Skaitymo skatinimo būdai ir metodai įgyvendiname „Erasmus+“ projekte „Skaitykime!“

Kristina Kontvainytė
,
Klaipėdos Vitės prog-jos anglų k. mokytoja

Dar visai neseniai skaitymas buvo vienas iš populiariausių laisvalaikio leidimo būdų, tačiau tobulėjant technologijoms ir visuomenei vis daugiau laiko praleidžiant socialiniuose tinkluose, rasti laiko knygai darosi vis sunkiau. Su neskaitymo problema susiduria ir mokyklos. Pedagogai kasdien suka galvas, kaip paskatinti mokinius domėtis literatūra ir kaip šioje, regis, vis mažiau skaitančioje visuomenėje paskatinti mokinius mokytis. Moksleiviai nebenori skaityti ne tik grožinės literatūros, bet ir vadovėlių. Siekdami išsiaiškinti, kaip kitose šalyse yra puoselėjama skaitymo kultūra bei sužadinamas mokinių noras mokytis, aštuoni Klaipėdos Vitės progimnazijos atstovai (du pedagogai ir šeši mokiniai) išvyko Į Sint-Niklass miestą Belgijoje, kur atstovavo Lietuvai „Erasmus+“ projekte „Skaitykime!“ (angl. „Let‘s read!“). Šio projekto tikslas – skatinti mokinius skaityti, ugdyti jų kūrybiškumą, kritišką ir nepriklausomą mąstymą, užkirsti kelią nesėkmėms mokantis, dalintis gerąja skaitymo patirtimi su kitomis Europos mokyklomis, mokantis dirbti komandose tarptautiniame kontekste ir ugdant aktyvius vieningos Europos piliečius. Projekto šalių dalyvių susitikimas, trukęs penkias dienas, išties buvo turiningas savo veikla ir gautomis žiniomis bei pažintimis.

 

Sint-Niklass mieste esančioje „Broederschool“ mokykloje susitiko keturių šalių dalyvių komandos iš Lietuvos, Lenkijos, Slovakijos ir Belgijos. Buvo labai malonu per iškilmingą šalių sutikimo ceremoniją stebėti plevėsuojančią Trispalvę šalia kitų projekto dalyvių vėliavų. Visi projekto dalyviai susirinkome tam, kad geriau pažintume vieni kitus bei per pažintį su Belgijos kultūra, prisiliestume prie kitokios skaitymo patirties. Projekto dėka mokiniai galėjo sužinoti, jog grožinė literatūra – tai ne tik spaudiniai su linksmomis ar pamokančiomis istorijomis, bet per įvairias meninės raiškos priemones atspindėtos autorių idėjos, perkeltos net į miestų architektūrą. Įvairiomis scenomis, ištraukomis ar reprodukcijomis iš daugeliui gerai žinomų komiksų pasipuošę pastatai primena, kad būtent Belgijos karalystė garsėja savo komiksų kultūra. „Viskas yra pritaikoma, ir iš bet kurio taško galima pajudėti savo tikslo link“ – tarsi prabyla Belgija ir jos miestai. Norėdamas mokiniams pravesti pamoką apie kritinį mąstymą, mokytojas kartu su mokiniais gali išeiti į miestą, atsiversti komiksą apie žymųjį Belgijos nuotykių ieškotoją, pagrindinį vaikiškų knygelių veikėją Tintiną ir nemoralizuodamas, net vaikui nepastebint, kad jis mokosi, analizuojant ant sienos esančią komikso ištrauką, pasakyti visa, ką norėjo papasakoti apie žmogiškąsias vertybes, galimas nekritinio mąstymo pasekmes. Smagu ir mokiniui ir mokytojui, nes galima ne tik mokytis, bet ir mėgautis tuo procesu.

