Tarptautinis „eTwinning“ projektas „Lietuvai – 104 maži žingsneliai“

Sonata Jonauskienė
,
Kauno l.-d. „Klausutis“ meninio ugdymo (judesio) mokytoja

Nors Lietuvos valstybingumo ištakos siekia daugiau kaip 1000 metų (Lietuvos vardas rašytiniuose šaltiniuose pirmą kartą paminėtas 1009-aisiais), šalies istorijoje šis gyvavimo tūkstantmetis paženklintas ir reikšmingomis pergalėmis, ir sunkiais praradimais. 1918 m. vasario 16 d. Lietuvos Taryba pasirašė dokumentą, skelbiantį, kad atkuriama Lietuvos valstybė. Tokį valdžios žingsnį palaikė krašto gyventojai, bet kartu prasidėjo kova dėl Nepriklausomybės Akto įgyvendinimo, nepriklausomos valstybės kūrimo.

 

2018 m. vasario 16 d. Lietuva paminėjo atkurtos nepriklausomos valstybės 100 metų jubiliejų. Lietuvos Nepriklausomybės Aktas yra didžiulis žmonių, nepabūgusių prisiimti atsakomybės už savo valstybės ateitį, laimėjimas. Tai laimėjimas žmonių, dėl kurių pilietiškumo šiandien gyvename laisvi ir laimingi, galime dalytis savo kūryba ir pasiekimais su visu pasauliu.

Pasitinkant nepriklausomos Lietuvos šimtmečio jubiliejų, sulaukta aktyvaus piliečių dalyvavimo įvairiose iniciatyvose, gausaus visuomenės įsitraukimo į šventinius renginius. Minint valstybės atkūrimo šimtmetį siekta didinti visuomenės socialinę ir pilietinę atsakomybę, skatinti savanorišką veiklą, taip ne tik toliau plėtojant valstybingumo idėją, bet ir įtvirtinant modernios bei kūrybiškos valstybės įvaizdį.

 

Dirbant Kauno darželyje pačių mažiausių mūsų šalies gyventojų kūno kultūros mokytoja, kilo idėja Lietuvos nepriklausomybės šimtmetį su vaikais paminėti savitai, išradingai – skiriant Lietuvai 100 mažų žingsnelių. Šią idėją sėkmingai įgyvendinome – su visa darželio bendruomene, pasipuošę atributika, paženklinta Lietuvos valstybingumą žyminčiomis trimis spalvomis, kiekvienas skyrėme Lietuvai po 100 mažų žingsnelių. Tai tapo tradicija – kasmet vasario 16 d. nuėjome, nužingsniavome ar nubėgome Lietuvai po 100, 101 ir 102 žingsnelius.

Pradėjusi ruoštis Lietuvos 103-ųjų nepriklausomybės metinių paminėjimui, 2021-aisiais šią gražią iniciatyvą perkėliau į „eTwinning“ erdvę. Čia pavyko suburti gausų partnerių būrį – prie projekto prisijungė net 103 dalyviai! Visi jie, su vaikais pasigaminę trispalves bėgimo korteles, kaip tikri maratono bėgikai nubėgo po 103 Lietuvai skirtus žingsnelius.

Išplėtojusi šią veiklą nacionaliniu lygmeniu ir susiradusi būrį bendraminčių, iniciatyvą su šūkiu „Lietuvai – 104 maži žingsneliai“ (angl. „104 small steps for Lithuania“) perkėliau į tarptautinę erdvę.

 

Šių metų vasario 16 d. Lietuva šventė 104-ąjį gimtadienį, o kovo 11 d. minėjo 32-iąsias nepriklausomybės atkūrimo metines. Visus Lietuvoje ir užsienyje gyvenančius vaikučius pakvietėme švęsti kuo aktyviau – originaliai pasveikinti Lietuvą gimtadienio ir nepriklausomybės atkūrimo dienos proga, nueinant ar nubėgant po 104 mažus žingsnelius.

Kauno lopšelis-darželis „Klausutis“ šį projektą inicijavo kartu su Yreği (Turkija) ikimokyklinio ugdymo įstaigos „Karacaoğlan Anaokulu“ mokytoja Melike Kurmuş. Į projekto veiklas įsitraukė net devynių Europos valstybių atstovai, iš viso turėjome 42 projekto partnerius. Lietuvos gimtadieniui skirtas projektas truko 3 mėnesius.

