Ugdymas(is) lauko aplinkoje

Julija Morozienė
,
Vilniaus lopšelio-darželio „Naminukas“ vyresnioji ikimokyklinio ugdymo mokytoja

„Gamta – vienintelė knyga, kurios kiekvienas puslapis prasmingas.“ Johanas Volfgangas Gėtė

 

Dažnai tenka išgirsti tėvelių ir pedagogų nuogąstavimų, kad vaikai per daug laiko praleidžia patalpoje, kad daugiau laiko turėtų būti lauke, daugiau judėti, stebėti, tyrinėti, pažinti ne tik žiūrėdami į išmaniųjų įrenginių ekranus.

Kaip pedagogė pastebėjau, kad buvimas lauke palengvina vaikų adaptaciją, daro teigiamą įtaką vaikų bendravimui tarpusavyje ir su suaugusiais. Didesnėje erdvėje vaikai lengviau atsipalaiduoja, mažiau konfliktuoja, tariasi, susigalvoja veiklų, tyrinėja. Jiems lengviau pavyksta rasti problemų sprendimo būdų. Žinoma, svarbi nauda vaiko fizinei sveikatai (grynas oras, judėjimas).

 

Labai gera stebėti, kaip lauke vaikai išsilaisvina, atsiskleidžia jų kūrybingumas – patys kuria idėjas veiklai, iš jų galiu ir aš pasimokyti, vėliau tas mintis plėtodama ir pritaikydama. Akivaizdu, kad kiemo aplinka skatina mažuosius ugdytis stebint ropojančią skruzdėlę, šliaužiančią sraigę, krintantį lapą, besikeičiantį įvairiais metų laikais medį. O kiek kulinarinių ir inžinerinių atradimų slypi smėlio dėžėje arba atsiradusioje po lietaus balutėje?!

 

Labai džiaugiuosi, kad ir darželio renginiai persikelia iš salės į darželio kiemą. Čia vyksta Rudens šventė, šv. Martyno dienai skirtas žibintų vakaras bei vėjo varpelių ir sapnų gaudyklių paroda, kuriai kuria ir gamina vaikai su šeimos nariais. Kūno kultūra gryname ore taip pat mažiesiems teikia neapsakomą džiaugsmą, norą judėti. Sporto pramogos lauke – visada laukiama šventė vaikams.

Su kolegėmis ir administracija nuolat diskutuojame apie lauko aplinkos turtinimą, kaip ją padaryti dar patrauklesne ir saugesne vaikams. Dalyvaujame seminaruose. Dalijamės gerąja patirtimi su kitais darželiais.

 

Karantino laikotarpiu ugdėme vaikus nuotoliniu būdu. Su vaikais ir tėvais bendravome internetinėje erdvėje. Vaikams buvo siunčiamos ir rekomenduojamos idėjos veikloms ne tik namuose, bet ir lauko aplinkoje. Šiuo nelengvu laikotarpiu labai džiugino tėvelių siunčiamos nuotraukos iš saugios lauko aplinkos. Vieni išmoko važiuoti dviračiu, kiti rideno margučius miške, dar kiti piešė lauke ar lipdė sniego senį… gegužės mėnesį.

Mano manymu tai neįkainojama patirtis, kurios metu bendradarbiavimas su ugdytinių šeimomis tapo dar glaudesnis.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.