(S)TEAM projektas – galimybė sužinoti, pažinti ir keistis

Lina Lorenzo Ruiz
,
projekto koordinatorė, anglų kalbos mokytoja

Rugpjūčio 31 d. baigiasi „Erasmus+“ projektas „(S)TEAM today, make changes for tomorrow“, kuris Klaipėdos Baltijos gimnazijoje tęsėsi 2019–2022 metais. Projekte, kurio partneriai buvo mokiniai ir mokytojai iš Kipro, Portugalijos, Graikijos ir Italijos, dalyvavo keturiasdešimt penki Klaipėdos Baltijos gimnazijos mokiniai ir penkiolika mokytojų.

 

Projekto metu, dalijantis patirtimi ir bendradarbiaujant, buvo siekiama susipažinti su jame dalyvaujančių šalių atsinaujinančios energijos išteklių gavybos ir suvartojimo rodikliais, įvairove ir panaudojimo galimybėmis. Projekto veiklos buvo suskirstytos į 5 dalis (saulė, vanduo, vėjas, bioenergija, išmanūs miestai), per jas mokiniai ne tik gilino žinias apie atsinaujinančius energijos šaltinius, bet ir ieškojo būdų, kaip paskatinti šios energijos panaudojimą, kuriant išmanius ateities miestus ir kaip kiekvienas asmeniškai gali prisidėti prie kovos su klimato kaita. Projekto įgyvendinimo metu buvo tobulinami ne tik mokinių socialiniai įgūdžiai, bet ir inžinerinės kompetencijos, įgyvendinami tarpdisciplininiai projektai STEAM srityje ir robotikoje (t. y. saulės, vėjo, vandens ir bioenergijos edukaciniai projektai).

 

Mokinių mobilumai projekto partnerių šalyse ne tik suteikė galimybes tobulėti ir kaupti patirtį akademinėje srityje, bet ir sudarė puikias sąlygas asmeniniam tobulėjimui. Vizitų metu projekto dalyviai lavino užsienio kalbos, komunikacinius įgūdžius, mokėsi atsakomybės, punktualumo, savarankiškumo, susipažino su partnerių šalių kultūra, tradicijomis, mentaliteto ypatumais, praplėtė geografinį akiratį, įgijo tarptautinio mobilumo patirties.

Pirmajame projekto dalyvių susitikime Kipre, Limassolio mieste, susipažinome su bioenergijos gavybos ir panaudojimo galimybėmis (biodyzelinas, biomasė, biodujos ir kitos bioenergijos formos, gaunamos perdirbant organines medžiagas). Edukacinės išvykos metu apsilankėme didžiausioje Limassolio nuotekų valykloje, kurioje pamatėme ir išgirdome pasakojimą apie visą nuotekų valymo procesą, dumblo apdorojimą ir biodujų gamybos bei panaudojimo technologinius procesus.

 

Prasidėjusi pasaulinė COVID-19 pandemija tapo tikru iššūkiu įgyvendinant projektą. ES šalyse įvesti karantinai, suvaržymai, baimė keliauti ir kitos problemos privertė sustoti ir atidėti mobilumo veiklas metams, ieškoti alternatyvų ir veiklas vykdyti virtualiai. Projektų koordinatoriai susitikdavo kartą per mėnesį ir net dažniau. Nepaisant visko, visus mokslo metus mūsų mokyklos gimnazistai nuotoliniu būdu vykdė įvairius inžinerinius projektus kartu su inžinieriais iš įvairių Klaipėdos miesto pramonės įmonių ir Klaipėdos universiteto dėstytojais. O su partneriais pavasarį susitikome nuotoliniame renginyje, skirtame vandens dienai paminėti. Mokiniai pristatė savo atliktus tiriamuosius darbus vandens tema, susirungė tarptautinėje viktorinoje. Tai buvo puikus pavyzdys, kuris dar kartą patvirtino, kad galima daug ko išmokti ir virtualiai.

Pirmasis gyvas susitikimas po ilgos pertraukos įvyko Lietuvoje. Jis buvo skirtas hidroenergijos temai. Dalyviai pristatė savo šalyse atliktus tyrimus ir jų rezultatus, apžvelgdami vandens energijos panaudojimo galimybes, statistinius duomenis ir įžvalgas ateičiai. Klaipėdos Baltijos gimnazijos mokytojai aktyviai prisijungė prie organizuojamų veiklų ir pasiūlė jauniesiems projekto dalyviams įveikti STEAM iššūkius išbandant naująją STEAM laboratoriją. Lankėmės Lietuvos energetikos instituto atsinaujinančių išteklių ir efektyvios energetikos laboratorijoje, Vandenilio energetikos technologijų centre, KTU ir KU atsinaujinančios energetikos katedrose.

 

Po mėnesio susitikome Portugalijoje, kur susipažinome ir diskutavome apie vėjo energetikos privalumus ir trūkumus. Vizito programa buvo kupina edukacinių užsiėmimų ir išvykų. Lankėmės vėjo jėgainių parke Serra da Capucha, aplinkosaugos centre Torres Vedras, MAAT – technologijos muziejaus edukaciniuose užsiėmimuose, Lisabonos technikos universitete ir t. t. Praktinėje programos dalyje mokiniai patys gamino mažą vėjo jėgainę ir išbandė, kaip ji veikia, išmatavo pagaminamą energijos kiekį, ištyrė, nuo ko jis priklauso, bandė gaminti dar galingesnę vėjo jėgainę.