 

Prie projekto įgyvendinimo „eTwinning“ platformoje prisidėjo 27 pedagogai iš Lietuvos ikimokyklinio ugdymo įstaigų, 7 pedagogai iš Turkijos ikimokyklinio ugdymo įstaigų, po 2 pedagogus iš Lenkijos ir Kroatijos ikimokyklinio ugdymo įstaigų, po 1 pedagogą iš Albanijos, Jordanijos, Serbijos, Rumunijos ir Slovakijos ikimokyklinio ugdymo įstaigų.

Pagrindinė projekto idėja – vasario 16-ąją, pasipuošus trispalvėmis bėgimo kortelėmis, pakiliai ir šventiškai nusiteikus, nueiti ar nubėgti Lietuvai 104 mažus žingsnelius. Po aktyvios fizinės veiklos vaikai – nuo mažiausio iki didžiausio – su trispalvėmis rankose ir plačiomis šypsenomis veiduose, širdyse jausdami pasididžiavimą Tėvyne, 104-ąjį gimtadienį švenčiančiai Lietuvai siuntė gražiausius sveikinimus ir linkėjimus.

 

Na, o Kovo 11-oji, Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo diena, buvo paminėta visiems projekto dalyviams susitikus per nuotolį ir kartu atliekant meninę užduotį – šokant Lietuvai skirtą šokį „Viru viru košę“ ir kuriant Lietuvai skirtus meno darbelius. Taip kūrybiškai, džiaugsmingai, o kartu ir fiziškai aktyviai buvo paminėtos dvi iškilmingos progos – ir Lietuvos valstybės gimtadienis, ir nepriklausomybės atkūrimo diena.

Džiaugiamės, kad prie projekto įgyvendinimo aktyviai prisidėjo ir ugdytinių tėveliai. Jie gavo namų užduotį – pasigaminti savo šeimos bėgimo korteles ir Vasario 16-ajai skirtame renginyje su vaikais nueiti 104 mažus žingsnelius Lietuvai.

 

Mūsų projekto kulminacija – Kovo 11-ajai skirtas šventinis renginys. Per jį mūsų šalies vaikai turėjo galimybę susitikti su projekto partnerių vaikais iš devynių Europos šalių. Visi jie, bendraudami per nuotolį, pašoko lietuvių liaudies šokį „Viru viru košę“. Tai buvo išties unikalus, ypatingas projekto akcentas, nes vaikai šokio ritmą palaikė naudodamiesi dideliais mediniais šaukštais ir puodų dangčiais. Mažyliams tai buvo smagi, linksma, neįprasta pramoga. Ruošdamiesi šiam susitikimui, vaikai savo ugdymo įstaigose mokėsi šokio judesių – dvi savaites darželiai skambėjo nuo medinių šaukštų ir puodų dangčių „muzikos“. Projekto partneriams iš užsienio šalių tai buvo puiki proga susipažinti su mūsų šalies etnokultūra.

 

Be jau paminėtų pagrindinių veiklų, daug dėmesio skyrėme projektą papildantiems darbams: kūrėme logotipus ir talismanus, balsavome už labiausiai patikusius, vaikai su ugdymo įstaigų pedagogėmis rinko gražiausią projekto logotipą ir patraukliausią projekto talismaną. Džiaugiamės, kad projekto logotipo rinkimuose laimėjo Kauno lopšelio-darželio „Svirnelis“ auklėtinių kurtas logotipas (mokytoja Aida Žalimienė), kuris dabar ir puošia mūsų projektą. Renkant talismaną, po aktyvaus balsavimo nugalėtoju buvo pripažintas Šiaulių r. Meškuičių lopšelio-darželio ugdytinių sukurtas talismanas „Meškiukai“ (mokytoja Regina Savickienė). Viliamės, kad šis talismanas atneš sėkmę, kai komisija vertins projekto kokybę.

 

Dar viena išskirtinio kūrybingumo pareikalavusi veikla – avataro (reprezentacijos internete, dirbtinės asmenybės) sukūrimas, kai tiek projekte dalyvaujantys vaikai, tiek mokytojos kūrė savo projekto avatarą. Pasinaudodami įvairiausiomis išmaniųjų telefonų programėlėmis, visi jie pristatė savąjį avatarą. Tai puikus būdas projekto dalyviams apsisaugoti nuo galbūt nepageidaujamo viešumo, kartu padedantis laikytis asmens duomenų apsaugos reikalavimų. Paaiškėjo, kad projekto dalyviai avatarus sukūrė net ir savo augintiniams bei šeimos nariams.

