Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos STEAM centre auginome kristalus

Silva Morkūnienė
,
Grinkiškio g-jos biologijos mokytoja metodininkė

Kas yra kristalai? Ir ar juos galima auginti? Lapkričio mėnesį Radviliškio r. Grinkiškio Jono Poderio gimnazijos septintos, aštuntos bei devintos klasių mokinai kartu su gamtos mokslų mokytojomis Erika Dzežulskiene ir Silva Morkūniene buvo nuvykę į Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos STEAM centrą ir ieškojo atsakymų į šiuos klausimus, atlikdami tiriamuosius darbus „Kristalų mikropasaulis“. STEAM santrumpa žymi gamtos mokslų (angl. Science), technologijų (angl. Technology), inžinerijos (angl. Engineering), meno / dizaino (angl. Art) ir matematikos (angl. Mathematics) sritis. Raidė A santrumpoje STEAM yra vartojama platesne nei menas / dizainas prasme: A – visos kitos disciplinos (angl. All other disciplines).  STEAM – tai atviros prieigos centras, kuriame siekiama ugdyti mokinių gamtos mokslų, matematinį, technologinį ir inžinerinį raštingumą bei formuoti šalies ateitį per praktinio mokymosi patirtį.

 

Dauguma buityje naudojamų medžiagų yra kristalinės, pavyzdžiui, valgomoji druska, cukrus, citrinų rūgštis, valgomoji soda ir t. t. Mokinai užsiėmimo metu po kruopelę įdėmiai apžiūrėję šias medžiagas, rado stebėtinai taisyklingos formos gabaliukų, kurie ir yra vadinami kristalais. Tai taisyklingų geometrinių formų kietosios medžiagos, susidedančios iš taisyklingai išsidėsčiusių dalelių. Mokiniai dirbdami poromis ir naudodami mikroskopus, chemines stiklines, Pastero pipetes, valgomąją druską, vario sulfatą, svarstykles, elektrines kaitlentes, maišymo lazdeles, distiliuotą vandenį, laikmačius, milimetrinį popierių iš skirtingų cheminių medžiagų užaugino mikrokristalus bei juos apžiūrėjo mikroskopu. Vaikai taip pat stebėjo kristalų augimo greitį bei pasigamino akmens druskos NaCl heksaedro (kubo) formos popierinį lankstinį ir apskaičiavo, kiek natrio chlorido NaCl atomų sudaro vieną elementariąją gardelę. Mokiniai tyrinėjo ir dažniausiai augaluose aptinkamus kalcio oksalato kristalus bei sužinojo, kad jų forma priklauso nuo augalų rūšies, pavyzdžiui, svogūno ląstelėse randamos drūzos – sferiški kristalų klasteriai.

 

Net po dviejų valandų trukmės edukacinės veikos užsiėmimo, mokiniai grįžo iš Šiaulių miesto į Grinkiškio miestelį. Jie džiaugėsi, pagilinę žinias apie kristalų mažiausią struktūrinį vienetą – elementariąją gardelę bei supratę, kaip apskaičiuoti elementariajai gardelei priklausančių atomų skaičių, gebėdami savarankiškai pasiruošti persotintus tirpalus kristalų auginimui.

 

Mokytis gamtos mokslų tyrinėjant yra labai įdomu, teigė išvykos dalyviai po STEAM užsiėmimo. Dėkojame entuziastingiems užsiėmimo organizatoriams bei mūsų mokyklos direktorei Sigitai Šegždienei už suteiktą galimybę tobulintis tyrinėjant ir tikime, kad dar ne kartą apsilankysime Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos STEAM centre!

 

Mokinių refleksija:

„Aš labai džiaugiuosi, kad važiavome į šią nuostabią pamoką. Buvo labai smagu susitikti su STEAM komanda. Jie labai nuoširdūs ir geri, norėčiau, kad tokių pamokų būtų kuo daugiau…“ (Karina);

„Man labai patiko auginti kristalus ir stebėti drūzas…“ (Arnas);

„Man labai patiko ši gamtos mokslų patirtis nes buvo smagu tyrinėti. Labai ačiū STEAM vedėjoms…“ (Irminas);

„Tai buvo neužmirštama kelionė. Man labiausiai patiko pro mikroskopą žiūrėti, kaip auga kristalai…“ (Karolis);

„Iš druskos auginti kristalus buvo labai įdomu. Mūsų poros augintas kristalas iš chlorido buvo tobuliausias. Buvo gera apsivilkti baltą chalatą ir jaustis protingai…“ (Miglė);

„Pamačiau be galo gražius kristalus ir buvo įdomu stebėti jų augimą…“ (Kamilė);

„Išvyka į Šiaulius buvo labai linksma ir įdomi. Visi vykusieji kartu buvo labai draugiški ir mandagūs STEAM centre…“ (Kornelija);

„Man labai patiko STEAM centre. Sužinojau, kokių formų būna kristalai…“ (Austėja);

„Mes buvome apsirengę kaip tikri mokslininkai iš filmų. Spalvinome ir klijavome kubą…“ (Rugilė);

„Naudojome cheminius indus ir maišėme druską su vandeniu. Stebėjome, kaip pakito kristalas…“ (Rokas);

„Stebėjome, kaip ir kokiu greičiu kristalai auga. Įdomu buvo tyrinėti augaluose randamus mineralus…“ (Brigita);

„STEAM centre buvo labai įdomu. Ačiū mokytojoms už rūpestį…“ (Evelina);

„Išmokau naujų dalykų apie kristalus. Verta būtų važiuoti dar kartą…“ (Gustė).

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.