„Vaikystės takas“ tarptautiniame projekte pripažintas tolerantišku darželiu

Tolerancija – sociologinis terminas, reiškiantis pakantumą kitokiai pasaulėžiūrai, gyvenimo būdui, elgesiui ir papročiams. Taip pat ši sąvoka suprantama, kaip kitų kultūrų, saviraiškos priemonių ir žmogiškojo individualumo reiškimosi gerbimas, priėmimas ir teisingas supratimas.

 

Darželis „Vaikystės takas“ metus dalyvavo tarptautiniame Slovėnijos „FINI zavod Radeče“ organizacijos organizuotame projekte „Pasakyk pasauliui labas“ (angl. „Say Hello to the World“). Tai – tarptautinis projektas, jungiantis pedagogus ir vaikus į penkių pirštų / žingsnių kelionę. Pedagogai kartu su vaikais bendrauja su jiems priskirta Europos šalimi internetu. Siekiant gerinti komunikacijos kokybę, kuriamos „Skype“ vaizdo konferencijos, per kurias vaikai gali pamatyti vieni kitus, prisistatyti ir mokytis savo pirmųjų užsienio kalbų. Šiame projekte daug dėmesio skiriama mokymuisi apie skirtingas kultūras, tradicijas, puoselėjamas pastabumas kitokiai aplinkai, gyvenimo būdui, kitaip atrodantiems žmonėms. Vaikai gali parodyti vieni kitiems, kaip jie žaidžia, kokias dainas dainuoja, kokioje aplinkoje gyvena, kokį maistą valgo, kokia kalba šneka ir daugybę kitų gyvenimiškų momentų.

 

Projekto „Pasakyk pasauliui labas“ tikslas – motyvuoti vaikus įvairiomis veiklomis ir išmokyti neturėti išankstinių nusistatymų, būti tolerantiškiems. Siekiama ugdyti solidarumą ir pagarbą užsieniečiams, specialiųjų poreikių turintiems ir vyresnio amžiaus žmonėms. Mūsų įstaiga pasirinko šį projektą, nes skiria daug dėmesio emociniam intelektui ugdyti ir socialiniams įgūdžiams tobulinti.

„Penkių pirštų“ programa buvo kruopščiai planuojama ir individualiai derinama su šalimi partnere. Mūsų įstaiga komunikavo su Slovėnijos darželio 5–6 metų vaikų grupe.

  • Pirmojo vaizdo skambučio tema „Tai aš“ (pirmasis pirštas – nykštys). Dalyvaujančios šalys privalėjo savo įstaigose organizuoti su šia tema susijusias veiklas. Kiekvienas anglų kalbos užsiėmimas dažniausiai prasidėdavo muzikiniais kūriniais. Vaikai pasisveikindavo vieni su kitais, taip buvo palaikomi šilti tarpusavio santykiai, palinkima geros dienos, mojuojama, nusišypsoma. Per įvairias menines veiklas pedagogai vaikus fotografuodavo ir nuotraukomis dalydavosi su savo šalimi partnere. Ugdytiniai taip pat įamžindavo savo veiklas, kurdavo vaizdo filmukus, kuriais dalydavosi su savo naujaisiais draugais.
  • Antrojo vaizdo skambučio tema „Aš ir mano šeima“ (antrasis pirštas – smilius). Didžiuojamės turėdami atsakingus, aktyvius ir bendradarbiauti linkusius tėvelius, kurie su malonumu sutiko dalyvauti tarptautiniame projekte ir aktyviai stebėjo mūsų filmuojamas veiklas. Pedagogai organizuodavo pokalbius apie šeimą ir jų pomėgius. Namuose vaikai kartu su tėveliais paruošė savo šeimos pristatymus, kuriuos vėliau pateikė lietuvių ir anglų kalbomis. Pokalbiai buvo organizuojami ne tik apie šeimos narius, bet ir apie gyvūnus bei jų jauniklius. Per pokalbį paaiškėjo, kad šeimos būna kitokios – gausios arba mama (kartais tėtis) viena(s) augina vaikus.
  • Trečioji tema „Aš ir mano darželis“ (trečiasis pirštas – didysis). Vaikai kūrė darželio maketą, fotografavo jį iš įvairių pozicijų, sukūrė įstaigos planą ir įamžino visus veiklų centrus. Taip pat naujiesiems draugams siuntėme laišką su savo svajonių darželiu. Tokį laišką gavome ir iš jų.
  • Ketvirtojo skambučio tema „Aš ir mano miestas“ (ketvirtasis pirštas – bevardis). „Vaikystės takas“ ugdytiniai daug keliavo ir vėliau slovėnų vaikams pristatė: Gedimino pilies bokštą, Valdovų rūmus, Žaislų muziejų, Lietuvos Respublikos Seimą. Taip pat vyko į spektaklius, prie upės, tiltų, kvietėsi įdomiai pristatyti Vilnių galinčius žmones. Dinamiškas veiklas ir emocijų gausą užpildydavo meninių veiklų projektai: Bernardinų sodas, Televizijos bokštas, Gedimino pilies bokštas. Taip pat pristatėme žymiausią Vilniaus ir Lietuvos asmenį – Lietuvos Respublikos Prezidentę Dalią Grybauskaitę.
  • Penktoji tema „Aš ir mano šalis“ (penktasis pirštas – mažylis). Paskutinė tema buvo grindžiama grožine literatūra. Studijavome enciklopedijas, grožinę literatūrą, skaitėme ir klausėme pasakų, legendų, padavimų apie savo šalį. Nevengėme kelionių į knygynus, biblioteką. Taip pat prisiminėme tarmes, Lietuvos regionus, kūrėme Lietuvos regionų žemėlapį su didžiausias miestais ir svarbiausiais objektais. Žinoma, nepamiršome tokių savo šalies pagrindinių elementų kaip himnas, vėliava. Slovėnijos ikimokyklinės įstaigos taip pat dalijosi savo krašto tradicijomis, legendomis apie pilis, siuntė mums įkvepiančius ir džiugius laiškus.

