Kognityvinių kompetencijų plėtros skaitmeninėje aplinkoje galimybės

Ingrida Jurevičienė
,
projekto koordinatorė
Daina Jonavičienė, Ingrida Janulaitienė
,
mokytojos

Vienas pagrindinių skaitmeninių technologijų naudojimo švietimo procese privalumų yra galimybė pritaikyti į mokinį orientuotas pedagogines strategijas ir paskatinti aktyvų mokinių dalyvavimą mokymosi procese. Kėdainių „Spindulio“ mokykla dalyvauja tarptautiniame „Erasmus+“ projekte „Digital approaches at SEN Education“, kurio tikslas – stiprinti specialiųjų poreikių turinčių mokinių vystymosi raidą, taikant informacines technologijas ir skaitmenines programas, jas pritaikant 6 ugdymo aplinkos srityse: motorikos, kalbos, kognityvinės, socialinės emocinės, savitarnos ir virtualios realybės (VR / AR).

 

Kovo 21–25 d. mes, mokyklos komandos narės mokytojos Ingrida Jurevičienė, Daina Jonavičienė ir Ingrida Janulaitienė, dalyvavome darbo ir mokymosi vizite Rumunijoje, Klužo-Napokos mieste esančioje specialiojo ugdymo įstaigoje. Susitikime dalyvavo 19 pedagogų iš Turkijos (Bursa / Yıldırım Huma Hatun Ozel Egitim Anaokulu), Lietuvos (Kėdainių „Spindulio“ mokykla), Latvijos (Rīgas 2. Pamatskola), Portugalijos (Montelavar, Portugal Agrupamento De Escolas Lapiás), Serbijos (Belgrado Anton Skala pradinė mokykla) ir Rumunijos (Grădinița Specială Cluj-Napoca). Per antrąjį „Erasmus+“ projekto partnerių susitikimą pagrindinis dėmesys buvo skirtas specialiųjų poreikių mokinių kognityviniams įgūdžiams ugdyti, naudojant skaitmenines technologijas ir programas.

 

Priimančiosios ugdymo įstaigos direktorė Naidina Ioana ir projekto koordinatorė Andreea Dulca pasveikino atvykusius partnerius. Per atidarymo ceremoniją šeimininkai nustebino dalyvius tradiciniais šokiais, kuriuos atliko klausos negalią turintys mokiniai iš Klužo-Napokos specialiosios vidurinės mokyklos, skirtos klausos negalią turintiems mokiniams. Darželio vaikai svečiams įteikė sveikinimo atvirukus. Ibrahimas Onuras Gökdoğanas pagal kūrybinės dramos metodą organizavo dalyvių susitikimo, bendravimo veiklas. Institucijų partnerių atstovai diskutavo apie panašius ir skirtingus savo šalių ugdymo aspektus, pasidalijo švietimo sistemų praktika apie specialųjį ugdymą. Po pietų partneriai susitiko miesto Unirii aikštėje ir dalyvavo Tarptautinės dauno sindromo dienos renginyje, kurį organizavo tėvų, auginančių vaikus su Dauno sindromu, asociacija.

 

 

Antrąją dieną vyko komandinis darbas trijose grupėse, kurioms vadovavo projekto komandos narės Andreea Dulca, Liana Mușuțan ir Andreea Pușcuță. Kiekviena komanda aplankė įstaigos ugdymo aplinkas: grupių kambarius, kineziterapijos, „Snoezelen“ ir individualios terapijos kabinetus, valgyklą. Turėjome galimybę pamatyti vaikų užsiėmimus ir bendrauti su specialiojo ugdymo mokytojais, kurie supažindino su konkrečios didaktinės medžiagos taikymu užsiėmimuose. Pedagogės A. Dulca, L. Mușuțan ir A. Pușcuță pristatė skaitmenines programas, skirtas mokinių, turinčių įvairiapusių raidos sutrikimų ir specialiųjų poreikių, kognityviniams įgūdžiams tobulinti. Bendradarbiaudami su partneriais, per praktinius užsiėmimus mokėmės valdyti ir ugdymo procese pritaikyti skaitmenines programas „Învață Jucând Românește“, „Learning shapes“, „Educational games: kids visual and memory“, „Learning colors“, „Memory and attention training for kids“, „Circle Triangle Square“ ir kt. Atrinktų ir įvertintų skaitmeninių programų naudojimas gerina mokinių pažinimo kompetenciją, IKT įgūdžius, didina mokymosi motyvaciją ir aktyvumą, padeda mokytis atsižvelgiant į skirtingus poreikius, lygius ir numatytus tikslus. Liana Mușuțan pristatė pačios sukurtą programą, skirtą regos ir klausos dėmesiui bei atminčiai ugdyti. Projekto koordinatorių susitikime Ibrahimas Onuras Gökdoğanas surengė mokymus, kaip sukurti mokomuosius programos naudojimo vaizdo įrašus ir kaip juos įkelti į projekto svetainę.

