Tarptautinė patirtis „Atgal į gamtą: į aplinką augti, kurti, tyrinėti“

Atsigręžimas į gamtą šių dienų visuomenėje tampa itin svarbus, tai ne tik augina kūrybišką asmenybę, bet ir brandina teigiamą požiūrį į sąmoningą vartojimą, skatina ekologiją, suteikia žinių, suvokimo apie klimato kaitos poveikį, mūsų planetą, ugdo tvarumą.

 

Vis daugiau tyrimų parodo, kad dabartinei kartai, kuri veikiama didelio informacijos srauto, naujų išmanių technologijų, sumažėjusio judrumo, būtina surasti kitokią ugdymo aplinką, kuri atsvertų negatyvius iššūkius. Mokslininkų įrodyta, kad norint, jog vaikas augtų sveikas, svarbu subalansuota mityba, fizinis aktyvumas, miegas ir pan., tačiau universaliausias sveikatos stiprinimo metodas, kuris turi įtakos tiek vaiko psichinei, tiek fizinei, emocinei sveikatai yra buvimas, veikimas gamtoje. Ugdytojai lauko pedagogiką gali naudoti kaip metodą siekiant padėti vaikams augti ir vystytis sveikiems, skatinti kūrybiškumą, patirtinį mokymąsi, norą veikti.

 

Lauko pedagogika yra pastarojo dešimtmečio inovacija Lietuvoje, tačiau kaip pritaikyti lauko pedagogiką miesto sąlygomis, artimiausioje darželio aplinkoje, kaip lauko elementus integruoti į ugdymo turinį vis dar yra paieškose. Kadangi Kauno Valdorfo darželiui „Šaltinėlis“, tai taip pat aktualūs klausimai 2019 m. inicijavome „Erasmus+“ KA1 Mobilumo mokymosi tikslais paraišką ir džiaugiamės, kad buvo laimėtas projektas „Atgal į gamtą: į aplinką augti, kurti, tyrinėti“. Darželio bendruomenė yra besimokanti organizacija, todėl mums labai svarbus mokymasis su kitais ir iš kitų. Tai mūsų antras tarptautinis projektas ir su didžiuliu troškimu nuo pat pradžių svajojome išgyventi gerosios patirties pritaikymo ugdyme galimybes, tą nenusakomą bendravimo su užsienio kolegomis džiaugsmą ir daugiakultūrę patirtį.

 

2018–2019 m. m. įgyvendinome „Erasmus+“ projektą „Kūrybiškumo ugdymo kelias: nuo ugdytojų link vaikų“ ir dar buvo neišblėsę pedagogių įspūdžiai iš darbo stebėjimo vizito Valdorfo darželyje Vokietijoje (Grosshaden), komandos kūrimo kursų, kuriuose dalyvavo darželio administracijos darbuotojos, ir mokymų, vykusių Ispanijoje (Valensijoje) pedagogams apie kūrybiškumą ugdyme bei profesinį augimą; ne mažiau įkvepiantys kursai Graikijoje (Pirėjoje) apie teatrą, kaip ugdymo metodą. Patirtis ir įgytos žinios buvo tiesiogiai pritaikytos ugdant vaikus, parenkant įdomesnes priemones bei metodus. O kur dar užsienio kalbos patobulinimas!

 

Tačiau niekas negalėjo net pagalvoti, kad šį kartą mūsų lauks daugybė iššūkių. Netikėtai užklupusi pandemija trigubai pailgino projekto įgyvendinimo laiką, teko ne tik keisti pasirinktus mokymų organizatorius, ieškoti naujų institucijų darbo stebėjimui, bet ir ieškoti kūrybingų sprendimų veikloms lauke mūsų darželyje, domėjomės užsienio literatūra, turėdami tikslą po truputį judėjome į priekį tuo metu net ir negalėdami mokytis iš užsienio partnerių, kaip buvome numatę.

