STEAM projekto įgyvendinimas Marijampolės lopšelyje-darželyje ,,Vaivorykštė“ ir Kauno lopšelyje-darželyje „Girstutis“

Rasa Mokolaitė
,
Marijampolės lopšelio-darželio „Vaivorykštė” ikimokyklinio ugdymo mokytoja
Rima Pranienė
,
Kauno lopšelio-darželio „Girstutis“ ikimokyklinio ugdymo mokytoja

Programos ,,eTwinning‘‘ platformoje, „eTwinning Live” erdvėje buvo paskelbtas tarptautinis ikimokyklinių ir priešmokyklinių ugdymo įstaigų vaikų, tėvų ir pedagogų STEAM projektas „Žaliasis daržiukas” / STEAM project „The green nursery garden”. Projekto pradžia vyko Marijampolės vaikų lopšelyje-darželyje „Vaivorykštė”, „Meškiukų” grupėje. Buvo sukurtas projektas, o jo idėja buvo pasidalinta su Kauno lopšelio-darželio „Girstutis” mokytoja Rima Praniene. Kolegei priėmus šią idėją, ir tapus kitu projekto kūrėju – partneriu, projektas „Žaliasis daržiukas” buvo kuriamas ir papildomas „TwinSpace” erdvėje ir  buvo vykdomas gegužės-birželio mėnesiais. Projekte dalyvavo 79 mokytojai su ugdytiniais: iš Bulgarijos, Graikijos, Latvijos, Lenkijos, Lietuvos, Rumunijos, Turkijos.

 

Projekto tikslas – skatinti pažinti augalus, aplinką, naudojant STEAM metodą. Projekto metu buvo organizuojamos veiklos, kuriose ugdytiniai įsijungė į daržiuko sukūrimą, auginimą, derliaus nuėmimą ir ragavimą.

 

Pirmiausia pedagogai kūrė projekto „Žaliasis daržiukas” logotipą, per nuotraukas ir vaizdo įrašus kolegas ir projekto partnerius supažindino su įstaigų erdvėmis, kuriose jie dirba. Vėliau mokytojai su ugdytiniais pristatė save ir savo pomėgius.

 

Marijampolės vaikų lopšelio-darželio „Vaivorykštė” „Meškiukų” grupės 2-3 metų ugdytiniai, padedami pedagogų, daržiuką kūrė grupės patalpoje ir lauke. Buvo sėjamos daržovės: pomidorai, paprikos, špinatai, svogūnai. Paaugus daigams, jie buvo persodinami į didesnius indus. Vaikai įgijo teorinių ir praktinių žinių – sodinti ir prižiūrėti augalus. Natūralioje lauko aplinkoje į lysvę buvo sėjami žirniai, morkos, ridikai, agurkai. Šios daržovės buvo pasirinktos dėl vaikų noro jas geriau pažinti, paragauti. Į projektą buvo įjungiami ir tėvai, kurie  vaikus namuose taip pat supažindino su augalais ir jų priežiūra.

 

