„Ugdymas ir psichologija 2021“: apie sėkmingą ugdymą ir būtinąsias psichologijos žinias šiuolaikinės mokyklos kontekste

Vos įžengus į naujuosius metus, sausio 15 dieną įvyko viena didžiausių praktinių nuotolinių švietimo konferencijų Lietuvoje „Ugdymas ir psichologija 2021“. Konferencijos metu praktine profesine patirtimi dalijosi 9 pranešėjai – švietimo, ugdymo, psichologijos mokslo profesionalai. Šiemet konferencija vyko jau trečius metus iš eilės. „Ugdymas ir psichologija 2021“ metu kaip niekad daug dėmesio buvo skiriama vienai pagrindinių šiandienos švietimo aktualijų – nuotoliniam mokymui. Renginyje nuotoliniu būdu tiesiogiai dalyvavo pedagogai ir ugdymo specialistai iš visos Lietuvos. Konferencijos sumanytojas bei organizatorius – didžiausia specializuota nuotolinio mokymo(si) platforma Lietuvoje, skirta pedagogų kvalifikacijai tobulinti, Pedagogas.lt.

 

Nuotolinę konferenciją atidarė specialiosios pedagogės metodininkės, lektorės, leidinio „Taisyklių atmintinė 1–4 klasei“ autorės Eglės Saikauskienės parengtas pranešimas tema „Pamokos valdymo ABC: be ko pamokos geriau net nepradėti?“. E. Saikauskienė pabrėžė, jog iš tiesų pamoką sėkmingą daro ne naujausi, įdomiausi atradimai, bet praktiškai pamokoje pritaikomi sprendimai. Pranešėja aptarė klasės taisyklių svarbą, pamokos plano, kuriame tiksliai įvardytos visos užduotys ir kas po ko bus daroma, naudą, dalijosi pedagogine bei psichologine patirtimi, kaip tinkamai sudrausminti, pagirti ir paskatinti vaiką.

 

Kito pranešimo „Mokytojo psichologinis atsparumas: kaip atpažinti stresorius ir juos valdyti?“ metu lektorius Audrius Ivanauskas pateikė ypač aktualų mokytojo savistabos pavyzdį: dėstant pamoką prie lentos į klasėje išgirstą juoką galima reaguoti pačiais įvairiausiais būdais: supykti, nuliūsti, užsisklęsti, suirzti, o galbūt apsidžiaugti mokinių gyvybingu nusiteikimu? Kas gi lemia mokytojo pasirinktą reakciją? Psichologas išsamiai papasakojo apie mokytojų turimą ir kaupiamą asmeninį streso „bagažą“, aptarė pagrindinius stresosius, skirtingas streso fazes ir pasidalijo praktiškais praktiniais patarimais, padedančiais sumažinti kasdien organizme neišvengiamai patiriamo streso lygį.

 

Trečiajame konferencijos pranešime „Mokyklos vidinė kultūra: sėkmingi mokytojų ir vadovų bendravimo modeliai“ „Erudito“ licėjaus įkūrėjas ir direktorius, buvęs ISM Universiteto rektorius, ISM fondo valdybos pirmininkas doc. dr. Nerijus Pačėsa papasakojo, iš ko turėtų susidėti sklandus ir darniai organizuotas kiekvienos ugdymo įstaigos darbas. Lektorius daug dėmesio skyrė vertybiniam mokyklos ir jos darbuotojų pagrindui: aptarė „gyvų“ vertybių svarbą ir kuo jos skiriasi nuo tik „ant popieriaus“ esančių mokyklos vertybių.

 

Toliau skaitytas jautrus medicinos psichologės, sveikatos psichologijos magistrės, Psichologinės paramos ir konsultavimo centro bendrasteigėjos, vaikų ir paauglių konsultantės, Krizinio nėštumo centro savanorės Kristinos Ušackienės pranešimas „Savižudybių prevencija: efektyvi pagalba savižudybės rizikoje esančiam mokiniui“. Pasak pranešėjos, kiekvienoje, net ir pačioje sunkiausioje gyvenimo situacijoje visuomet yra išeitis – net jei tuo metu jos ir nematome. Kiekvieno suaugusiojo užduotis yra padėti vaikui sėkmingai išgyventi mokykloje ar už jos ribų patiriamus sunkumus, būti budriam ir laiku suteikti reikiamą pagalbą apie savižudybę svarstančiam mokiniui.

