Trispalviai eksperimentai ir žaidimai organizuojant veiklas STEAM metodu

Rita Garalienė
,
Mažeikių l.-d. „Žilvitis“ ikimokyklinio ugdymo mokytoja

Kiekvienas vaikas yra kūrėjas, turintis norą žaisti, kurti ir pažinti. Tyrinėjant ir eksperimentuojant svarbu ne veiklos tikslas, o pats procesas, per kurį vaikai įgyja naujos patirties, mokosi spręsti iškilusius sunkumus ir problemas, plėtoja bendravimo ir bendradarbiavimo įgūdžius. Susidūrę su kliūtimis, vaikai ieško būdų, kaip jas įveikti. Įtraukiančios STEAM veiklos – tai puikus būdas pažinti, plėtoti komunikavimo įgūdžius, stiprinti motyvaciją ir pasitikėjimą, kurti ir nuolat domėtis supančia aplinka. Per šias veiklas vaikai patys kelia klausimus. Tinkamai paruošta aplinka ir ugdymo priemonės žadina norą jungtis į įdomias veiklas, susipažinti su įvairiais pokyčiais, nes vaikams visada smalsu išbandyti, liesti, tyrinėti, atrasti.

 

Minėdami Lietuvos valstybės atkūrimo dieną, sudarėme vaikams galimybę susipažinti ir įtvirtinti žinias apie mūsų šalies tradicijas ir simboliką, įtraukiant juos į STEAM metodu organizuojamas veiklas ir iššūkius. Kalbėdami apie tris spalvas: geltoną, žalią ir raudoną, vaikai atliko įvairias veiklas, per kurias atrado tai, kas nauja, originalu ir netikėta. Grupėje ieškojome šių spalvų daiktų ir žaislų, juos skaičiavome, rūšiavome, mąstėme ir fantazavome, ką dar galima iš jų sukurti, aptarėme jų paskirtį. Atlikdami eksperimentą su spalvotais saldainiais ir vandeniu, stebėjome, kaip liejasi spalvos, bandėme papasakoti tai, ką matome susiliejus spalvoms, į ką tai panašu. Atlikdami eksperimentą su servetėlėmis ir spalvotu vandeniu, stebėjome, kokiomis spalvomis nusidažo vanduo, kaip intensyvėja servetėlių ryškumo spalva, kaip nusidažo balti gėlių žiedeliai ir kodėl jie neskęsta. Vaikai nustebo, kad servetėlės nusidažė netikėtomis spalvomis. Didelio susidomėjimo ir džiugių emocijų sulaukė eksperimentas, per kurį vaikai šiaudeliais pūtė spalvotą vandenį, į kurį buvo įpilta indų ploviklio ir spalvotų dažų. Dubenėliuose putos vis kilo aukštyn, o vaikų noras, atkaklumas ir iniciatyvumas skatino pradėtą eksperimentą tęsti namuose su šeimos nariais. Statydami pilį, vaikai piešė Lietuvos trispalvę, ją iškabino aukštai pilyje.

 

Vaikų idėjos plėtojosi – grupėje buvo pastatytas pilių miestas. Vaikų meninė-kūrybinė veikla buvo pagrįsta ieškojimais, skatino savitai ir unikaliai išreikšti save. Tapydami ant plėvelės ugdytiniai džiaugėsi spalvų deriniais, savo darbeliais papuošė langus. Mąstėme, ką galime sukurti ir sudėlioti iš geltonos, žalios ir raudonos spalvos vaisių. Vaikai sudėliojo geltoną saulę iš bananų, citrinų ir greipfrutų, raudoną gėlę – iš braškių ir obuolių, žalią namą – iš vynuogių, kriaušių ir mangų. Vaikų sumanymas gaminti spalvotus kokteilius, juos skanauti, puošti stalą trispalviais akcentais teikė visiems džiaugsmo.

 

Dalyvavome mūsų darželio organizuojamoje akcijoje „Gražiausios spalvos – tau, Tėvyne“, kurios tikslas – priminti vaikams ir įtvirtinti mūsų trispalvės spalvas, ugdyti pagarbą Lietuvos simboliams ir meilę savo Tėvynei. Rengėmės drabužiais, kuriuose atsispindi visos trys trispalvės spalvos. Džiaugiamės, kad tėveliai taip pat įsitraukė į veiklas: puošė vaikus geltonos, žalios ir raudonos spalvos drabužiais ir akcentais, mezgė trispalves gėles.

 

Eksperimentų ir žaidimų metu vaikai turėjo daug galimybių prasmingai kurti, ieškoti ir žaisti. Ugdytiniai džiaugėsi savo veiklomis ir naujais atradimais, o namie eksperimentines veiklas plėtojo kartu su šeimos nariais. Vaikai stebėdami, klausinėdami, tyrinėdami ir eksperimentuodami auga išmintingesni, plečiasi jų akiratis ir kritinis mąstymas. „Kiekvienas vaikas yra nepakartojama laboratorija su nežabota fantazija, kurios skrydis beribis ir nesuvaldomas“ (rusų rašytojas Kornejus Čiukovskis).

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.

Vienas komentaras