STEAM ir žiemos pramogos kieme

Justina Valančienė
,
Klaipėdos l.-d. „Dobiliukas“ direktorės pavaduotoja ugdymui

Žiemužėlė atkeliavo… Balto sniego skraiste uždengė pievas ir miškus, miestus ir kaimus, gatves ir kiemus… O tas baltas, baltas sniegas, rodos, kvieste kviečia į jį pasinerti, pasislėpti ir, tik pajutus švelnų šaltuko pakštelėjimą į skruostą, bėgti vidun sušilti…

 

Tokią nuostabią žiemą Klaipėdos lopšelio-darželio „Dobiliukas“ vaikai ir mokytojai įstaigos kieme, o su tėveliais – savo namų kiemuose pasinėrė į aktyvią kūrybinę, eksperimentinę, patyriminę veiklą. Mažieji tyrinėtojai piešė, rašė, kūrė savo batų antspaudus ant sniego paklotės, spalvino sniegą, gamino ledo paveikslus, matavo sniego kalnelių gylį ir aukštį, lipdė sniego senius, juos suskaičiavo, darė sniego angelus, lygino juos tarpusavyje, kasė sniego urvus, statė pilis, kūrė savąjį žiemos miestą…

 

Kelios mūsų siūlomos ir išbandytos STEAM (gamtos mokslų, inžinerijos, technologijų, menų ir matematikos taikymas) idėjos veiklai kieme žiemą.

 

Veikla „Ledo papuošalas“

Pasiūlome vaikams kurti pačių sumanytą žiemos papuošalą lede (pavyzdžiui, į vienkartinę stiklinę įpilti vandens, pridėti įvairiausių miško gėrybių – pušų, tujų šakelių, kankorėžių, džiovintų gėlių ir pan., tada užšaldyti. Neužmiršti ir virvutės, kuria būtų galima pakabinti ledo papuošalą). Ši veikla skatina vaikų meninę raišką, atkreipia dėmesį, kad vanduo virsta ledu jį šaldant, kad ledas aukštoje temperatūroje greitai tirpsta, o kieme, esant šalčiui, laikosi ilgai. Be to, užšalę daiktai sukelia netikėtų vaizdinių: vienose vietose jie ryškiai matomi, o kitose – užstojami burbuliukų ir pan. (Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Sandra Jašauskienė).

Veikla „Spalvotas sniego vulkanas“

Sukviečiame vaikus bendrai kūrybinei veiklai kieme, tai yra sulipdyti sniego kalną. Po to jo viršuje, padarę duobutę, įdedame indelį, į kurį saugiai pilame sodą, actą ir guašą. Stebime, kas vyksta. Kiek vėliau sniego kalną spalviname vaikų kurtais spalvotų dažų atspalviais (grupėje iš anksto vaikų sumaišytos kelios guašo spalvos su vandeniu ir supiltos į purkštukus, plastiko buteliukus). Ši veikla skatina patirti eksperimentavimo džiaugsmą, pastebėti spalvų dermę, džiaugtis bendra kūrybine veikla. (Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Gabrielė Martinkutė).

 

Veikla „STEAM dėžė“

Su vaikais į kiemą išsinešame keletą plastikinių dėžių, kuriose galima rasti antrinių žaliavų, kanceliarinių prekių, gamtinės medžiagos, kastuvėlių, kaladėlių ir pan. Atidarius dėžes, pasiūlome vaikams sukurti paveikslą ar statinį sniege „čia ir dabar“, pasirenkant norimas priemones ir norimą erdvę. Ši veikla skatina vaikus komponuoti ir laisvai improvizuoti, ugdo jų loginį ir kritinį mąstymą, kūrybinę raišką, estetinį skonį, atkreipia dėmesį, kad daiktai sniege palieka savo antspaudų, kad skirtingai sumodeliuoti „objektai“ rodo išskirtinumą ir gebėjimą derėti tarpusavyje. (Direktoriaus pavaduotoja ugdymui Justina Valančienė).

 

Veikla „Geometrinės figūros sniege“

Siūlome vaikams sukurti spalvotus dažų buteliukus, maišant guašą ir vandenį, o kieme, pagal savo sumanymą, individualiai kurti piešinius ant sniego, kuriuose būtų vaizduojamos įvairios geometrinės figūros. Tokiu būdu vaikai ugdosi loginį mąstymą, geba įvardinti ir pavaizduoti įvairias geometrines figūras. (Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Laima Prialgauskienė ir neformaliojo švietimo mokytoja Aušra Žukauskienė).

 

Veikla „Pasislėpę Baltijos jūros gyventojai“

Kviečiame vaikus bendrai kūrybinei veiklai kieme: lipdyti sniego kalną, o jį lipdant, paslėpti norimą „Baltijos jūros gyventoją“, t. y. plastikinę figūrėlę, pavyzdžiui, žuvytės, medūzos, krabo ir kt., sniege. Kiekvienas vaikas pasirenka, kokią figūrėlę nori paslėpti ir kaip jis tai nori padaryti. Šioje veikloje, netiesiogiai vadovaujant mokytojui, įtvirtinamos tokios sąvokos, kaip „viršuje ir apačioje“, „po sniegu ir ant sniego“, „didelis ir mažas“, „aukštai ir žemai“, kairėje ir dešinėje“ ir pan. (Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Irena Patreikienė).

 

Veikla „Pilis, kurią norėčiau aplankyti“

Pakviečiame vaikus bendrai kūrybinei veiklai kieme: iš puraus sniego statyti pilį ir ją dekoruoti pasirinktomis priemonėmis (pavyzdžiui, žaisliukais, gamtine medžiaga, tautine simbolika ir kt.). Ši veikla skatina įsitraukti kiekvieną vaiką, o kūrybos procesas ugdo gebėjimą susitarti tarpusavyje, lavina estetinį suvokimą, atkreipia dėmesį į simetriškumo buvimą ar jo nebuvimą statinyje. (Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Ingrida Patrylienė).

 

Veikla „Žiemos veidas“

Pasiūlome vaikams sukurti veidą sniege žiemai, naudojant įvairią gamtinę medžiagą. Tokiu būdu ugdoma fantazija, meninė raiška, sugebėjimas pastebėti supančios gamtos grožį, lavėja bendradarbiavimo įgūdžiai, kuriamos savitos kompozicijos sniege. (Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Neringa Ruikienė).

 

Veikla „Spalvotas sniegas“

Vaikams suteikiame galimybę laisvai improvizuoti, spalvinant sniegą pasirinktomis meninės raiškos priemonėmis. Suteikiame galimybę kurti įvairias linijas, keverzones sniege, patirti teigiamų emocijų (Ikimokyklinio ugdymo mokytoja Justina Zulonienė).

 

Atlikę įvairių bandymų, stebėjimų ir eksperimentų, mažieji „dobiliukai“ įsitikino, kiek daug neatrastų paslapčių galima išsiaiškinti, kai gali mėgautis žiema kieme ir džiaugtis stebuklingu jos grožiu.

 

Mes kviečiame visus – tiek mažus, tiek didelius, – patirti ir išgyventi žiemos stebuklą ir sakome, kad kūrybiškumui, šėlionėms ir išmonei ribų nėra!

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.