Žaliosios edukacinės erdvės mokyklos aplinkoje ir ugdymo galimybės

Rimtuė Ledauskienė, Rasa Šukienė, Laima Pastoraitė
,
Šiaulių „Dermės“ m-klos mokytojos

Gegužės 19 d. Šiaulių „Dermės“ mokyklos bendruomenės nariai buvo pakviesti į „Basų kojų tako“ atidarymo šventę, kurios metu mokiniai turėjo galimybę užpildyti paskutinį tako segmentą. Medžio trinkos, paimtos iš dovanų dėžės, įteiktos kiekvienos klasės atstovui ir padėtos tam skirtoje dalyje. Taką pirmoji išbandė mokyklos direktorė Rūta Lanauskienė. Netrukus tai padarė ir mokiniai. Visi  pasidžiaugė puikia pramoga ir pasivaikščiojo taku. Šventės metu buvo apibendrintos projekto, vykdomo nuo 2019 metų, veiklos.

Kas paskatino vykdyti projektą?

 

Mokykla ypatinga tuo, kad joje mokosi ir gyvena mokiniai iš visos Lietuvos. Norėdami, kad  mokykloje visi jaustųsi jaukiai ir saugiai, sugalvota keisti mokyklos aplinką. Sukurti projektą  „Žaliosios edukacinės erdvės mokyklos aplinkoje ir ugdymo galimybės” įkvėpė noras edukacinėmis priemonėmis padėti mokiniams įgyti pasirengimą spręsti jiems kylančias įvairias problemas. Projekto tikslas – mokyklos aplinkoje sukurti žaliąsias edukacines erdves mokinių pažintinėms, socialinėms, emocinėms kompetencijoms ugdyti. Mokyklos teritorijoje esančios erdvės reikalavo atnaujinimo – seni želdiniai, ligoti medžiai, netinkama erdvė ir danga aktyvioms veikloms. Atnaujinta visa mokyklos parko teritorija, sukurtos žaidimų, poilsio zonos, įrengti alpinariumai, kuriuose žiedais džiugina gėlės ir visžaliai augalai, pasodinti retų rūšių, spalvų, formų parko medžiai ir krūmai.

 

Įrengtose žaidimų aikštelėse mokiniams suteikta galimybė aktyviai ilsėtis ir sportuoti. Mokyklos teritorijoje atsirado modernūs sporto aikštynai, supynės, laipynės, smėlio dėžės. Tokioje aplinkoje gera bendrauti, būti gryname ore.

 

Parke, liepų alėjoje, įrengtas „Basų kojų takas“ – sveikatinimo ir atsipalaidavimo priemonė gryname ore. Tako ilgis 20 metrų, jį sudaro 16 segmentų, užpildytų gamtinėmis medžiagomis: akmenimis, smėliu, medžių sėklomis, skiedromis, spygliais, medžių trinkomis bei kankorėžiais. Rudenį tako pakraščiai buvo apsodinti pavasarį žydinčiais augalais.

 

Liepų alėjos gale pastatytas „Vabzdžių viešbutis“. Medinis namelis greitai priviliojo smalsuolius – „viešbutyje“ apsigyveno ir žiemojo boružėlės, žiedmusės, voriukai, auksaakės, pavasarį žievėje jau knibždėjo šimtakojai ir vėdarėliai. Tikimasi, kad namelis privilios dar daugiau naudingų gyventojų, padėsiančių natūraliu būdu kovoti su kenkėjais mokyklos parke ir išsaugos dėl žmogaus veiklos greitai nykstančią biologinę įvairovę.

 

Įrengta sodo-daržo zona. Joje pasodinti vaismedžiai ir vaiskrūmiai, įrengtos pakeliamos lysvės, kurias kiekvienų metų pavasarį mokiniai apsodina savo išaugintais daigais, daržovių sėklomis. Visą augalų vegetacinį laikotarpį lysves prižiūri mokiniai, o rudenį džiaugiasi suvešėjusiais vaistiniais augalais, daržovėmis, vaisiais ir uogomis.

 

Baigiama įrengti lauko klasė, kurioje bus sukurtos savaiminio mokymosi sąlygos mokiniams. Šios netradicinės klasės atsiradimą lėmė kūrybiškas žvilgsnis į pamoką ir noras, kad natūralioje aplinkoje mokytojai, mokiniai ir kiti bendruomenės nariai jaustųsi saugiai, turiningai ir įdomiai leistų laiką bet kuriuo metų laiku.

 

Numatomi projekto darbai:

  • surinktą medžiagą apie kiekvieną edukacinę erdvę ir augalą pateikti spausdintiniu formatu ir QR kodo šifruote;
  • kaupti metodinę medžiagą, dalintis gerąja patirtimi apie veiklas edukacinėse erdvėse;
  • gausinti žaliąsias edukacines erdves ugdymo(si) priemonėmis, želdiniais.

Gamta – nepakartojama erdvė  mokymui(si), stiprinant gamtos ir žmogaus santykį. Čia galima atlikti stebėjimus, tyrimus, vesti įvairių dalykų pamokas, organizuoti įvairius projektus, šventes, renginius. Naujos erdvės tapo patrauklios visai mokyklos bendruomenei.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.