 

Trečiąją dieną projekto partneriai buvo pakviesti dalyvauti Klužo-Napokos Babeş-Bolyai universiteto Specialiojo ugdymo ir pedagoginės psichologijos fakulteto dėstytojų organizuotuose seminaruose: „Skaitmeninių technologijų taikymas, mokant specialiųjų poreikių mokinius matematikos“ (Carmen David PhD), „Skaitmeninių technologijų taikymas specialiajame ir įtraukiajame ugdyme: prieinamos medžiagos“ (Marian Pădure PhD), „Skaitmeninės socialinės istorijos“ (Cristina Costescu). Seminaruose vyko praktiniai užsiėmimai. Didelį susidomėjimą sukėlė inovatyvus išmanusis technologinis prietaisas ir jo taikymo galimybės regos sutrikimų turintiems asmenims. Su šiuo prietaisu pedagogai gali kurti piešinius ir tekstus iškiliuoju formatu, tai padeda akliesiems pažinti pasaulį. Susitikimo pabaigoje dalyviai pasidalijo įspūdžiais, visiems įteikti pažymėjimai.

 

Ketvirtąją dieną įstaigoje vyko komandinio darbo užsiėmimas „Skaitmeninių programų naudojimo specialiajame ugdyme privalumai ir iššūkiai“. Dalyviai, naudodami „Menti“ programą, įvertino projekto metu vykdytų veiklų naudą ir iššūkius, analizavo ir diskutavo.

 

Paskutinę vizito Rumunijoje dieną projekto komandą priėmė Klužo-Napokos provincijos tarybos viceprezidentas, specialiojo ugdymo inspektorė ir patarėja. Dalijomės „Erasmus+“ projekto „Digital approaches at SEN Education“ galimybėmis ir nauda ugdymo kokybei gerinti.

 

Per vizitą Rumunijoje susipažinome su šios šalies istorijos ir kultūros paveldu: lankėmės gotikinėje Šv. Mykolo bažnyčioje, stačiatikių metropolio katedroje, „Salina Turda“ druskos kasykloje, etnografiniame parke „Rumulus Vuia“, kur, vaikščiodami muziejuje po atviru dangumi, atradome tradicinę Rumunijos architektūrą.

 

Paskutinę projekto užsiėmimų dieną skyrėme refleksijai – aptarėme ir įvertinome vykdytas veiklas, numatėme kito susitikimo programą, dalyviai užpildė „Google“ vertinimo anketą, kurioje išsakė šio mobilumo veiklos vertinimą. Remiantis testo rezultatais, 55 proc. dalyvių „Erasmus+“ mobilume dalyvauja pirmą kartą ir turi mažai žinių apie „Erasmus+“ programas. Dauguma dalyvių geba naudotis technologijomis, 50 proc. jų naudoja šias technologijas ugdymo procese. Bendraudami ir bendradarbiaudami su projekto partneriais iš Turkijos, Rumunijos, Serbijos, Latvijos ir Portugalijos, patobulinome skaitmeninę kompetenciją, IKT įgūdžius. Rumunijoje įgytą patirtį pritaikysime specialiųjų poreikių mokinių ugdymo procese. Susitikimo metu atrinktas programas integruosime į ugdymo procesą, stebėsime ir įvertinsime mokinių kognityvinių įgūdžių pokyčius.

 

„Erasmus+“ projektas „Digital approaches at SEN Education“ SENdata (2020-1-TR01-KA229-094323_5).

Šis projektas yra finansuojamas iš Europos Komisijos „Erasmus+“ programos.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.