Vaikų STEAM gebėjimų plėtojimas dalyvaujant akcijoje „Kūrybinė STEAM savaitė darželyje 2020“

Lidija Dikčienė
,
Vilniaus lopšelio-darželio „Mažylis“ direktorė
Goda Stonkuvienė
,
direktorės pavaduotoja ugdymui

Vaikai yra smalsūs, nuolat besimokantys, turintys natūralų poreikį tyrinėti ir kurti. STEAM (integralaus gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, meno ir matematikos taikymas) idėjos svarbios sudarant sąlygas vaikams geriau ir giliau pažinti pasaulį, fantazuoti, kurti ir klausinėti.

Supažindinant vaikus su naujomis koncepcijomis, gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos srityse, jų mokymasis tampa įdomus, natūralus ir įkvepiantis diskutuoti. Įgūdžiai, formuojami STEAM veiklų metu, tampa naudingais vaiko gyvenime, suteikia pasitikėjimo savo jėgomis ir drąsos imtis naujų iššūkių.

 

Atsižvelgdama į tai, Vilniaus lopšelio-darželio „Mažylis“ bendruomenė jau antrus metus organizuoja akciją „Kūrybinė STEAM savaitė darželyje 2020“, įtraukdama kuo daugiau Lietuvos ikimokyklinio ugdymo įstaigų. Prie šios akcijos įgyvendinimo prisideda Vilniaus miesto savivaldybė, finansuojanti Atvirų techninių kūrybinių dirbtuvių projektą „Magiškoji STEAM laboratorija-2“.

 

Šiais metais džiaugiamės didele dalyvių gausa iš: Alytaus, Biržų, Kauno, Klaipėdos, Panevėžio, Pasvalio, Plungės, Ramygalos, Šiaulių, Tauragės, Ukmergės, Vilniaus, Visagino ir Krekenavos miestų. Iš viso akcijoje dalyvavo daugiau nei 1 600 dalyvių. Dalyvių teigimu, vaikams įdomu išbandyti naujų netradicinių veiklų, eksperimentuoti, kurti bei dalintis įspūdžiais su draugais ir tėvais.

 

Vilniaus lopšelio-darželio „Mažylis“ ugdytiniai tyrinėjo vasaros ženklus, įvairiausias darželio sode augančias gėles. Domėjosi ir tyrinėjo sraigių, boružėlių gyvenimą. Eksperimentavo konstruodami sraigių namus bei tiltus, piešdami ant akmenų, su smėliu ir kitaip kurdami, naudojosi ne tik gamtine medžiaga, bet ir gausiomis magiškosios STEAM laboratorijos priemonėmis.

Nenusakomai džiugus atradimo ir pažinimo jausmas.

 

Ugdomųjų veiklų metu taikant STEAM metodikos elementus, skatinamas savaiminis, aktyvus, patirtimi grindžiamas mokymasis, vaikų kūrybiškumas, problemų sprendimas, inžinerinė mąstysena bei kritinis mąstymas – teigia Biržų lopšelio-darželio „Genys“ pedagogai. Jų veikla: „Medžių kamienų matavimas“ (gamtos mokslai), „Kuris vaisius turi daugiausia rūgšties?“ (technologijos), „Bokštas iš skalbinių segtukų ir mentelių“ (inžinerija), „Druskos ir smėlio dažymas kreida“ (menai), „Kieno vardas ilgiausias, kieno trumpiausias?“ (matematika).

 

Įdomių veiklų, susijusių su ugnikalniais ir įvairių eksperimentų su lava atliko Alytaus lopšelio-darželio „Linelis“ bei Kauno menų darželio „Etiudas“ ugdytiniai. Alytaus lopšelis-darželis „Šaltinėlis“ pristatė ne tik STEAM veiklas, tačiau ir lauko erdvėse įrengtas vietas, ten vaikai sportuoja, piešia, lavina mąstymą, vaizduotę, smulkiąją motoriką, tyrinėja vabalų ir sliekų namelius; naudojasi lavinamąja lenta; užsuka į dailės studiją; laiką prasmingai leidžia tyrinėjimų laboratorijoje.

 

Biržų lopšelio-darželio „Drugelis“ ugdytiniai ėmėsi šių veiklų: „Piešimas kitaip“, „Žaidimų nameliai“, „Sporto varžybos“, „Basų kojų takas“, „Skęsta – plūduriuoja“, „Automobilių lenktynės“, aiškinosi, ko išmoko, ką pajautė. Kauno Šančių lopšelio-darželio mažieji išbandė veiklas netradicinėje erdvėje, jų metu žaidė kitaip ir patyrė netikėtų spalvų pažinimo būdų – spalvingoje pievoje prisirinkę įvairių augalų, grupėje kūrė asmeninius herbariumus. Tyrinėdami smėlio ir vandens savybes statė įvairius statinius.

