Jaunieji tyrinėtojai

Vilija Kudrevičiūtė
,
Kaišiadorių Vaclovo Giržado prog-jos ikimokyklinio ugdymo mokytoja

Gamta – nuostabi, galinga ir nenuspėjama. Džiaugiamės, gyvendami šalyje, kurioje mus supa miškai, ežerai, upės, jūra… Tačiau vaikams taip pat labai smalsu – kas tie ugnikalniai, kodėl kyla žemės drebėjimai, kaip atrodo tornadai bei kodėl pavasarį upės išbėga iš krantų.

 

Norėdami sužinoti daugiau apie įvairias gamtos stichijas visą savaitę eksperimentavome – patys bandėme sukelti žemės drebėjimą: stebėjome, kaip reaguoja vanduo dubenėlyje, gaminome ugnikalnį, matėme jo išsiveržimą, kūrėme „burbuliuojančią lavą“ bei maišydami vandenį bandėme įsivaizduoti, kaip atrodo besisukantys tornadai.

 

Vaikams eksperimentuoti visuomet patinka, todėl noriu pasidalinti puikiai pavykusiais gamtos stichijų pažinimo „receptais“.

Eksperimentas „Žemės drebėjimas“

 

Priemonės: dubenėlis su vandeniu.

Tikslas: stebėti, kas žemės drebėjimo metu vyksta vandenyje, aptarti, kas gali nutikti pastatams.

Eiga: Ant grindų pastatyti dubenį su vandeniu ir visiems kartu pradėti stipriai trepsėti. Trepsint stebėti, kaip kinta vandens paviršius – jis pradeda vibruoti, banguoti. Aptarti, kas nutiktų, jeigu būtų daug vandens (ežeras ar jūra), kas nutiktų pastatams, jeigu žemė drebėtų ir ką tokiu atveju reikėtų daryti.

Refleksija: Visų pirma, vaikams buvo labai smagu iš visų jėgų trepsėti ir šokinėti. Juk ne kasdien grupėje vyksta „žemės drebėjimai“, kurių metu mokytoja šypsosi. Vaikams šokinėjant vanduo dubenėlyje virpėjo, bangavo ir tai vaikams sukėlė daug klausimų. Po „drebėjimo“ stebėjome filmuotą medžiagą, susijusią su žemės drebėjimais, diskutavome vaikams rūpimais klausimais.

Eksperimentas „Ugnikalnio išsiveržimas“

 

Priemonės: „ugnikalnis“ (pasirinkta talpa – stiklainis, indelis, puodelis ar kt.), soda, actas ir maistiniai dažai (jeigu norisi spalvotos „lavos“).

Tikslas: stebėti, kaip „išsiveržia ugnikalnis“, aptarti, kodėl tai įvyksta ir kaip reikėtų elgtis, kad nenukentėtume.

Eiga: Į pasiruoštą talpą – „ugnikalnį“, įberti sodos (kiekis priklauso nuo talpos dydžio) ir įlašinti pasirinktos spalvos maistinių dažų (nebūtina). Į talpą su soda pilti actą ir stebėti, kas vyksta. Aptarti: kas ir kodėl vyksta, kokia lavos temperatūra, ji būna šalta ar karšta, kaip elgtis išsiveržus ugnikalniui.

Refleksija: Vaikus labai nudžiugino išsiveržusio „ugnikalnio“ efektas – aikčiojo ir net plojo iš laimės. Žinoma, vaikams kilo daug klausimų, todėl diskutavome, ieškojome informacijos knygose bei stebėjome vaizdo medžiagą internete.

 

Eksperimentas „Burbuliuojanti lava“

 

Priemonės: skaidrus indas (patogiau siauresnis ir aukštesnis), aliejus, vanduo, maistiniai dažai, šnypščianti tabletė.

Tikslas: stebėti, kaip spalvoti vandens burbulai kunkuliuoja aliejuje ir aptarti, kodėl tai vyksta.

Eiga: į indą įpilti aliejaus (kiekis priklauso nuo indo dydžio, tačiau aliejus turi užimti didžiąją dalį indo – daugiau nei pusę), įpilti vandens (mažiau nei pusę indo), įlašinti maistinių dažų, įmesti šnypščiančią tabletę ir stebėti, kas vyksta.

Refleksija: visų pirma, vaikams patiko aliejaus ir vandens pasikeitimas vietomis (aliejus lengvesnis, todėl pakilo virš vandens), vėliau, įmetus šnypščiančias tabletes, visi labai įdėmiai stebėjo, kaip kunkuliuoja „lava“, klausinėjo, kodėl taip vyksta. Aptarėme vaikams kilusius klausimus bei stebėjome vaizdo medžiagą internete apie tikrąją ugnikalnio lavą.

Eksperimentas „Tornadas vandenyje“

 

Priemonės: du skaidrūs plastikiniai buteliai, lipni juostelė, vanduo.

Tikslas: stebėti, kaip atrodo tornadas ir aptarti, kodėl jis susiformuoja bei kaip elgtis, jeigu jis kyla.

Eiga: į vieną iš butelių įpilti vandens (beveik pilną), prie jo viršaus lipnia juostele priklijuoti kitą butelį taip, kad vandenį būtų galima pilstyti iš vieno butelio į kitą. Butelį su vandeniu apversti ir keletą kartų pasukti ratu, kad išbėgdamas vanduo suformuotų sūkurį – „tornadą“.

Refleksija: eksperimentas labai paprastas, tačiau vaikams sukėlė labai daug emocijų – daug kartų pilstė vandenį iš vieno butelio į kitą, bandydami išgauti „tornadą“. Ne visiems pavyko iš pirmo karto, tačiau butelyje pasirodžius viesului kilo ne tik šypsena, bet ir džiaugsmo šūksniai. Atlikę eksperimentą, stebėjome vaizdo medžiagą internete ir aptarėme vaikams kilusius klausimus.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.