Sveikatos idėjų skrynelė ant žaliosios palangės

Anželika Ševčiukienė
,
Kėdainių m. l.-d. „Žilvitis“ ikimokyklinio ugdymo mokytoja

Pavasaris – nuostabus gamtos atgimimas. Pavasariniai pirmieji žydintys augalai, gamta besipuošianti įvairia  žaluma džiugina visus. Balandžio mėnesį Kėdainių m. lopšelio-darželio „Žilvičio“ bendruomenė dalyvavo ekologiniame konkurse „Mano žalioji palangė“. Konkursą organizavo nacionalinis sveikatą stiprinančių mokyklų tinklas „Sveika mokykla“. Šių metų veiklų tema – „Sveikatos idėjų skrynelė ant žaliosios palangės“. Tikslas-ugdyti norą ir gebėjimus pažinti augalus ir aplinką, kurti naujas aplinkos apželdinimo idėjas, įtraukti ugdytinius į praktinę veiklą.

 

Visą balandžio mėnesį „Žilvičio“ lopšelyje-darželyje vyko tikras darbymetis. Žilvičiukai rūšiavo įvairias sėklas, skaičiavo jas, lygino pagal dydį, spalvą, stengėsi įsiminti sėklų pavadinimus. Augalų sėjimui, sodinimui spalvingai margino savo vazonėlius. Patys sodino pupeles, naudodami pasakos „Pupa“ motyvus, kupole pupelių daigai kopė į „dangų“. Stebėjome ne tik pupelių augimą. Sėjome agurkus, prieskonines daržoves, gėles. Pasodinę augalus, vaikai jais rūpinosi. Tyrinėdami jų dygimą, augimą vaikai pastebėjo, kad augalai pasėti ir pasodinti vienu metu, sudygsta ir auga skirtingai, augdami linksta į šviesos pusę, o jų nepalaisčius – vysta. Suprato, kad augalams dygti ir sužaliuoti ne visada reikalinga žemė (pupeles daiginome maišeliuose ant lango).

 

Organizavome išvyką į „Flora“ šiltnamius. Vaikai susipažino su įvairiomis auginamomis gėlėmis, natūraliai stebėjo augalo augimo ciklą. Tai sukėlė didelį susidomėjimą, o grįžę į grupes toliau puoselėjome savo gėlytes. Užaugintas gėlytes žilvičiukai dovanojo mamytėms Motinos dienos proga. Prieskoninėmis daržovėmis galėjo pasigardinti salotas ar ragauti jas natūralias.

 

Ypač didelį susidomėjimą sukėlė „Oliziukai“, kuriuos vaikai pasidarė kartu su mokytojomis grupėje. Auganti žolytė, atrodydama tarsi plaukai, sukeldavo vaikams teigiamas emocijas, o atėjusiems tėveliams pasiimti vaikučių, kėlė šypseną. „Oliziukai“ tapo puiki grupės puošmena. Vaikai juos pavadino įvairiais vardais: „Super Mario“, „Didžiaakis“, „Storuliukas“, „Meilutė“, ir kt. Patys vaikai kūrybingai sukonstravo „Oliziukams“ namelį,  ten juos apgyvendino.

 

Vėliau savo išaugintus įvairius augalus perkėlėme į įstaigos eco daržą, gėlynus, lauko vazonus. Vaikų dėmesį patraukė netradicinis būdas auginti šakniavaisius augalus specialiuose konteinerių maišeliuose. Maišeliai su rankenomis, esant reikalui gali būti perkeliami iš vienos vietos į kitą. Juose pasodinome morkas, bulves, burokėlius, salierus, valgomus ridikus, topinambus (saldžiosios bulvės). Šie šakniagumbiai visuomet buvo vertinami dėl sveikatinimo savybių. Eco darže pasodinome braškių, saulėgrąžų, šparaginių pupelių, svogūnų, petražolių, mėtos, melisos, baziliko.

 

Šių veiklų metų vaikai patyrė atradimo džiaugsmą stebint augalų gyvenimą. Vaikai dirbo komandose, diskutavo, pasakojo apie augalus, kuriuos globojo.

 

Mintys vaikų lūpomis:

Liutauras. „O aš stebiu augalus, kurie auga pas mus namuose“.

Amelija. „Reikia laistyti augalus. Jie tai pat nori gerti“.

Viltė. „Dar augalams reikia saulės“.

Danielė. „Kad augalai gražiai augtų, juos reikia ravėti“.

Lukas. „Aš močiutei padedu laistyti daržą“.

Ugnius. „Dar reikia žiūrėti ir saugoti augalus, kad jų neapgraužtų vabalai“.

Smiltė. „Kad augalas pradėtų augti, pirma reikia sėklytes pasėti“. „Auginu su mama namie daug daržovių ir jas reikia laistyti, mylėti“.

Markas. „Pas mane daug žemės ir auga daug daržovių, kartais mamai padedu prižiūrėti“.

Arielė. „Aš tai auginu gėlytę, kad jai nebūtų liūdna pridedu dar sėklyčių, kad augtų šalia ir kitos gėlytės“.

Paula. „O aš močiutei padedu sėklas suberti į indus, kai užauga daigeliai, juos pasodiname į žemę“.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.