 

Renatos Česnavičienės nuotrauka

Penktąjį pranešimą „Sudėtingi tėvų ir mokytojų santykiai: kaip bendrauti ir bendradarbiauti?“ pristatė psichologė, UAB „Galimybių arsenalas“ ir VŠĮ „Atsakinga tėvystė“ įkūrėja ir vadovė Jūratė Bortkevičienė. Pasak lektorės, mokytojams ir vaiko tėvams svarbiausia yra atminti, jog pagrindinis jų bendravimo tikslas – padėti vaikui. Abipusis tėvų ir mokytojų bendradarbiavimas turėtų būti paremtas šiuo tikslu – taip pavyks išvengti daugelio nesusipratimų ir galimų konfliktų. Psichologė šmaikščiais pavyzdžiais aptarė keletą dažnai sutinkamų „sudėtingų“ tėvelių bei mokytojų tipažų, kuriuose kiekvienas konferencijos klausytojas turbūt nesudėtingai įžvelgė bei atrado save.

 

Toliau skaitytas pradinių klasių mokytojos metodininkės, ilgametės švietimo konsultantės, UIC „Geros pradžios“ metodikos praktikės Giedrės Naruševičiūtės pranešimas, kuriame mokytoja dalijosi gerąja ugdymo patirtimi ugdant pradinukus. Mokytoja pasidalijo praktiniais ugdymo pavyzdžiais, padedančiais geriau suprasti priešmokyklinukų ir pradinukų raidos etapus, nuraminti vaikučius ir tėvelius, pasakojo apie sėkmingai pritaikytus, pasiteisinusius ugdymo sprendimus, padėjusius sudominti pradinukus nuotolinio ugdymo metu, pristatė neformalų bendravimą ir jo įtaką pozityviam mokytojo ryšiui su tėveliais.

 

Kitą pranešimą – „Konfliktiški paaugliai: kaip susitvarkyti su jų keliamais iššūkiais?“ – skaitė gydytoja psichoterapeutė, vaikų ir paauglių psichiatrė, mokymų tėvams ir pedagogams lektorė Dalia Mickevičiūtė. Gydytoja išsamiai ir moksliškai nupasakojo paauglystės etapo ypatumus, su juo susijusius pokyčius bręstančio žmogaus psichikoje, asmenybės pokyčius, galimą suaugusiųjų pagalbą ir paramą paaugliui šiuo nelengvu metu.

 

Aštuntasis konferencijos pranešimas buvo skirtas visiems pedagogams, dirbantiems su specialiųjų ugdymo poreikių turinčiais vaikais. Mokytoja, specialioji pedagogė Ingrida Stungienė pasidalijo gerąja ugdymo patirtimi mokant specialiųjų poreikių turinčius paauglius. Mokytojos pranešime „Kaip dirbti su specialiųjų poreikių turinčiais vyresniais vaikais?“ gausu praktinių pavyzdžių, kasdienių sprendimų, iliustracijų bei vaizdo medžiagos.

 

Paskutinysis konferencijos pranešimas pabrėžė mokytojų psichologinės sveikatos, darbo ir poilsio režimo svarbą. Pranešime „Pedagogų „perdegimas“ ir jo prevencija ugdymo veikloje“ daugeliui pedagogų jau puikiai pažįstamas lektorius Evaldas Karmaza pateikė tris pagrindinius požymius, pagal kuriuos mokytojai gali atpažinti „perdegimą“. Psichologas pasidalijo veiksmingais „perdegimo“ prevencijos būdais, taip pat sprendimais, kai šį reiškinį jau galima nustatyti. Šmaikštaus pranešimo metu buvo gausu praktinių patarimų pedagogams, mokyklų administracijai bei vadovams, taip pat kiekvienam žmogui, norinčiam stiprios psichologinės sveikatos, kasdienio džiaugsmo bei pasitenkinimo gyvenimu. Dėmesio! Evaldo Karmazos pranešimą galima stebėti visiškai nemokamai – tai lektoriaus dovana visiems pedagogams šiuo nelengvu, nemažai streso kuriančio nuotolinio mokymo metu.

 

Nuotolinė konferencija praėjo išties sėkmingai ir susilaukė daugybės teigiamų atsiliepimų. Visos Lietuvos pedagogai dėkojo už įdomią, aktualią konferenciją, naudingą informaciją, patogų nuotolinį formatą, profesionaliai pateiktą medžiagą ir gausybę praktinių, nesudėtingai pritaikomų pavyzdžių bei galimų iškylančių problemų sprendimo būdų. Konferencija „Ugdymas ir psichologija 2021“ yra akredituota, visi dalyviai gavo kvalifikacijos kėlimo pažymėjimus.

 

Konferencijos įrašas ir nemokamas lektoriaus Evaldo Karmazos pranešimas čia.

 

Visiems pedagogams bei ugdymo specialistams linkime sėkmingai taikyti konferencijoje įgytas žinias ir savo įgūdžiais prisidėti prie kuo geresnės švietimo situacijos Lietuvoje užtikrinimo!

 

Pedagogas.lt inf.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.