Ilgalaikis STREAM projektas „Per vaikystę knygų takeliu“

Simona Šatkuvienė
,
ikimokyklinio ugdymo vyresnioji mokytoja
Sandra Palikevičienė
,
logopedė

STREAM – tai skirtingų, tačiau tuo pačiu ir labai vienas kitą papildančių mokslo šakų junginys. STREAM – tai mokslas (S), technologijos (T), skaitymas (R), inžinerija (E), menas (A), matematika (M). Pasitelkus šias šešias sritis kiekvienas vaikas turi galimybę atrasti, bei įdomiai ir įvairiapusiškai pažinti mus supantį pasaulį.

 

Pasakos yra neatsiejamas vaikystės komponentas mokantis reikšti jausmus, įvardyti ir juos suvokti. Pasakos plečia vaikų vaizduotę, lavina kalbą, padeda pažinti gyvenimą ir save. Jos džiugina ir, jei reikia, nuramina. Įsijausdami į pasakas vaikai patiria įvairius nuotykius. Deja, šiuolaikinių vaikų dėmesį vis dažniau pritraukia ekranai, o pasakų skaitymą pakeičia animacinių filmukų žiūrėjimas. Dėl to vaikai tampa fiziškai pasyvesni, prastėja vaikų kalba, žodynas – siauras ir skurdus.

 

Vilniaus lopšelyje-darželyje „Gabijėlė“ mes, mokytoja Simona Šatkuvienė ir logopedė Sandra Palikevičienė, su „Dagiliukų“ grupės ugdytiniais vykdėme projektą „Per vaikystę knygų takeliu“. Kad būtų užtikrintas visapusiškas vaikų ugdymasis ir veikimas, projekto ašimi pasirinktas STREAM metodas, kuris buvo siejamas su įvairiomis pasakomis. Šis metodas leido ugdyti vaikų sakytinę ir rašytinę kalbas, plėsti jų žodyną, sukurti galimybes tyrinėti, išspręsti iškilusius iššūkius, atskleisti vaikų kūrybiškumą įvairiomis priemonėmis ir įvairiose srityse, skatinti inžinerinius ir matematinius gebėjimus, siekti dėmesingo vaikų klausymosi ir refleksijos. Šis projektas tapo ilgalaikiu ir tęsėsi gruodžio – gegužės mėnesiais.

 

Projektas buvo vykdomas kas mėnesį – pasirenkant vis skirtingas knygas, kurių pasirinkimą lėmė tam tikrą mėnesį minimos šventės, veiklos ar minėjimai ugdymo įstaigoje, ugdytinių pomėgiai. Knygas skaitė ir įgarsino logopedė, kelios knygos buvo demonstruojamos projektoriumi. Perskaičius pasaką, pasakojimą ar jo fragmentą, girdėtas tekstas buvo aptariamas su vaikais – inicijuojami diskusiniai klausimai, vaikai dalinosi savo mintimis ir patyrimais tam tikra tema. Vėliau vaikai turėjo kūrybiškai išspręsti iškeltą iššūkį – pagal skaitytą pasaką, naudojant įvairias, iš anksto paruoštas priemones, atlikti tam tikras užduotis.

 

 

Gruodžio mėnesio knyga – Selemono Paltanavičiaus „Sniego žmogelių žiema“. Vaikai turėjo sukurti savo sniego žmogeliuką iš siūlomų trijų skirtingų būdų.

 

Sausį skaitėme – Emma Yarlett „Drakono paštas“. Iš skaitytos pasakos ištraukos kilo iššūkis sukurti tokią uogienę, kurią galėtų valgyti drakonai (vaikams buvo pateikti trys veikimo būdai).

 

Vasario mėnesį – Rocio Bonilla „Kokios spalvos yra bučkis“. Po išklausytos įgarsintos pasakos vaikai kūrė savo spalvotas širdeles. Vienas iš pateiktų veiklos būdų, vaikams pasirodė per sudėtingas, tačiau jie sėkmingai įsitraukė ir veikė kitais dviem būdais.

 

Kovo mėnesį buvo skaitomas Evelinos Daciūtės ir Aušros Kiudilaitės kūrinys „Laimė yra lapė“. Vaikus aplankė ir pati lapė su dovanomis – oranžiniais apelsinais. Vaikai iš pateiktų įvairių kūrybinių priemonių kūrė tai, kas jiems yra laimė, vėliau apibūdino savo kūrinius, o jų pasakojimai buvo užrašyti ant darbelių.

 

Balandžio mėnesį – Emma Yarlett „Kramsnukas knygų monstriukas“. Ši knyga smagi ne tik skaityti, bet kartu ir liesti, todėl vaikai šią knygą tyrinėjo visapusiškai. Iš pateiktų medžiagų kūrė savo monstriukus, kuriuos sugalvojo uždaryti, kad nebekramsnotų knygų.

 

Gegužę – Indrės Pavilionytės ir Martyno Pavilionio knyga „Marmiai. Kur gyvena meilė?“. Iš pateikto įvairaus popieriaus, vaikai kūrė savo meilės Marmius.

 

Vykdant veiklas vaikų diskusijos ir mintys buvo fiksuojamos. Pirmais projekto etapais ugdytiniai diskutuodavo nedrąsiai, atsakinėjo trumpais sakiniais. Palaipsniui vaikai išdrąsėjo, ėmė pasitikėti savimi ir diskusijos išsiplėsdavo į plačius dialogus, įvairiomis temomis.

 

Vaikų mintys projekto metu:

„Uogienė atrodo kaip debesuotas dangus“

„Širdelė bus viduryje, nes tėveliai labai myli“

„Man atrodo, bučkis vis tiek yra raudonas“

„Ką darau, tai ir yra laimė“

„Nupiešiu daug sagų, nes daug telpa“

„Mano monstriukas knygų nevalgys“

„Laimė – diena su tėveliais“

„Čia bus tikrai skani spalvota uogienė“

„O drakonams patinka mėlynos uogienės?“

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.