Vaikų vasaros stovyklų apžvalga: ką galima pritaikyti užimtumui namuose

Aurelijus Petrėnas

Prasidėjus mokslo metams, matyt, būtų vertinga pažvelgti, kaip mūsų atžalos leido vasaros atostogas, kad suvoktume, kas svarbu šiuolaikiniams vaikams ir jų tėveliams. Šią vasarą pastebėtas gausus dieninių bei savaitinių vasaros stovyklų pasirinkimas įvairaus amžiaus vaikams. Kiekvienais metais stovyklų programos tampa įvairesnės, pritaikytos skirtingiems vaikų pomėgiams bei edukaciniams poreikiams. Vaikų užimtumą organizavo gausybė tiekėjų: valstybės įstaigos, privatus sektorius, nevyriausybinės organizacijos. Apžvelgsime paruoštas programas bei veiklas.

 

Trakų rajono savivaldybės švietimo skyriaus vedėja Dalia Dzigienė pasakoja, kad siekiant didinti vaikų užimtumą vasaros metu, kasmet organizuojami vaikų socializacijos programų rėmimo konkursai. Programų vykdymo metu skatinama vaikų vasaros poilsio formų įvairovė, garantuojamas prieinamumas. Šių programų vykdymui lėšos numatomos Savivaldybės biudžete, o šiais metais lėšų skyrė ir LR švietimo, mokslo ir sporto ministerija.

„Organizuojamos dieninės, turistinės stovyklos, jų veiklomis rūpinasi mokytojai, sveikatos priežiūros specialistai, bibliotekininkai, socialiniai pedagogai, savanoriai bei kt. Šiais metais vaikai ir jaunuoliai galėjo rinktis menines–kūrybines, gamtotyros–ekologijos, šokių, sporto ir turistines stovyklas“, – pasakoja D. Dzigienė.

 

Pagrindinis dėmesys stovyklose tenka natūraliam vaikų susipažinimui ir bendravimui, aktyviam laisvalaikiui be telefonų, kompiuterių. Vaikai patiria ne tik puikių emocijų, bet ir įgyja naujų gebėjimų, kuriuos gali pasiūlyti išmėginti kitiems šeimos nariams, kai poilsiauja kartu.

 

Atsižvelgiant į stovyklos pobūdį, kiekviena diena pradedama nuo vaikų „labas rytas“, sveikų užkandžių ar žalių kokteilių, vaisių, sulčių, arbatos ir pan. Vėliau vyksta fizinės veiklos: mankštos, krepšinis, tinklinis, futbolas, šokiai, vandens pramogos, edukacijos, žygiai, pirmosios pagalbos; mokomasi saugiai elgtis gatvėje, vandenyje ir dar daug kitų smagių veiklų.

Skatinamas aktyvumas

 

Situacija rodo, jog daug stovyklų orientuojamos į vis labiau įsišaknijančios problemos sprendimą – judėjimo skatinimą. Nors judėti vaikams – būtina, tačiau statistika šiuo klausimu – negailestinga. Pasak specialistų, mažėjantis judrumas artėja prie epidemijos lygio, nes didžiąją dalį vaikų laisvalaikio negailestingai okupuoja išmaniosios technologijos, kompiuteriniai žaidimai. Vaikai juda nepakankamai – daug laiko leidžia prie ekranų.

 

Stovyklų programos sudaromos siekiant padėti vaikams iš naujo atrasti judėjimo džiaugsmą, išmokti gyventi aktyvų ir sveiką gyvenimą, suvokti tokio gyvenimo privalumus.

Aktyvųjį laisvalaikį propaguojančių stovyklų filosofija – svarbu, kuo jaunesniems vaikams suformuoti norą ir poreikį aktyviai leisti laisvalaikį, kad šis įprotis išliktų visą gyvenimą.

Edukacinių užsiėmimų ir teorinių pamokų metu gilinamos sveikos gyvensenos, sveikos mitybos principų išmanymo žinios; formuojamas atsakingas požiūris į sveikus maisto produktus ir jų vartojimą; neigiamas požiūris į žalingus įpročius.

 

Norintiems išmėginti teatro meną, šią vasarą surengta stovykla prisodrinta žaidybinių užduočių ir pratimų, lavinančių vaikų kūrybiškumą ir dėmesingumą. Buvo galima susipažinti su teatro užkulisiais, aktoriniu meistriškumu, scenos kalba, judesio plastiškumu, šokio ritmu, muzikos skambesiu, grimo technika.

Prie Lampėdžių ežero (Kaune) vyko baidarių irklavimo stovykla apimanti teorinį ir praktinį pasirengimą. Irklavimo treniruočių metu vaikai mokėsi valdyti baidarę, o pusiausvyros įgūdžius lavino baidarėje žaisdami kamuoliu. Vyko iškylos baidarėmis bei pėsčiųjų žygiai.

Kalbos ir kultūrų pažinimas

 

Pastaruoju metu gausu stovyklų, kuriose mokomasi užsienio kalbų ir įvairių kultūrų pažinimo. Siūloma lavinti anglų, vokiečių, ispanų, japonų bei kitų kalbų žinias. Kai kurios stovyklos skirtos ne tik mokytis kalbų, tačiau ir tos šalies kultūrą pažinti giliau, pavyzdžiui, geriau pažinti Japoniją.

Vyko japonų kalbos pamokos, jų metu dainuojamos dainos japonų kalba, žiūrimi geriausi animaciniai filmai. Supažindinama su tam tikromis japonų kultūros sritimis – teatru, šventėmis, rankdarbiais. Vyko kulinariniai užsiėmimai bei japoniškų šokių pamokos.

Socialinių kompetencijų ugdymo stovyklos

 

Stovyklų gausu. Išskirtinės – bendrąsias ir socialines-emocines kompetencijas ugdančios stovyklos. Žaidimų ir užsiėmimų metu vaikai mokosi tarpusavio bendradarbiavimo, komunikavimo, pozityvių santykių kūrimo ir palaikymo, asmeninių savybių, gabumų pažinimo būdų.

Kėdainiuose dvi savaites vyko kūrybinių patirčių ir emocinio tobulėjimo stovykla, kurioje smagiai drauge laiką leido neįprasta kompanija – įvairaus amžiaus vaikai ir senjorai. Dvylika dienų trukusioje stovykloje turiningai vasarojo 18 vaikų bei 10 senjorų, per šį laiką tapusių mielais bičiuliais.

Vaikų savarankiškumas bei kompetencijos stovyklose ugdomos pasitelkiant tradicijas: mokoma atsakingo vartojimo įpročių, ugdomas vaikų pastabumas ir kantrybė, sėkmės-nesėkmės suvokimas.

Technologijų stovyklos

 

Nors vyksta gausybė aktyvumą propaguojančių stovyklų, tačiau neatsilieka ir orientuotos į neatsiejamos kasdienybės dalies – technologijų ir jų pažinimo, lavinimą.

Išmaniaisiais telefonais bei planšetiniais kompiuteriais mokomasi programuoti mobiliąsias aplikacijas bei kurti virtualius žemėlapius. Vaikai mokomi išmaniai naudoti bepilotes skraidykles, planšetinius, stacionarius kompiuterius bei telefonus. Naudojantis technologijomis filmuojama, fotografuojama, žymima patikusi informacija, susijusi su vietovėmis, jose esančiais objektais, augalais, gyvūnais. Mokomasi apdoroti sukauptą vaizdo turinį, redaguoti nuotraukas, kurti vaizdo filmukus. Surinkta informacija naudojama kuriant informacinių technologijų projektus, mobiliąsias aplikacijas ar virtualų vietovės žemėlapį.

Mokslo stovyklos

 

Pastaruoju metu kinta stovyklavimo tendencijos. Jei anksčiau daug vaikų rinkdavosi stovyklas, kuriose lavinamos anglų kalbos žinios, dabar populiarėja stovyklos, kuriose tobulinamos akademinės, sporto, menų žinios.

Įvairių edukacinių užsiėmimų metu stovyklautojai supažindinami su gamtos mokslais, bandymų ir eksperimentų atlikimo būdais, dekoratyvinių interjero gaminių kūrimu, naudojant įvairias antrines žaliavas. Vyko stovykla, kurios metu Harvardo, Jeilio, Kembridžo, Oksfordo ir kitų labiausiai vertinamų  pasaulio universitetų studentai vedė paskaitas, kruopščiai parengtas bendradarbiaujant su savo profesoriais: buvusiais užsienio šalių prezidentais, Nobelio premijos laureatais. Moksleiviai galėjo pagilinti ekonomikos, matematikos, investavimo, programavimo, gamtos mokslų ir filosofijos žinias, įgyti šiuolaikiniam žmogui itin reikalingų įgūdžių.

Kulinarijos stovyklos

 

Šiais metais daugėja maisto pažinimo ir jo gaminimo stovyklų. Vaikams suteikiama galimybė tyrinėti gamtą, ūkį, išsiaiškinti, iš ko ir kaip atsiranda duona, kaip noksta uogos, užauga daržovės.

Kitose stovyklose mokoma gaminti maistą: kepti bulvines bandas, gaminti naminius makaronus, japoniškąjį suši, prancūziškuosius migdolinius morengus makaronsus ar net meksikietiškąjį įdarytą kvietinį paplotėlį burrito.

Gamindami maistą, vaikai kalbasi apie kitų šalių kultūrą, maisto gaminimo ir valgymo tradicijas, apie tai, kaip maistu mėgautis saikingai ir sveikai.

„Organizuojant atžalų užimtumą namuose, svarbu atkreipti dėmesį į vaiko poreikius ir pomėgius, aptarti jo norus drauge, susiplanuoti dienotvarkę, kurioje vyrautų aktyvus poilsis ir bendra visų šeimos narių veikla. Kryptingas poilsio planavimas karu, moko vaikus planuoti, padeda turiningai leisti laisvalaikį, nenuobodžiauti, tobulinti jau turimus įgūdžius bei, drauge su kitais šeimos nariais, išmokti naujų dalykų“, – pataria Trakų rajono savivaldybės Švietimo skyriaus vedėja Dalia Dzigienė.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.