STEAM kūrybinė laboratorija „Mano pojūčiai“

Milda Piliuvienė
,
Vilniaus l.-d. „Atžalėlės“ ikimokyklinio ugdymo mokytoja metodininkė
Zita Kavoliūnienė
,
ikimokyklinio ugdymo vyresnioji mokytoja

Pojūčiai yra labai svarbūs vaiko gyvenime: matydamas, uosdamas, girdėdamas, ragaudamas ir liesdamas jis susipažįsta su pasauliu. Vaikai yra ypač jautrūs pojūčių siunčiamiems signalams, tačiau augant pojūčiai silpnėja. Išvystyti pojūčiai skatina mąstymo, atminties, dėmesio plėtojimą, lavėja vaizduotė ir kūrybiškumas.

STEAM kūrybinėje laboratorijoje „Mano pojūčiai“ kartu su 5–6 metų amžiaus „Gandriukų“ grupės ugdytiniais žaidėme žaidimus, eksperimentavome, aiškinomės, kas yra pojūčiai, kodėl ir kaip reikia saugoti ir prižiūrėti savo pojūčių organus.

 

„Matau“ (rega). Rega yra vienas svarbiausių būdų, kuriais pažįstame pasaulį. Su didinamaisiais stiklais vaikai tyrinėjo gamtinę medžiagą (akmenukus, kriaukleles, smėlį ir kt.) ir kitas medžiagas (drabužių sagas, medžiagų skiautes, skirtingų formų odos pakaitalo, kailio atraižas ir kt.), stengdamiesi pamatyti spalvą, faktūrą, dydį, formą.

„Liečiu“ (lytėjimas). Vaikai labai mėgsta viską liesti, čiupinėti, tyrinėti rankomis ir kojomis. Užsidėję pačių pasigamintus „akinius“, bandė spėti, kokią gamtinę medžiagą ar daiktą ištraukė iš „Pojūčių dėžutės“. Ypač daug teigiamų emocijų vaikams sukėlė žaidimas „Akla višta“. Žaisdami šį žaidimą, jie įsitikino, koks svarbus yra regos pojūtis – nematydami, o tik liesdami, pvz., grupės draugo plaukus, drabužius, vaikai galėjo atspėti, kuris draugas stovi šalia.

„Klausau“ (klausa). Klausa leidžia patirti ir išgirsti garsus. Užsimerkę vaikai klausėsi visų garsų, kurie yra aplink. Iš antrinių žaliavų ir gamtinės medžiagos pasidarė muzikos instrumentų – barškučių, stebėjo, kuo jų skleidžiami garsai skiriasi: kaip skamba kaštonai, o kaip, pvz., – džiovinti žirniai. Galiausiai žaidė žaidimą „Atspėk, koks garsas“. Vaikai išsiaiškino, kad vieni garsai gali būti malonūs, raminantys, pvz., švelnios muzikos garsai, o kiti garsai – erzinantys ir varginantys, pvz., dulkių siurblio ūžimas. Vaikai priėjo prie išvados, kad reikia labai „saugoti savo ausis“.

„Uodžiu“ (uoslė). Uoslės pojūtis įgalina jausti įvairiausius kvapus. Vaikai uodė natūralius kvapus (džiovintų levandų, džiovintų apelsinų žievelių, džiovintų rožių, citrinžolės ir kt.), o vėliau, užsidėję pačių pasigamintus „akinius“, spėjo, koks tai kvapas. Vaikams buvo džiugus atradimas, kad nežiūrėdami geba atpažinti jau anksčiau tyrinėtus kvapus.

„Ragauju“ (skonis). Liežuvis yra svarbi mūsų kūno dalis. Su vaikais kalbėjomės, koks maistas jiems patinka ir ko jie nemėgsta. Ragaudami maisto produktus, vaikai išsiaiškino, kad skonio pojūtis gali padėti pajusti ne tik kartumą, rūgštumą, saldumą ir sūrumą, bet ir karštį, šaltį, kietumą, minkštumą, šiurkštumą, švelnumą. Žaisdami žaidimą „Atspėk, koks maistas“, vaikai spėjo visus ragaujamus produktus.

 

Mes, mokytojos, dirbdamos su ikimokyklinio amžiaus vaikais, dar kartą įsitikinome, kad ugdymosi(si) procese taikant STEAM ugdymo(si) metodus ir suteikiant vaikams daug erdvės tyrinėti, eksperimentuoti, natūraliai naudotis savo pojūčiais, išgyventi atradimo ir nuostabos džiaugsmą, auginamas vaiko pasitikėjimas savimi, plėtojamas kūrybiškumas, iniciatyvumas ir atkaklumas bei gebėjimas savarankiškai spręsti problemas.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.