 

Vykdydami projektą daug diskutavome apie saugų internetą, vaikams organizavome įvairius mokymus tema „Kas yra saugus internetas“. Kūrybiškai apsaugojome savo mobiliuosius telefonus, planšetinius, nešiojamuosius ir stacionarius kompiuterius, aiškinomės, kaip reikėtų elgtis, kad elektroninėje erdvėje visi ir visada jaustumės saugūs. Šios veiklos strategija yra tokia: „Jei nežinai, ką spausti, būtinai pasitark su tą žinančiuoju“.

Projekto vykdymo laikotarpiu mokytojai – projekto partneriai – dalyvavo net penkiuose nuotoliniuose susitikimuose, per kuriuos aptarė darbų eigą, analizavo jau pristatytas veiklas, diskutavo dėl tolesnės veiklų kūrimo strategijos, svarstė kitus su projekto eiga susijusius klausimus.

 

Tarptautinį bendravimą ir bendradarbiavimą su projekto partneriais iš užsienio šalių plėtojome Lietuvos paštu išsiųsdami vaikų sukurtus sveikinimo atvirukus. Naudodamiesi „Colorillo“ piešimo programa, paruošėme ir virtualių atvirukų, kartu su partneriais surengėme virtualią šių atvirukų parodą, kurioje (taip pat virtualiai) galėjo apsilankyti ir meniškais darbais pasigrožėti kiekvienas projekto dalyvis. Šalia to pildėme „Blogger“ tinklaraštį „Blogas“ (angl. „blog“ – interneto puslapis, kuriame vienas nepriklausomas žmogus ar jų grupė dalijasi savo mintimis įvairiomis temomis ar tiesiog rašo savo dienoraštį). Šiame tinklaraštyje dalijomės savo įžvalgomis, reiškėme nuomonę apie jau įgyvendintas projektines veiklas.

 

Tai dar ne viskas! Kūrėme Lietuvai skirtus „Word Art“ koliažus ir išmaniuosius internetinius žaidimus, kuriais dalijomės su projekto partneriais ir, kartu žaisdami, išbandėme su savo vaikais.

 

Prasidėjus Rusijos invazijai į Ukrainą, sukūrėme šią šalį palaikančių meninių darbelių – tai buvo viena iš jautriausių projekto veiklų. Su vaikais daug kalbėjome apie pagalbą Ukrainai, apie šios narsiai prieš okupantus kovojančios šalies palaikymą.

 

Projekto įgyvendinimo metu skatinome vaikus Lietuvos valstybės gimtadienį švęsti kitaip – originaliai, netradiciškai, fiziškai aktyviai, puoselėjant tautiškumo, patriotiškumo tradicijas, skatinant socialinį jautrumą, meilę artimui ir savo šaliai. Stengėmės, kad vaikai suprastų, jog švęsti galima ir reikia pakiliai ir kūrybiškai, formavome nuostatą, kad sveikinti valstybę pasitelkiant fizinį aktyvumą yra ir daug smagiau, ir sveikiau, nes fizinis aktyvumas yra vienas svarbiausių sveikos gyvensenos principų. Neabejojame, kad projekte noriai dalyvavę ir daug apie savo Tėvynės istoriją sužinoję vaikai nuo mažens suvoks valstybinių švenčių prasmę, įsimins tokias šventes ir didžiuosis, kad yra laisvos Lietuvos piliečiai.

 

Ačiū visiems už nuoširdžią bendrystę kuriant, vystant ir įgyvendinant šį projektą. Atskirai norime padėkoti aktyviausiems tarptautinio „eTwinning“ projekto „Lietuvai – 104 maži žingsneliai“ (angl. „104 small steps for Lithuania“) projekto dalyviams ir partneriams iš užsienio – mokytojams iš Turkijos Cemilui Coşkunui, Fatmai Çelik, Çeşminaz Kaygusuz, Melike Kurmuş, mokytojai iš Serbijos Edinai Đorović, mokytojai iš Slovakijos Gabrielai Bednárovái ir mokytojai iš Lenkijos Renatai Pawłowicz.

Iki susitikimo kitais metais, kai taip pat originaliai ir aktyviai, realizuodami naujas idėjas ir sumanymus, paminėsime Lietuvos 105-ąjį gimtadienį.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.