 

Vizito Belgijoje metu projekte dalyvaujančios šalys aplankė ir tris išskirtines vietas, kurias kiekvienas knygų mylėtojas svajoja aplankyti bent kartą gyvenime. Tai Mechelen mieste esanti „Het Predikheren“ viešoji biblioteka, kuri yra įtraukta į penkių gražiausių pasaulio bibliotekų sąrašą. Pastatas, kuriame saugoma daugiau nei 200 tūkstančių knygų, vykdomos įvairios edukacijos, yra viena mėgstamiausių jaunimo laisvalaikio praleidimo vietų. Dar viena, išties įsimintina vieta visiems mėgstantiems skaityti knygas – tai didžiausia Belgijos biblioteka / skaitykla „KBR“. Žvalgydamiesi po šios bibliotekos ekspoziciją, mokiniai sužinojo, kaip knygos buvo rašomos ir įrišamos iki atsirandant spaustuvėms. Išties senų ir savo įstorija įspūdingų knygų projekto dalyviai galėjo pamatyti ir Antverpeno mieste esančiame „Platin-Moretus“ muziejuje. Į UNESCO pasaulio paveldo sąrašą įtrauktą muziejų aplankę mokiniai ir mokytojai turėjo galimybę išvysti seniausias pasaulyje knygas, kurių dalis yra paskutiniai egzemplioriai, o vienas iš įspūdingiausių šios bibliotekos eksponatų – tai seniausia pasaulio Biblija – 36 eilučių Biblija, dar kitaip vadinama Gutenbergo Biblija.

 

Dar vienas šios kelionės tikslų – ieškoti būdų kaip sužadinti mokinių norą mokytis. „Erasmus+“ projekto „Skaitykime!“ organizatoriai iš Belgijos suteikė mokytojams ir mokiniams galimybę išmėginti sužaidybinimo (ang. gamification) metodą ugdymo procese. Šis metodas leidžia pasitelkti žaidimo elementus bei principus nežaidybinėje situacijoje, pavyzdžiui, pamokoje. Projekte dalyvavę mokiniai išbandė tai praktiškai, pasitelkdami pagrindinius žaidimo „Escape room“ (liet. „Pabėgimo kambarys“) elementus ir taisykles. Šiuo metodu mokiniai patikrino savo bendrąsias žinias apie Belgijos karalystę ir kitas projekto šalis, įveikę visas edukacines užduotis, įgyvendino žaidimo tikslą – radę visas užuominas ir jų elementus, sudėję juos į slaptą kodą, „atrakino“ pabėgimo kambario duris.

 

Mokinių mintys po mokymosi žaidžiant patirties:

„Man patiko Escape room veikla, nes visi dirbome komandiškai“ – Gabija;

Tauras ir Joana teigė, jog jiems ši veikla patiko, nes užduotys buvo pateiktos įdomiai: „Norint baigti žaidimą reikėjo slaptažodžio, kurį turėjome gauti teisingai susieję šalis su jų vėliavomis bei jų tradiciniu maistu. Buvo tikrai įdomu“.

 

Kol mokiniai tikrino savo žinias apie Belgiją sužaidybintoje veikloje, mokytojai dalyvavo Jeroen Heremans seminare apie šio metodo principus ir jų taikymą pamokose. Tiek mokiniai, tiek mokytojai buvo sužavėti šiuo metodu bei jo galimybėmis mokinius į ugdymosi procesą įsitraukti aktyviau.

 

Projekto siekis pažinti kitų šalių kultūras ir jų santykį su skaitymu buvo pasiektas: daug sužinota apie knygų įstoriją, aplankytos įspūdingos, knygų mylėtojams svarbios vietos. Džiaugiamės, jog Klaipėdos Vitės progimnazijos mokiniams ir mokytojams ši kelionė leido pažinti kitų šalių skaitymo kultūrą, sužinoti ir praktiškai išmėginti naujus metodus, taikomus mokinių motyvacijos mokytis bei skaityti didinimui.

 

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.