Vaiko adaptacija ikimokyklinio ugdymo įstaigoje

Božena Naimovič
,
Vilniaus r. Mickūnų vaikų l.-d. vyresn. mokytoja, dirbanti pagal ikimokyklinio ugdymo programą

Nors ugdymo procesas įstaigose jau įsibėgėjo, vaiko adaptacijos tema yra aktuali nuolatos. Lopšelinukams, ikimokyklinio amžiaus vaikams bei jų tėvams rugsėjis yra labai sunkus metas. Laikas, kai reikia adaptuotis, prisitaikyti prie naujos realybės, naujų iššūkių ir pokyčių.

Vaiko prisitaikymas darželyje

 

Vaikas, ateidamas į lopšelį arba ikimokyklinę grupę, patenka į visiškai naują pasaulį. Tai vieta, kur jis dar nebuvo atsidūręs. Naujoje erdvėje daug naujo, nežinomo, žavingo ir net stebuklingo. Žvelgdamas į visa tai, vaikas jaučia daug emocijų, kurių nebuvo patyręs, o ir nežino, kaip jausmus, kuriuos jaučia, aiškiai suskirstyti į teigiamus ar į neigiamus.

 

Kiekvienas vaikas yra individualus, be to, dirbdama pastebėjau, kad iki 2 metų vaikai išsiskyrimo procesą išgyvena lengviau, jie nori bendrauti su savo bendraamžiais. 2 metų vaikai ir vyresni jau labiau  supranta save ir savo aplinką, gali jausti didesnį nerimą svetimų vaikų, žmonių (mokytojų) akivaizdoje.

 

Vaiko adaptacija darželyje gali trukti nuo vienos iki kelių savaičių. Kiekvienam vaikui reikia skirtingo laiko priprasti prie naujos erdvės, situacijos, triukšmo, žmonių ir kitokio dienos režimo.

 

Kaip tėvams pasiruošti vaiko adaptacijai?

Daugelis tėvų tik sužinoję, kad vaikas nuo rugsėjo pradės lankyti darželį, jau iš anksto  ruošia vaiką naujai situacijai. Kaip (dažniausiai pasikartojantis tėvų atsakymai)?

  • Žaidžia slėpynių, kad kuri laiką vaikas nematytų mamos, kuri paskui atsiranda;
  • Palieka vaiką seneliams: taip vaikai supranta, kad su kitais suaugusiais galima jaustis saugiai ir linksmai praleisti laiką;
  • Daug laiko praleidžia vaikų žaidimų aikštelėje, kur yra daug vaikų, suaugusiųjų;
  • Daug pasakoja apie darželį, vaikus.

Taip darant, tėvų nuomone, vaikas įsilieja į naują aplinką ir prisitaiko greičiau. Dažnai būna taip, kad vaikai net nepastebi tėvų dingimo, o džiaugiasi bendravimu su draugais, lengvai pasiduoda dienos ritmui. Bet nutinka ir taip, kad vaikas nėra emociškai pasirengęs tokiems dideliems gyvenimo pokyčiams; verkia, nenori likti grupėje, purtosi ir panašiai. Tėvų vaidmuo tokioje situacijoje irgi yra labai svarbus, nes vaikas pastebi tėvų nerimą, baimę ir kitokias neigiamas reakcijas, jeigu jas tėvai išreiškia, vaikai pradeda manipuliuoti“ tėvais, o jie iš gailesčio pasiima vaiką. Toks tėvų elgesys nėra geras, atima vaikų galimybes susipažinti, susidraugauti su mokytojais ir bendraamžiais.

 

Patarimai tėvams, kurių vaikai lanko darželį:

  • Kantrybė – suplanuoti sau dienotvarkę, kad greičiau praeitų laikas;
  • Kuo daugiau papasakoti mokytojams apie vaiką – taip padėsite greičiau susidraugauti su jūsų vaiku;
  • Nekalbėti neigiamai apie mokytojas prie vaikų – paskui vaikas žiūri į mokytoją tėvų akimis;
  • Bendrauti, bendradarbiauti , pasitikėti – (reikia pasitikėti, bendradarbiauti su mokytojais, kurie dirba, veikia, saugo jūsų vaiką)
  • Nežadėti vaikui to, ko negalėsite ištesėti – pavyzdžiui, tėvai dažnai pasako, kad greitai ateis pasiimti vaiko, o jis neturi laiko suvokimo, ir tas „greitai“ jam trunka visą amžinybę, reikia konkretumo.