Pateiktame savaitės plane Panevėžio lopšelio-darželio „Vyturėlis“ pedagogė aprašė vaikų eksperimentus, jų metu vaikai aiškinosi, kaip greičiau išpilti iš plastikinio butelio vandenį, kokie atmosferos slėgio ypatumai, koks vandens tankis ir difuzija bei atliko paviršiaus įtempimo eksperimentą.

 

Šios veiklos: „Matematika lauke“, „Mažasis menininkas“, „Mažasis gamtininkas“, „Linksmoji laboratorija“, „Inžinerijos pradžiamokslis“ – Šiaulių lopšelio-darželio „Dainelė“ vaikų STEAM savaitės užsiėmimai. „Kūrybinė STEAM savaitė darželyje 2020“ Šiaulių r. Meškuičių lopšelyje-darželyje vyko pasitelkiant pasakos „Trys paršiukai“ siužetą, naudojant natūralias priemones, medžiagas ir antrines žaliavas.

 

Plungės lopšelio-darželio „Vyturėlis“ kieme surengtas STEAM laboratorijos atidarymas, jo metu vaikai susibūrė eksperimentuoti su spalvomis, o pramogą paįvairino netradicinis Plungės rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro specialistės pasakojimas ir praktinė veikla – kaip taisyklingai plautis rankas.

 

„Kūrybinių veiklos būdų bandymai – išlaisvina vaikų mintis, žadina idėjas, savarankišką veiklą“, – teigia Ukmergės vaikų lopšelio-darželio „Eglutė“ pedagogės. Vaikai kūrybiškai veikė išnaudodami lauko erdves, eksperimentuodami su spalvomis. Šiaulių lopšelio-darželio „Rugiagėlė“ pedagogės džiaugėsi geromis oro sąlygomis, leidusiomis kiekvieną savaitės dieną siūlyti vaikams vis kitų veiklų: „Smėlio kalno vulkanas“, „Smėlio pilių statymas“, „Paslaptys“, „Gamtos dizaineriai“, „Burbulų fiesta“.

 

Vilniaus lopšelio-darželio „Gluosnis“ ugdytiniai akcijos metu pasinėrę į STEAM kūrybinę laboratoriją, patyrė atradimo džiaugsmą pažindami aplinką, tyrinėdami ir kūrybiškai veikdami. Vilniaus savivaldybės Grigiškių lopšelio-darželio priešmokyklinio amžiaus vaikai savarankiškai sprendė iškilusias problemas, mokėsi sutelkti dėmesį, domėjosi erdvinėmis figūromis, kūrė, konstravo įvairius objektus, statinius.

Ikimokyklinio ugdymo grupės ugdytiniai lauke įkūrė edukacinę STEAM erdvę – „Kiemo laboratorija“. Kurdami šią erdvę vaikai gilino konstravimo, bendradarbiavimo, komandinio darbo įgūdžius.

 

„Eksperimentų metu vaikai tobulina mąstymo įgūdžius, mokosi problemų sprendimo, diskutuoja, stengiasi sutelkti dėmesį, stiprina pasitikėjimo savimi jausmą. Tyrinėdami tampa aktyviais ugdymo proceso dalyviais, veikia savarankiškai ir grupelėmis“, – teigia Vilniaus lopšelio-darželio „Žiburėlis“ pedagogė.

Įvairias veiklas lauko aplinkose: „Pasirūpink augalais“, „Gaminame kambarinį smėlį“, „Kas pasislėpė po lapu?“, „Akmeniniai paveikslai“, „Gamtos paveikslai“, „Magneto galia“, pristatė Vilniaus lopšelio-darželio „Pušynėlis“ pedagogės.

Vaikų muzikinę patirtį eksperimentuojant su supančios aplinkos garsais, kuriant muzikos ir garsų laboratoriją, pateikė Vilniaus lopšelio-darželio „Sveikuolis“ komanda.

 

Vilniaus lopšelio-darželio „Žiedas“ pedagogė surengė kūrybinių STEAM veiklų tema „Šventinės kepurės puošyba“, skirtų paminėti Vaikų gynimo dieną. Vilniaus lopšelio-darželio „Zylutė“ ugdytiniai sužinojo, kad su smėliu galima ne tik žaisti, statyti, bet ir piešti. Tokiu būdu lavinama vaikų fantazija, kūrybiškumas, smulkioji motorika, vaizduotė, ugdoma meilė gamtai.

„Svarbu, kad vaikai aktyviai įsitrauktų kurti aplinkas ir priemones, tyrinėtų, žaistų, eksperimentuotų, nes tokiu būdu lavėja jų STEAM kompetencijos“, – teigia Vilniaus lopšelio-darželio „Sadutė“ pedagogės.

 

Išsamią informaciją apie akciją kviečiame peržiūrėti Vilniaus lopšelio-darželio „Mažylis“ internetiniame puslapyje www.mazylis.vilnius.lm.lt.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.