Matydami tėvų susidomėjimą šiuo projektu, atlikome apklausą. Pateiksime tėvų nuomonių apie ugdymo įstaigoje vykdyto projekto „Pasakyk pasauliui labas“ poveikį vaikams:

„Mano vaikas vartoja angliškus žodžius ir net sakinius. Įdomiausia, kad šneka ir slovėnų kalba.“ Tėvai pastebi vaikų progresą, pastebėjimais dalijasi su pedagogais.

Mergaitė namuose vis daugiau pasako angliškų žodelių. Dažnai mums koncertuoja išmoktas daineles ir vartoja slovėnų kalbos žodžius.“ Tėvai pastebi saviraiškos augimą, teigiamą vaiko emocinę būseną.

Mergaitės ne tik naudoja angliškus žodžius, bet moko pusbrolius ir mus, suaugusiuosius, kaip pasakyti vieną ar kitą žodį. Svečiuose giriasi išmoktais eilėraščiais ir dainelėmis.“ Pastebimi ir mokymo elementai. Vaikai naujienomis, išmoktais žodžiais ar dainomis dalijasi ne tik su tėvais, bet ir moko giminaičius, draugus.

Mano sūnui labiausiai patinka bendrauti su vaikais iš kitos šalies. Džiaugiuosi, kad jis išmoksta naujų žodžių ir frazių, taisyklingai taria.“ Tėvai pastebi vaiko aiškesnę ir sklandesnę tartį.

Pastebėjau, kad vaikas daugiau pasakoja apie kitos šalies vaikus, ką jie veikia, kokia kalba šneka. Labai įdomu namuose klausytis vaiko atliekamų dainelių.“ Atsižvelgiama į kitos šalies kultūrą, gyvenimo būdą, apie tai kalbama, diskutuojama namuose.

 

Projektas „Pasakyk pasauliui labas“ yra pažangus, gali įtraukti ir suvienyti įvairias šalis dėl kilnaus tikslo – vaikų. Organizuodami aktyvius ir turiningus užsiėmimus, pastebėjome, kad išryškėjo vaikų saviraiška. Jie gebėjo laisviau reikšti mintis, per muzikinius užsiėmimus išgirdę panašias ar jau girdėtas melodijas žinojo, kaip elgtis, gebėjo kūrybiškai imituoti judesius, gestus. Išryškėjo emocinis ir socialinis poveikis. Vaikai nelieka abejingi matydami tarpusavio nesutarimus, stengiasi išvengti konfliktinių situacijų, žaisdami bando daugiau bendrauti ir bendradarbiauti. Drovesni ugdytiniai, matydami draugų susidomėjimą užsiėmimais, po truputį įsitraukė į veiklą. Po kelių mėnesių pastebėjome, kad sustiprėjo vaikų vidinė mokymosi motyvacija. Jie smalsauja, geba ilgiau išlaikyti koncentraciją ir atsakyti į mokytojo pateiktus klausimus, patys siūlo temas, dalijasi idėjomis.

 

Tarptautinis projektas padėjo vaikams drąsiau ir laisviau jaustis, peržengti kalbos barjerus, aktyviau komunikuoti su tėvais. Esame tikri, kad ateityje galėsime dalyvauti įvairiuose tarptautiniuose projektuose ir turėsime ambicijų skatinti ne tik vaikus, bet ir tėvelius aktyviai integruotis į siūlomas ugdomąsias veiklas.

 

Daiva GERDZEVIČIENĖ

 

Projekto nuoroda – www.sayhellototheworld.eu/en.

 

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.