 

Sausio mėnesį susitikome Kretoje. Šį kartą nagrinėjome saulės energiją, lankėmės įvairiose atsinaujinančių energijos išteklių taikymo ir gamybos srityje dirbančiose įmonėse ir institucijose bei dalyvavome įdomiose kūrybinėse dirbtuvėse. STEAM dirbtuvėse neformaliojo ugdymo organizacijoje „Science in the City“ Retimno mieste mokiniai stebėjo žvaigždėtą dangų, statė žemės drebėjimams atsparius statinius, matavo vėjo greitį, dalyvavo robotikos užsiėmimuose. E.K.F.F.E (Fizikos mokslų laboratorijos centre) mokiniai išsamiai susipažino su saulės energija, jos gavyba, saulės baterijomis ir grupėse atliko saulės baterijų gaunamos energijos matavimus skirtingu paros metu.

 

Italija – paskutinė šalis partnerė, kurioje balandžio mėnesį lankėsi dvi mūsų gimnazijos mokytojos ir penki mokiniai. Turinas – kultūrinis ir industrinis Italijos centras. Būtent jame įsikūrusi mūsų mokykla partnerė. Mieste gausu architektūrinių paminklų, muziejų, tarp kurių antras pagal dydį pasaulyje egiptologijos muziejus. Tai paskutinis projekto vizitas – inovacijų savaitė, skirta susipažinti su išmaniaisiais miestais ir iššūkiais, kurie jų laukia. Savaitė kupina įkvepiančių paskaitų, pokalbių apie išmaniuosius miestus, išmaniąsias technologijas, robotikos užsiėmimų, diskusijų, praktinių veiklų. Susitikimas išties buvo įspūdingas, nes su mokiniais bendravo ir veiklose dalyvavo Turino universiteto ir Turino politechnikos universiteto mokslininkai ir tyrėjai. Lankėmės „Envipark“ ir Energetikos centre, kur susipažinome su laboratorijose dirbančiais mokslininkais ir jų moksliniais darbais (sugauto CO2 panaudojimas atsinaujinančiajai energijai, biokatalizei ir kuro elementams). Kitą dieną Energetikos centras suteikė galimybę susipažinti su Politechnikos ir Edisono grupės energetiniais tyrimais, leidžiančiais jaunimui suprasti, kaip veikia baterija, kaip ji gaminama, kaip iškilus energijos, naftos ir dujų tiekimo problemoms reikia modeliuoti ir vizualizuoti per „Sprendimų teatro“ scenarijus. Gyva patirtis laboratorijose ir bendravimas su mokslininkais sužavėjo jaunus žmones. Jų entuziazmą galima apibendrinti žodžiais, kuriais vienas mokinys iš Portugalijos kreipėsi į tyrėjus: „Šiandien supratau, kokį darbą noriu dirbti. Galbūt vieną dieną susitiksime kaip kolegos.“

 

Per trejus metus daug vieni iš kitų išmokome, sužinojome ir patyrėme. Kiekvienos kelionės metu šalys stengėsi parodyti tai, kas geriausia savoje šalyje, stengėsi mus pavaišinti viskuo, kas skaniausia, išmokyti to, kas jiems atrodo svarbu ir tipiška tai vietai, todėl išmokome kiprietiškų šokių, graikišką sirtakį, ragavome įvairių skanėstų: graikiškos pitos, kalamakio, chalvos, itališkų pastos gaminių, įvairių picų, portugališkų pyragėlių „pastéis de nata“. Susipažinome su nuostabiais žmonėmis, mokiniai susirado draugų, mokytojai kolegų, kas žino, gal šios pažintys tęsis ir toliau. Be šio projekto visų šių nuostabių patirčių ir pažinčių nebūtų…

 

Baigiamajame projekto renginyje mokiniai, dalyvavę projekte, pasidalijo savo įspūdžiais, pristatė atliktus darbus mokyklos bendruomenei ir kviestiniams svečiams.

Pasibaigus „(S)TEAM today, make changes for tomorrow“ projektui, rezultatai aiškiai matomi: ugdytos kompetencijos – pažinimo, socialinės, kalbinės, inžinerinės. Mokyklos bendruomenė įtraukta į bendrą projekto veiklą, daug sužinota apie atsinaujinančius energijos šaltinius ir jų svarbą visai žmonijos ateičiai. Tikimės, kad kiekvienas suvokė: kovoti su klimato kaita – mūsų visų pareiga. O kur dar užmegzti asmeniniai ir profesiniai kontaktai, pažintos kitos kultūros, šalių istorijos. Nuoširdžiai dėkojame visai gimnazijos bendruomenei už visokeriopą pagalbą ir entuziazmą vykdant projektą.

 

Projektas finansuojamas remiant Europos Komisijai.

Šis straipsnis atspindi tik autoriaus požiūrį, todėl Europos Komisija, jos institucijos ir Švietimo mainų paramos fondas negali būti laikomi atsakingi už šios medžiagos turinį ir bet kokį pateikiamos informacijos naudojimą.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.