„Erasmus+“ projekto „Kelionė įtraukiojo ugdymo link” mokymai Splite

Jūratė Skirckienė, Inga Kulienė
,
lietuvių kalbos ir literatūros mokytojos metodininkės
Lilija Schoenbeck
,
anglų kalbos mokytoja metodininkė

Kovo 4 dieną mes, Vilniaus Aleksandro Puškino gimnazijos anglų kalbos mokytoja metodininkė Lilija Schoenbeck bei lietuvių kalbos ir literatūros mokytojos metodininkės Inga Kulienė ir Jūratė Skrickienė, išvykome į tarptautinio „Erasmus+“ projekto „Kelionė įtraukiojo ugdymo link” mokymus „Įvairovės palaikymas klasėje naudojant tarpkultūrinį švietimą“ („Supporting Diversity with Intercultural Education in the Classroom“) Kroatijoje, Splito mieste.

 

Atvykusios į Splitą turėjome puikią progą skirti savišvietai: susipažinti su į UNESCO paveldą įtrauktu senamiesčiu, Adrijos jūros uostu, vietiniu kulinariniu paveldu, pasigrožėti bundančio pavasario spalvomis. Jau pirmą dieną sužavėjo gyventojų draugiškumas, miesto saugumas.

 

Mokymai vyko Europos mokytojų akademijoje (Europass Teacher Academy), įsikūrusioje Splito pagrindinėje mokykloje „Bol“. Mokymų koordinatorė – Europos mokytojų akademijos lektorė Alenka Miljevič (anglų ir vokiečių kalbų mokytoja). Dalyviai iš Lietuvos ir Belgijos buvo supažindinti su mokyklos bendruomene, biblioteka, mokymo(si) ir poilsio erdvėmis. Naudodami „Ledlaužio“ metodą dalyviai pasakojo apie save, savo mokyklas, miestus ir šalis, demonstravo vaizdinę medžiagą.

 

Antra mokymų diena prasidėjo aktyviuoju dėmesio sužadinimo žaidimu „Labas rytas įvairiomis kalbomis“. Vėliau bendraudami ir bendradarbiaudami poromis (poros iš skirtingų šalių), naudodamiesi „Asmenukės“ („Self–portrait“) metodu, sukūrėme savo asmenybės žemėlapius ir juos pristatėme. Vyko Lietuvos, Belgijos ir Kroatijos kulinarinio paveldo degustacija. Dalyviai buvo sužavėti lietuviškų sūrių ir dešrų skoniu, šakočio trapumu. Pademonstravome filmuką apie šakočio gamybą. Kroatijos atstovė vaišino namine vytinta dešra ir sūriu, o belgai – nuostabiu belgišku šokoladu ir tradiciniu gėrimu. Vėliau kūrėme ir atlikome užduotis „Padlet“ programa.

 

Kovo 8-osios rytas pasitaikė vėsus ir lietingas. Vos atėjus į „Bol“ pagrindinę mokyklą nudžiugino šiltas mokyklos direktoriaus sveikinimas per mokyklos radiją Tarptautinės moters dienos proga. Veiklą pradėjome aktyviuoju dėmesio sužadinimo žaidimu „Komplimentas Tau!“. Vėliau tobulinome darbo su programa „Padlet“ įgūdžius – kūrėme lankytinų vietų žemėlapius. Atlikdami „Kultūros dimensijų“ testą išsiaiškinome, kurios šalies mentalitetui artimiausias kiekvienas mokymų dalyvis. Išklausėme paskaitą apie įvairių tautų kultūrinę įvairovę. Popietė buvo skirta susipažinimui su Marjano kalva. Nuo kalvos viršūnės atsiveria nuostabus Splito pusiasalio grožis. Norint tai pamatyti, teko įveikti tikrai nemažai laiptelių.

