kurie spektaklio pabaigoje ėmė ploti atsistoję, taip užkrėsdami aplodismentais ir ant kojų sukėlę visus jaunuosius žiūrovus. Smagu, kad taip greitai jaunimas geba mokytis vieni iš kitų.

 

Retrospektyviai prisimenant mūsų gimnazijos angliško teatro tradiciją, paminėtinas bendradarbiavimas su Vilniaus universiteto Filologijos fakulteto akademine bendruomene, kuri noriai dalijasi sukaupta patirtimi, tarptautiniais ryšiais, skatina gimnazijos jaunimą atsakingai ruoštis akademinėms studijoms, kviečia skaityti vertingą literatūrą, organizuoja atviras paskaitas ir prisideda prie šiuolaikinės gimnazijos humanitarinių vertybių kūrimo.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.