 

Kadangi mūsų darželio įstaigos darbo kryptis yra humanistinio ugdymo modelį atitinkanti R. Šteinerio (Valdorfo) pedagogika, tai gamta, buvimas joje yra labai svarbu vaiko ugdymui, tad darželyje taikomi lauko pedagogikos elementai, pagrįsti ugdymo gamtoje filosofija, patirtinio ugdymo principais, bet atnaujintos metodikos, naujos idėjos, žaidimai, o taip pat ir įkvėpimas yra būtinas tobulėjant ir šioje srityje.

 

Taigi už pastangas buvo atlyginta ir projektui skaičiuojant trečiuosius metus, džiaugiamės, kad net dešimt darželio darbuotojų (8 pedagogės ir 2 administracijos darbuotojos) patobulino savo kompetencijas mokymų, susijusių su lauko pedagogika, ir darbo stebėjimo užsienio darželiuose metu. 2021 m. rudenį trys darželio darbuotojos dalyvavo Asociatia Dominou organizuotuose kursuose „Outdoor education – involve students in outdoor learning experiences“ Maltoje. Mokytoja Milda šiltai prisimena šiuos mokymus: „Buvo įdomu pamatyti, kaip vyksta ugdymas kitose šalyse. Žaidėme įvairius socialinius žaidimus, išmokome naujų neformalių ugdymo metodų, kuriuos tikrai galėsime panaudoti ir savo darbe. Teko prisiminti anglų kalbos įgūdžius, nes dirbome komandose, grupelėse ir porose. Tikrai ne vieną tų smagių veiklų tikrai išmėginsime kartu su visa bendruomene!“

 

Dvi mokytojos dalyvavo mokymuose „Non formal learning – the golden door for an innovative future for schools“ Paryžiuje. Mokytojos Eglės nuomone „Dalyvavimas projekte suteikė ne tik naujų žinių, bet ir daugiau pasitikėjimo savimi. Įvairių veiklų metu, grupelėse su kolegomis iš skirtingų šalių, reikėjo spręsti užduotis, kurti mini projektus, dainuoti ar net šokti. Su kolege pristatėme savo darželį ir Valdorfo pedagogiką, kuri nepaliko abejingų. Sulaukėme daug įvairių klausimų, susidomėjimo. Įgijome žinių ne tik apie kitų šalių švietimo sistemą, bet ir susipažinome su kitų šalių pedagogais ir sutarėme vystyti bendras idėjas naujuose projektuose. Esu nepaprastai dėkinga už galimybę sudalyvauti tokiose tarptautinėse veiklose ir būti projekto įgyvendinimo dalyve“.

 

2022 metai mokymosi ir naujų praktikų taikymo atnaujinant ugdymo programą prasme buvo labai intensyvūs, dvi mokytojų grupės išvyko į darbo stebėjimo San Nicola la Strada bei mokymosi („Outdoor education: A new way of teaching and learning“, Erasmus Learning Academy) vizitus Bolonijoje (Italija).

 

Mokytojos Eglė ir Žiedė labai džiaugėsi, kad praktiškai visos veiklos vyko lauke. „Mokymų metu vyko daug komandinių veiklų. Pirmąją dienos pusę visomis dienomis išnaudodavome lauko pedagogikos žinių tobulinimui: mokėmės ne tik kaip išnaudoti turimą aplinką, bet kaip pačioms ją įrengti, tobulinti bei prasmingai panaudoti. Lankėmės parkuose, stebėjome aplinką ir bandėme kūrybiškai pažvelgti į kiekvieną užduotį, ieškojome bendrų sprendimų, kalbėjome apie emocinius ir socialinius ryšius tarp vaikų ir suaugusiųjų, kaip būvimas lauke ar tam tikros priemonės ir veiklos juos veikia, kokia iš to nauda. Sužinojome, kokia lauko pedagogikos filosofija ir esmė, atsakėme į klausimą, ar įmanoma lauko pedagogika  mieste ir kaip susikurti lauko pedagogikai tinkamą aplinką, kad lauko pedagogika – tai ir tam tikri iššūkiai, rizika bei taisyklės“.

