Vaikų ugdymas pasitelkus gamtą

Vanda Zaurienė
,
Šiaulių logopedinės m-klos ikimokyklinio ugdymo skyriaus auklėtoja metodininkė

„Vaistai gydo nuo vienos ligos, arbata – nuo visų.“ (Senovės kinų išmintis)

Pažintis su vaistažolėmis

 

Šiaulių logopedinės mokyklos ikimokyklinio ugdymo skyriuje jau visus metus vykdau projektą „Gamtos dovanos – vaistažolės“. Per jį ugdytinius supažindinau su gamtoje augančiais vaistiniais augalais, jų rinkimu, laikymu. Formuoju vaikų nuostatą, kad sveikatą stiprinti galima pasitelkus vaistines žoleles.

Šių metų pavasaris labai užtruko, todėl pasiūliau kurti vaistažolių knygelę „Gamtos burtai“. Mokiau prisiminti jau pažįstamas vaistažoles, atpažinti. Knygelę ruošė „Nykštukų“, „Žuvyčių“ grupių ugdytiniai. Suteikiau vaikams galimybę lavinti savo meninius gebėjimus. Jie atliko popieriaus lenkimo, kirpimo, raidžių apvedžiojimo, fono puošimo, spalvinimo darbelius. Darbelius ruošė individualiai kiekvienas vaikas pagal savo gebėjimus nuo pradžios iki pabaigos. Mokiau teisingai ir saugiai naudotis žirklėmis. Išleidžiant knygelę dalyvavo ugdytinio mama Jolanta Šalkevičienė. Jau paruoštą knygelę pasisekė gegužės mėnesį pristatyti tarptautinio „Nordplius Junior“ projekto ,,Baltijos jūros mokymo tiltai“ vizito dalyviams.

 

Kalbos ugdymas ir gamtos pažinimas praktiniais būdais

 

Norėdama pasiekti geresnių rezultatų, stengiuosi įtraukti įvairius ugdymo būdus. Vykdau atviras veiklas su tėveliais, ruošiu lankstinukus, stendinius pranešimus. Kaip miela išgirsti vaikus sakant: Jonuko žolytė – jonažolė, Juozuko žolytė – juozažolė, Ramunė – ramunėlė, raudona žolė – raudonėlis… Ugdytiniai jau geba atpažinti ir įvardyti dažniau matomas vaistažoles.

Kad įtvirtinčiau žinias ir gebėjimą atpažinti vaistažoles, augančias natūraliai gamtoje, organizavau edukacinę išvyką-užsiėmimą „Ar pažįsti žolynus gamtoje?“. Vykome į sodą, kuriame auga raudonėliai, citrininės melisos, mėtos, pelynai, šalavijai, čiobreliai. Siekiau, kad vaikai įvardytų kuo daugiau vaistažolių pavadinimų. Tyrinėjome, ieškojome vaistažolių skirtumų ir panašumų. Vaikai prisiminė, įvardijo lapų formą, augalo sandarą, uostė, ragavo ir nusakė skonį. O kaip nusivylė, kai po aromatingų ir švelnių melisos lapelių paragavo pelynų… Neliko nepastebėtos ir vaistažoles lankančios bitės. Sėkmingai pasikalbėjome tema „Ką daryti, jeigu įgėlė bitelė?“.

O kiek džiaugsmo sukėlė aptiktos didžiosios ir mažosios sraigės!

Bendradarbiavimas su ugdytinių tėvais

 

Aš, kaip ikimokyklinio ugdymo pedagogė, kartu su tėvais siekiu formuoti atsakingą asmenybę. Labai svarbu, kad ir namuose, ir darželyje požiūris į vaiko auklėjimą sutaptų. Pastebėjau, kad, įtraukus tėvelius į organizuojamus renginius, į ugdymo procesą, galima sukurti palankią aplinką vaiko ugdymui.

Praėjusių metų pavasarį tėveliai Vaidotas ir Irena Klusai lauko aikštyne mums įrengė darželį, kur visus metus auginome vaistažoles. Šiais metais nudžiugino dar vienu statiniu. Pasirūpino, atvežė miško medieną ir padarė kėdutes bei stalą, netgi paruošė storas kalades sveikatinimo takeliui, kuriuo vaikai gali vaikščioti lavindami pusiausvyrą. Ugdytiniai susidomėję stebėjo vykdomus darbus, padėjo meistrui pastumti, palaikyti, ritino kalades, komentavo, džiūgavo ir kūrė planus: „Čia gersime arbatą…“ Kaip džiugu, kai tėveliai prisideda prie vaikų ugdymui kuriamos sveikatinimo ir laisvalaikio aplinkos. Juk sveikatos stiprinimo pradmenys ypač svarbūs vaikystėje.

 

Veikla laisvalaikio aplinkoje

 

Įrengtoje aikštelėje vyko baigiamasis projekto rytmetys „Iš žolelių kvapnių – medų nešu“. Jame dalyvavo viešnios bitininkės, jos parodė ir papasakojo vaikams apie bitininkų kepurę, dūminę, kuri naudojama medui iš avilio išimti. Vaikai apžiūrėjo, susipažino ir išbandė dūminę. Atneštos bičių vaišės – žiedadulkės, bičių duonelė, pikis, korys – sužadino smalsumą. Visi turėjo galimybę paragauti, pačiupinėti, pauostyti. Vaikai tyrinėjo, žiūrinėjo iš vaško lietas vaškines statulėles ir džiaugėsi galėdami iš vaško lakštų susisukti žvakutes. Nepamiršome panagrinėti naujų žodžių „žiedadulkės, duonelė, korys“. Šiuos žodžius vaikai skiemenavo, išskyrė pirmą ir paskutinį garsus, mankštino pirštukus, dainavo daineles apie bitutes. Ugdytiniai sužinojo naujieną, kad bitė turi 5 akis – tris viršugalvyje, 2 ant kaktos. Pabaigoje visi rytmečio dalyviai vaišinosi šiais metais mūsų darželyje užaugusių vaistažolių arbatomis su šviežiai suneštu bičių medumi.

Tėveliai pastebėjo, kad vaikai namuose taip pat pamėgo gerti vaistažolių arbatas su medumi. Jų smalsumas net namuose neblėsta. Malonu iš tėvelių pasakojimų sužinoti, kad vaikai toliau domisi knygelėmis apie vaistinius augalus. Toks visuminis ugdymas ne tik lavina kalbos ir kalbėjimo sutrikimų turinčių vaikų kalbą, bet ir skatina formuotis su sveikata susijusius naudingus įpročius, vertybes bei elgesį.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.