„STEAM Junior“ programa „Vandens kelias. Nuo istorijos iki laboratorijos“

Daiva Lukšienė, Jolanta Zemleckienė
,
Šiaulių „Romuvos“ progimnazijos matematikos mokytojos

Penkias savaites Šiaulių „Romuvos“ progimnazijoje netilo linksmas „Saulės“ pradinės mokyklos mokinių šurmulys. Ketvirtokai noriai dalyvavo penkiuose užsiėmimuose: „Vanduo žmogaus gyvenime. Etnografija ir istorija“, „Vandens apytakos ratas“, „Šulinio technologija. Svertas ir velenas“, „Vandens tyrimai“, „Senovinio šulinio brėžinio kūrimas, konstravimas“. Kiekvieno užsiėmimo metu mokiniai įgijo naujų žinių, lavino savo gebėjimus ir kompetencijas.

 

Pirmojo užsiėmimo metu klausydamiesi sakmių, pasakojimų, mindami mįsles ir aiškindami patarlių prasmę, ketvirtokai sužinojo šulinio atsiradimo istoriją, prietarus ir burtus, kurių pagalba protėviai saugojo geriamąjį vandenį.

 

Antrasis užsiėmimas skirtas vandens apytakos ratui ir bandymams su vandeniu. Jo metu mokiniai išsiaiškino agregatines vandens būsenas, vandens savybes. Eksperimentuodami patikrino, kaip veikia paviršiaus įtempimo jėga, kokiomis savybėmis pasižymi skirtingo tankio (saldumo) vanduo. Atlikdami eksperimentus visi mokiniai naudojosi chemijos laboratorijos priemonėmis, mokėsi jų pavadinimus.

 

Trečiasis užsiėmimas skirtas vandens tyrimams. Jo metu Šiaulių „Saulės“ pradinės mokyklos ketvirtokai atliko bandymus su įvairiais dirvožemiais, stebėjo grunto daromą įtaką vandens spalvai, priemaišoms ir t. t.  Mikroskopais stebėjo susidariusias nuosėdas, kelis kartus filtruoto vandens ir tvenkinio vandens mikroorganizmus. Lakmuso popierėliais nustatinėjo vandens pH (vandenilio jonų koncentraciją). Šio užsiėmimo metu mokiniai susipažino su svertinio ir veleninio šulinio technologija, išbandė mechanizmų veikimą, aiškinosi sverto pusiausvyros dėsnį ir konstravo pasirinkto tipo šulinį.

 

Ketvirtokai labiausiai laukė paskutiniojo užsiėmimo. Penkto nuotolinio užsiėmimo metu mokiniai susipažino su 3D spausdintuvu, pamatė kaip vyksta spausdinimo procesas, sužinojo, kokios medžiagos naudojamos, ir kokios svarbiausios modeliavimo taisyklės. Informacinių  technologijų mokytoja Rita Nemanienė padėjo kurti svertinio arba veleninio šulinio 3D modelius naudojant 3D modeliavimo programą „Tinkercad“.

 

Sukurtus modelius, atspausdintus „Maker BOT Replicator 2“ spausdintuvu ir ankstesnių užsiėmimų metu pagamintus šulinius eksponuosime parodose, kurias surengs ne tik „Romuvos“ progimnazija, bet ir projekto partneriai: „Saulės“ pradinė mokykla, lopšelis-darželis „Eglutė“,  lopšelis-darželis „Žiogelis“.

 

Mokiniai grįžo į savo mokyklą įgiję naujų žinių, susipažinę su chemijos, fizikos mokslais, įtvirtinę dalykines matematikos, technologijų, informacinių technologijų žinias, įgiję praktinės patirties, pagilinę kūrybiškumo, asmenines, socialines ir komunikavimo kompetencijas.

 

STEAM (gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, meno ir matematikos taikymo) užsiėmimai skatina mokinių motyvaciją, didina susidomėjimą eksperimentais, leidžia patirti atradimo džiaugsmą.

 

Nuotrauka: Jolantos Zemleckienės

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.