Kauno vaikų lopšelio-darželio „Girstutis“ „Ramunėlės“ grupės 4-5 metų ugdytiniai savo grupės daržiuką ir gėlynėlį pirmiausia kūrė grupėje, ant palangės. Tėveliai parūpino įvairių augalų sėklų, daigyklų, vazonėlių, žemių. Paaugusius daigus, mokytojos padedami, pikiavo ir susodino lauko teritorijoje. Buvo atlikti įvairūs stebėjimai, bandymai su augalų sėklomis, stiebais, svogūnų laiškais. Vaikai tyrinėjo, palygino skirtingų sėklų formas, dydžius, skaičiavo būsimų augalų rūšis, pasitelkiant padidinimo stiklus, lęšius. Buvo pasėta žolė į vaikų išpuoštus indus – „Zuikučius”, pagamintus iš plastiko butelių. Mažieji  stebėjo jos augimo procesą, lygino tarpusavyje jos aukštį, matavo. Gerokai paūgėjusią žolę vaikai išsinešė namo, o kas nenorėjo išsinešti, žolę pasodino lauko aikštelėje, o kiti ugdytiniai kirpimo ir augimo stebėjimo procesą toliau vykdė namuose. Ugdytiniai taip pat stebėjo pupelių augimo ir vystymosi etapus, prieš tai jas apžiūrėję, palyginę jų spalvas, dydžius, suskaičiavę, kiek buvo vienodų rūšių. Atliko eksperimentus su svogūnų laiškais, stebėjo, kaip supjaustyti jie raitosi, sužinojo, kad jie neskęsta, kad sėklos plaukia vandenyje, o nuskęsta tik „gerosios“ po kiek laiko. Eksperimentavo su salotų lapais, stebėjo, kaip jos „siurbia“  nuspalvintą vandenį, ir lapai nusidažo įvairiomis spalvomis. Ugdytiniai aiškinosi, kaip atsiranda lietus, stebint „Vandens apytakos ratą“, kaip augalai maitinasi. Užaugintas ant palangės lapines daržoves, svogūnus, vaikai suvalgė ir apie tai pasakojo savo tėveliams. Stebėjo lauko aplinkoje augančius agurkus, pomidorus, ridikėlius, krapus, žirnius. Žirnių  nespėjo sulaukti, nes juos nulesė varnos. Vaikai suprato, kad norint užauginti bet kokį augalą, jam reikia žemės, šviesos, vandens, šilumos, priežiūros ir meilės tam darbui. Tėveliai įsijungė į projektą ir namuose augino daržoves, jas prižiūrėjo, jomis rūpinosi, nuotraukas siuntė mokytojai.

 

 

Taip pat vaikai sužinojo ir apie nesėkmes, kad ne visos sėklos sudygo arba jau išdygusius daigus nudegino saulė, augalai buvo perlieti, o susirgę augalai nunyko. Pamatė ir padarytas sodinimo klaidas, kai augalai buvo pasodinti per giliai ir jie labai ilgai turėjo vystytis, kad būtų tokie patys kaip kiti, kad laiku nepalieti augalai nudžiūvo.

 

Mūsų šalyje didelio vaikų susidomėjimo sulaukė žemuogių ir braškių auginimas bei priežiūra. Užaugintos žemuogės buvo veriamos ant smilgos, skaičiuojamos.

 

Greito augalų derliaus sulaukė lopšeliuose-darželiuose pedagogų ir jų ugdytinių prižiūrimi augalai šiltnamiuose. Buvo auginami: krapai, ridikai, agurkai, pomidorai. Vaikai gilinosi į daržovių auginimo ir priežiūros šiltnamyje ypatumus. Jaunieji daržininkai  skaičiavo,  per kiek dienų sudygsta augalai. Stebėjimų informaciją jie žymėjo popieriuje, prie atitinkamo paveikslėlio. Daržovių daigai ir užaugintos daržovės buvo apžiūrinėjamos, tyrinėjamos, skaičiuojamos, matuojamos, ragaujamos. Ugdytiniai pastebėjo matomus pokyčius: išdygo, pražydo, užaugo, davė vaisius. Iš užaugintų prieskoninių žolelių ir daržovių buvo gaminami maisto patiekalai.

 

Užsienio pedagogai ne tik daigino augalų sėklytes, bet ir sprogdino medžių šakeles, sodino bulves. Buvo organizuojami pažintiniai užsiėmimai sode, darže. Vaikai informaciją simboliniais ženklais užrašydavo popieriuje. Užsienio mokytojai mažuosius supažindino ir su daržo trąša – natūraliu kompostu, pagamintu iš maisto atliekų. Vaikai buvo įjungiami į komposto gamybą ir skatinami domėtis šiuo procesu.

 

Mažieji tyrinėtojai, dalyvaudami šiame projekte, pastebėjo, kokių sąlygų reikia, kad augalai užaugtų. Ugdytiniai sužinojo, kad sveikai užaugintų uogų ir daržovių vartojimas saugo  ir stiprina sveikatą. Pakankamai gaunant vitaminų ir mineralinių medžiagų, didėja organizmo atsparumas infekcinėms ligoms. Taip nuo mažens vaikai skatinami domėtis daržovėmis ir uogomis bei sveika mityba.

 

Bendradarbiaujant su projekto partneriais iš Lietuvos ir užsienio, vyko įvairių veiklų, patirties, idėjų skleidimas, tėvų grįžtamasis ryšys apie projekto teigiamą naudą vaikui.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.