 

Projekto pabaiga buvo tikrai simboliška – mums, Valdorfo darželio mokytojoms, visada yra įdomu, kaip sekasi mūsų kolegoms, Valdorfo pedagogiką taikantiems vaikų darželiams, kokius lauko pedagogikos metodus jie naudoja, kaip sužadina natūralų vaikų smalsumą ir kūrybiškumą, todėl labai apsidžiaugėme sulaukusios galimybės dalyvauti darbo stebėjime Stiftelsen Taby Waldorfskolan Lilla Freja (Švedija).

 

„Valdorfo darželis „Lilla Freja“ nors ir įsikūręs daugiaaukščio namo pirmame aukšte, tačiau labai daug vaikų veiklos vyksta lauke, čia pat esančioje darželio žaidimų aikštelėje arba žygiuose į gamtą. Kartą per savaitę patogiai apsirengę ir apsiavę, kad nebūtų baisūs jokie vabzdžiai ir mašalai, vaikai kartu su auklėtojomis keliauja į Ronninge By kaimelį, esantį už kelių šimtų metrų, kuriame lanko naminius gyvūnus, važinėjasi poniais kinkytuose vežimaičiuose, o po to mielai prausia mažuosius arkliukus, tarsi atsidėkodami už smagią pramogą. Patyrę daug įspūdžių vaikai piknikauja pievoje ir klausosi įdomių čia pat darželio mokytojų sukurtų istorijų apie medžio drevėje gyvenantį linksmąjį trolį, pievų žieduose sklandančias fėjas, mažo vabalėlio draugus… Auklėtojų kūrybiškumo ir išmonės dėka čia gamta tokia artima ir stebuklinga, draugiška ir dovanojanti geras emocijas, kad norisi ją pažinti ir patirti visomis juslėmis ir pojūčiais, išsaugoti vaizdiniuose ir atmintyje“ – įspūdžiais dalijosi direktoriaus pavaduotoja ugdymui Jūratė.

Įgyvendintas projektas dalyvių yra vertinamas kaip veiksni priemonė mokytojų ir administracijos darbuotojų įkvėpimui, motyvacijai ir ugdymo proceso gerinimui. Įsitikinome, kad įgyvendintas projektas – aktualus, šiuolaikiškas ir savalaikis, atliepiantis vaikų ir tėvelių poreikius, skatinantis kūrybines partnerystes. Pažintis su užsienio šalių mokytojais, puoselėjančiais lauko pedagogikos idėjas, tik patvirtino, kad lauko pedagogika yra puiki terpė ugdyti ne tik kūrybiškumą, bet ir socialinius, kalbos, mokymosi bei fizinius gebėjimus, kad ugdymas gali būti įdomus ir ugdantis – ne tik vaiką, bet ir mokytoją.

 

Įgiję patirties pritaikėme aktyvius, patyriminius metodus (išvykas, stebėjimą, ekskursijas, žygius) ir lauko žaidimų ir menines veiklas, išplėtėme lauko pedagogikos elementų taikymą, pvz. piešimą žiedlapiais, vandens savybių tyrinėjimą, audimą augalais, gamtinių medžiagų panaudojimą skaičiavimams, taip pat pradėjome keramikos užsiėmimus lauke, įrengėme oro stebėjimo stotelę.

 

Lauko pedagogikos mokytojams / mentoriams, reikia turėti dvi meiles – mylėti vaikus ir gamtą. Dar būtinas pastabumas, empatija, atsakomybė, darbštumas iniciatyva ir motyvacija. Dvi minėtas meiles mūsų pedagogai turi, o būtinus įgūdžius patobulinome ir įtvirtinome „Erasmus+“ projekte „Atgal į gamtą: į aplinką augti, kurti, tyrinėti“. Esame labai dėkingi, kad ugdymo įstaigos, turu tokias galimybes ir džiaugiamės jas atradę kaip papildomą motyvacijos, žinių ir dalinimosi gerosiomis praktikomis šaltinį. Su įkvėpimu laukiame naujų mokslo metų, kad galėtume ugdyti vaikučius taikydami lauko pedagogikos elementais atnaujintą ugdymo turinį.

 

Kauno Valdorfo darželio „Šaltinėlis“  inf.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *