STEAM projektas „Tyrinėjam žiemą“ Vilniaus lopšelyje-darželyje „Atžalėlės“

Milda Piliuvienė
,
Vilniaus l.-d. „Atžalėlės“ ikimokyklinio ugdymo mokytoja metodininkė
Zita Kavoliūnienė
,
ikimokyklinio ugdymo vyresnioji mokytoja

Vilniaus lopšelio-darželio „Atžalėlės“ „Gandriukų“ grupėje, bendradarbiaudami su ugdytinių tėvais, gruodžio–sausio mėnesiais organizavome STEAM projektą „Tyrinėjam žiemą“.

Žaismingai keliaujant gamtos metų ratu, buvo labai smagu kartu su vaikais stabtelėti „žiemos“ stotelėje ir stebėti, tyrinėti supančią gamtą ir jos reiškinius, eksperimentuoti, atrasti atsakymus į vaikams rūpimus klausimus.

„Koks žiemą gali būti oras?“

 

Stebėdami, tyrinėdami gamtą ir gamtos reiškinius, „Gandriukų“ grupės vaikai įsitikino, kad ir žiemą oras gali būti labai permainingas – vieną dieną gausiai sninga, o kitą dieną, žiūrėk, jau krapnoja lietus ir telkšo balos. Vaikai išsiaiškino, kad, esant pliusinei oro temperatūrai, iš dangaus krintančios snaigės virsta lietumi, o žemę nuklojęs sniegas ima tirpti. Betirpstant sniegui, lauko aikštelėje vaikai išvydo į žemės paviršių išlindusį slieką. „Sliekas žiemą!“ – negalėjo atsistebėti vaikai. Kartu su vaikais išsiaiškinome, kad sliekai gyvena dirvoje ir gali įsirausti maždaug iki 10 centimetrų gylio, tačiau žiemą ar sausrų metu gali įsirausti ir į 60–80 centimetrų gylį.

„Statiniai iš sniego“

 

„<…> jį („morkanosį“) pastačius, kiekvienos dienos rytas prasideda tikrinimu, ar jis dar stovi. „Morkanosiui“ pradėjus deformuotis, pavyko suprasti temperatūros ir kritulių poveikį statiniui iš sniego“, – dalijasi mintimis apie gamtos tyrinėjimų nuotykius „Gandriukų“ grupės ugdytinis ir jo tėveliai.

Koks sniegas geriausiai tinka statyti statiniams? Vaikai išsiaiškino, kad tik iš drėgno ir lipnaus sniego pavyksta nulipdyti linksmą sniego senį, arkliuką, kirmėlytę ar Gedimino pilį.

Stebėdami, kaip sniego statiniai tirpsta, smunka ir tęžta, vaikai priėjo išvadą, kad lauke oro temperatūra yra pakilusi aukščiau nulio, t. y. pliusinė.

„Kieno čia pėdsakai?“

 

Žiemą smagu ant sniego ne tik tyrinėti savo ir draugų batų, kūno atspaudus, bet ir pastebėti paukštelio ar kito gyvūnėlio paliktus pėdsakus sniege.

„Ar tai kiškis? Ar tai lapė?

Nušuoliavo sniegeliu.

Aš paėjus kiek toliau,

Kiškio ausį pamačiau!“ – džiaugiasi patirtais įspūdžiais gamtoje „Gandriukų“ grupės ugdytinė su savo mamyte.

„<…> Pavyko išmokti atskirti, kur paukštis, kur katė, kur šuo, kur kanopinis, o kur zuikis pripėdavo“, – pasakoja kitas „Gandriukų“ grupės ugdytinis ir jo tėveliai.

„Kaip atsiranda ledas ir varvekliai?“

 

„Gandriukų“ grupės vaikai žino, kad ledas – tai sušalęs vanduo, jis savo išore kartais gali būti labai panašus į stiklą.

O štai varvekliai – tai lediniai, pailgi ir smailūs dariniai, susiformuojantys lašančiam, varvančiam ar didesniais kiekiais krentančiam vandeniui, dideli ant statinių stogų kabantys varvekliai krisdami gali sužeisti šalia stovinčius ar pro šalį einančius žmones, todėl labai svarbu jų saugotis.

Varvekliai gali „išaugti“ ne tik ant namų stogų. Pasirodo, milžinišku varvekliu žiemą gali virsti įspūdingas gamtos reiškinys – krioklys.

 

„Vasarą čia bėga vandenėlis,

Teka ir čiurlena jis – kriokliu.

Tačiau šią baltą žiemą

Jis virto varvekliu!“ („Gandriukų“ grupės ugdytinės ir mamytės sukurtas eilėraštukas)

 

„Spalvotas sniegas“ – tai dar viena nauja patirtis lauke žiemą ir grupėje. Lauke vaikai tyrinėjo sniego savybes, pabandė piešti ant sniego statinio. Vaikai priėjo išvadą, kad piešti ant popieriaus lapo yra daug lengviau.

Kilo idėja išbandyti piešti guašu ant sniegu padengto popieriaus lapo. Sniegas po truputį tirpo, ir vaikams buvo labai įdomu stebėti, kaip liejasi spalvos. Vaikai atrado, kad šis piešimo būdas yra patrauklus tuo, kad niekada „negali žinoti, kas išeis“.

 

Žiema – puikus metas gamtos tyrinėjimams, žaidimams ir eksperimentams. Nuoširdžiai dėkojame „Gandriukų“ grupės tėveliams ir vaikams už bendradarbiavimą organizuojant STEAM projektą „Tyrinėjam žiemą“.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.