Vandens paslaptys

Rasa Gudienė
,
Telšių l.-d. „Mastis“ mokytoja metodininkė
Aušra Stasiulienė
,
Telšių l.-d. „Mastis“ mokytoja metodininkė

Vanduo! Tu neturi nei skonio, nei kvapo, nei spalvos, tavęs neįmanoma aprašyti, tavimi mėgaujasi, nežinodami, kas tu toks. Negalima pasakyti, kad tu reikalingas gyvenimui, tu – pats gyvenimas…Tu pats didžiausias turtas pasaulyje…                   

Antuanas de Sent Egziuperi

 

Telšių „Masčio“ lopšelio-darželio priešmokyklinėje „Boružiukų“ grupėje vykdomas projektas „Vandens paslaptys“. Jo pagrindinis tikslas – plėsti vaikų žinias apie vandens savybes, jo naudą žemėje, sudarant galimybę stebėti, tyrinėti, eksperimentuoti.

 

Projekto metu susipažinome su vandens savybėmis: spalva, kvapu, skoniu. Sužinojome, kad vanduo nuolat juda, teka, garuoja, maišosi, kietėja, iškrinta krituliais. Įprastoje temperatūroje ir veikiamas įprasto slėgio vanduo yra skystas. Kitos vandens formos yra ledas, sniegas ir garai. Pasirodo, jis gali atlikti ir veidrodžio funkciją! Sužinojome, kokią dalį mūsų žemės sudaro vanduo, ką jis reiškia visai augmenijai ir gyvūnijai. Pasirodo, Žemė – vandens planeta ir mes visi galime naudotis jos ištekliais. Išmokome atskirti ir įvardinti vandens šaltinius: balą, upelį, upę, šaltinį, ežerą, jūrą, vandenyną. Išsiaiškinome, kas gyvena vandenyje ir šalia vandens. Vaikams labai patiko STEAM (gamtos mokslų, inžinerijos, technologijų, menų ir matematikos praktinis taikymas) veikla „Jūros gyventojai“. Kai kurie vaikai šią veiklą pakartojo namuose. Bandymų metu sužinojome, kurie daiktai skęsta, o kurie plaukia, užfiksavome individualius pastebėjimus. Atlikę vandens matavimą, sužinojome, kiek vandens lašų telpa šaukštelyje, kiek šaukštelių vandens telpa šaukšte, kiek vandens šaukštų telpa į stiklinę, ir kiek stiklinių vandens galima pilti į pusės litro stiklainį. Viską užrašėme, kad neužmirštume.

 

Projekto metu išsiaiškinome vandens apytakos ratą žiūrėdami mokomuosius filmukus, sklaidydami knygutę „Lašiuko kelionė“, o lašiuko kelionę nupiešėme. Eksperimentų metu stebėjome, kaip vanduo keliauja indo sienelėmis, kas greičiau garuodamas pripučia balioną – šaltas ar karštas vanduo. Supratome, kad vandenį reikia naudoti taupiai, saugoti ir neteršti vandens telkinių, nes pasaulyje jo kažkur trūksta.

 

Minėdami Pasaulinę vandens dieną, surengėme grupėje akciją „Pasivaišink vandeniu“, juk žmogaus organizmui vanduo toks svarbus, o mes jo vis užmirštame atsigerti. Žmogus ir vanduo yra du neatsiejami dalykai, o augančiam vaikui vanduo reikalingas taip, kaip oras ir maistas.

Projekto metu vaikai ne tik apibendrino ir įtvirtino žinias apie vandenį, bet linksmai ir turiningai leido laiką, o mes stengėmės atskleisti daug įdomių ir nežinomų paslapčių bei padėjome suprasti vandens svarbą žmogui ir gamtai.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.