 

Ketvirtą mokymų dieną susipažinome su aktyviuoju dėmesio sužadinimo metodu „Kas primena gimtinę?“. Klasėje ieškojome objektų, primenančių namus, ir argumentuotai pasakojome, kodėl juos pasirinkome. Kalbėdami apie kultūrų įvairovę, dirbdami grupėse kūrėme akrostichą (eiliuotą kūrinį, kurio eilučių pradinės (viena arba kelios pirmosios) raidės, skaitant nuo viršaus į apačią, sudaro žodį arba posakį). Vėliau diskutavome apie įvairias diskriminacijos (nelygybės) formas: rasinę, socialinę, lyčių, galios… Kalbėjome apie kultūrinius įvairių tautų skirtumus. Komandos pasakojo savo šalių meilės legendas. Pasirinkę svetimos šalies legendą, kūrėme skaitymo užduotis: prieš skaitymą, skaitant ir perskaičius tekstą.

 

Paskutinę mokymų dieną kalbėjome apie kultūros kodus ir kūrėme interkultūrinę freską. Visi dalyviai viename dideliame lape piešė simbolius, identifikuojančius jų šalį. Maloniai nustebino, kad Europos mokytojų akademijoje gerai žinomas ir puikiai vertinamas Lietuvos nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos projekto rezultatas „Kultūros pasas“. Turėjome progos gyvai papasakoti, kaip veikia ši sistema, kaip plačiai paplitusi Lietuvos mokyklose ir kaip ji padeda ugdyti įvairias mokinių kompetencijas. Kalbėjome apie empatiją, jos esmę, svarbą įtraukiajam ugdymui, empatijos ugdymo metodus. Susipažinome su „Chat GPT“ programa ir „National Geographic Kids“  kanalu. Buvo pristatytas vienos iš Dalmatijos regiono pagrindinių mokyklų projektas „Mudre glave, mlade ruke“ („Išmintingos galvos, jaunos rankos“). Projekto rezultatas  ̶  nuostabaus grožio, originalūs, puošti kroatų tautiniais motyvais, siūti lininiai pirkinių maišeliai. Skambant belgiškai ir lietuviškai muzikai buvo įteikti sertifikatai, pažymintys, kad 30 val. mokėmės kurti dinamišką įtraukiojo ugdymo atmosferą, puoselėjančią pagarbą kitokiam.

Mokymus baigėme ekskursija po Splitą. Profesionali gidė papasakojo mums Splito istoriją, aprodė miesto įžymybes, senamiestį.

 

„Dalijimasis patirtimi, profesiniai atradimai, nauja aplinka, įdomūs, šilti, empatiški žmonės – turtina, išlaisvina, įkvepia veikti. Nekantrauju išbandyti naujus metodus tiek per lietuvių kalbos pamokas, tiek per klasės valandėles – pagarba kitokiam ir empatija yra būtini ugdant šiuolaikinį jaunimą“, – mano lietuvių kalbos bei literatūros mokytoja metodininkė bei klasės auklėtoja Inga Kulienė.

 

„Džiaugiuosi puikiai praleista bundančio pavasario savaite nuostabiame mieste. Turėjau puikią galimybę ne tik sužinoti daug naujo, išmokti, patyrinėti, bet ir pasidalinti savo darbo patirtimi. Manau, įgytos žinios labai pravers dirbant su auklėjamąja klase ir vaikais užsieniečiais, nes didžiausias dėmesys kursuose buvo skiriamas tolerancijos ir empatijos ugdymui, įvairių kultūrų, tautų, požiūrių suvokimui ir priėmimui. Nekantrauju pasidalinti žiniomis ir patirtimi su kolegomis“– įspūdžiais dalijasi lietuvių kalbos mokytoja metodininkė Jūratė Skrickienė.

„Komandinis darbas mus stiprina, o profesinės stažuotės – lavina. Be to, „Kelionės yra priešnuodžiai prietarams, aklam prisirišimui ir siauram mąstymui“, – šiai Marko Tveno minčiai pritaria anglų kalbos mokytoja metodininkė Lilija Schoenbeck.

 

 

Projektą finansuoja „Erasmus+“ 1 pagrindinio veiksmo programa (Nr. 2022-1-LT01-KA122-SCH-000075033).

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.