Ikimokyklinio ugdymo mokytojų vaidmuo adaptacijos metu

 

Prasidedant mokslo metams mokytojai ruošia edukacinius užsiėmimus, grupės kampelius, saugią aplinką, rašo metinius planus, kad viskas tiktų ir atitiktų vaikų poreikius, amžių ir jų galimybes. Kaip kiekvienoje šeimoje, taip ir grupėje, yra taisyklės ir reikalavimai, kurių tėvai turi laikytis. O prie pokyčių sunku adaptuotis ne tik vaikams, bet ir tėvams.

 

Reikia pripažinti, kad mokytojas yra pagrindinis paramos šaltinis vaiko buvimo darželyje metu: žaidžia, stebi, myluoja, ramina, skatina ir panašiai. Matant, kad vaikui sunku adaptuotis grupėje, kiekvienas mokytojas ieško sprendimų, bendradarbiauja su tėvais, kad vaikas greičiau, lengviau ir be streso adaptuotųsi. Svarbus yra pirmas susirinkimas, kur mokytojai visada pasako svarbiausią informaciją, pabrėždami vaikų adaptaciją grupėje. Kiekvienoje įstaigoje adaptacija vyksta skirtingai, bet ji priklauso nuo tėvų ir mokytojų partnerystės, bendravimo ir bendradarbiavimo (laikomasi principo Išklausyk, suprask, bendradarbiauk, veik“).

 

Patarimai ikimokyklinio ugdymo mokytojams, dirbantiems ankstyvojo amžiaus vaikų grupėje:

  • Pirmą tėvų susirinkimą vesti birželio arba rugpjūčio mėnesiais: tėvams bus ramiau, nes žinos pagrindinę informaciją ir turės laiko priprasti ir suvokti, kad laukia adaptacija;
  • Priimti iš karto ne visą grupę, o po 4 vaikus kiekvieną savaitę: geriau susipažinti su vaiku, jo poreikiais, pomėgiais ir vaikas geriau susipažins su nauja jam aplinka;
  • Duoti šansą vaikui, kuriam nesiseka adaptuotis: leisti tėvams jį atsivesti porai valandų vis prailginant laiką, o kai jau vaikas šias valandas ramiai leidžia grupėje tada galima palikti visai dienai;
  • Leisti vaikui atsinešti ir palikti grupėje žaislą: taip vaikas jausis saugesnis, kai naujoje aplinkoje yra kažkas „savo“ ir ramiau miegos per pietų miegą;
  • Kasdien siūlyti vaikams kuo daugiau žaidimų, užsiėmimų panaudojant įvairias priemones – (taip vaikas daugiau žais, veiks, pripras prie naujos aplinkos).

 

Patarimai ikimokyklinio ugdymo mokytojams, dirbantiems ikimokyklinio amžiaus vaikų grupėje.

  • Sužinoti apie vaiką daugiau informacijos – žinant jo pomėgius, pavyks greičiau susidraugauti ir įgauti vaiko pasitikėjimą;
  • Skirti savaitę susipažinimuitaip vaikas pamatys, kad yra svarbus, laukiamas, norės bendrauti su bendraamžiais ir mokytojais;
  • Leisti atsinešti keletai dienų porą žaislų tai padės prie jo pritraukti daugiau draugų ir per bendrus žaidimus susidraugauti;
  • Per užsiėmimus, žaidimus kalbėtis keičiant balso intonaciją taip galima pralinksminti vaikus.

 

Vaiko adaptacija priklauso nuo tėvų ir mokytojų partnerystės, bendravimo ir bendradarbiavimo, svarbiausia nepamiršti pagrindinės taisyklės „Išklausyk, suprask, bendradarbiauk, veik“.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.