Skaitmenizacija – iššūkis ar galimybė mokymosi procese

Daiva Kruliauskienė, Dalia Krasauskienė
,
projekto vykdytojos

Kaišiadorių r. Kruonio gimnazija baigė įgyvendinti Erasmus+ KA229 projektą „Išminties galia“ („The Power of Wisdom“, Nr. 2019-1-LT01-KA229-060728). Projekto partneriai – mokyklos Jauno Līderu vidusskola, Ligatne (Latvija), Istituto Tecnico Settore tecnologico – Liceo Scientifico “E. Mattei”, Vasto (Italija), Esprominho, Braga (Portugalija),1o Geniko Lykeio Agiou Dimitriou, Atėnai (Graikija). Šiuo projektu siekėme sukurti bei patobulinti mokymosi strategijas bei formas, kurios motyvuotų mokinius ir mokytojus.

 

Projekto uždaviniai:

  • informacinių technologijų panaudojimas ugdymo proceso tobulinimui;
  • keitimasis gerąja patirtimi ir patirties sklaida;
  • Europos kultūrinio, istorinio, gamtinio paveldo pažinimas naudojant IT technologijas.

Nors šio projekto vykdymo metu netrūko iššūkių, visų dalyvių susitelkimas, bendradarbiavimas padėjo sėkmingai įgyvendinti projektą ir pasiekti  tikslus.

 

Pirmasis projekto partnerių susitikimas įvyko Latvijoje Ligatne Jauno Līderu mokykloje. Jo metu projekte dalyvaujančių mokyklų mokytojai aptarė projekto veiklas, mokėsi efektyviai naudoti eTwinning platformą ugdymo procese, susipažino su Latvijos mokyklose naudojamu elektroniniu dienynu Uzdievumi.lv. Projekto koordinatoriai organizavo Actionbound ir Miro mokymus mokytojams ir supažindino su skaitmeniniais įrankiais, naudojamais jų pamokose. Visi mokytojai praktiškai išbandė interaktyvųjį gidą Actionbound Latvijos gamtinio, istorinio, kultūrinio paveldo pažinimui. Susitikimo metu buvo nutarta skaitmeninį įrankį Miro naudoti kaip vieną iš pagrindinių įrankių projekto valdymui.

 

Užklupus COVID 19 pandemijai, projekto veiklos ir susitikimai buvo vykdomi nuotoliniu būdu. Susitikimų Zoom platformoje metu mokytojai aptarė tolimesnę projekto eigą ir nuotolines veiklas. Mokiniai pristatė savo šalis bei mokyklas, o besibaigiant susitikimui, savo žinias patikrino ir su draugais iš kitų šalių susirungė viktorinoje ,,We are Europeans”, kuri vyko Kahoot platformoje. Mokiniai iš Graikijos organizavo video redaktoriaus Da Vinci mokymus.

 

Antrasis projekto susitikimas Esprominho mokykloje Bragos mieste Portugalijoje.

 

Susitikimo metu Kruonio gimnazijos grupė organizavo turą Bragos mieste, naudojant interaktyvųjį gidą Actionbound. Ši programėlė padėjo surasti svarbiausius miesto objektus – Katedrą, miesto Arką, Rotušės aikštę, Santa Barbaros sodus. Taip pat delegacijos pristatė savo mokyklas, o Kruonio gimnazijos mokytojos pasidalijo patirtimi apie skaitmeninius įrankius, naudojamus pamokose ir neformaliojo ugdymo veiklose.

 

Video “Dear Future Generations” paskatino visus susimąstyti, kokią Žemę paliksime ateinančioms 7 kartoms. Todėl, pratęsdami pagrindinę video mintį, mokiniai, dirbdami tarptautinėse grupėse,  sukūrė ir pristatė savo video žinutę Žemei, naudodami skaitmeninį įrankį VN (video redaktorius).

 

Paskutinę projekto susitikimo Bragoje dieną visi dalyviai šoko lietuviškus, portugališkus ir graikiškus šokius.

 

Susitikimo dalyviai ne tik tobulino skaitmeninius įgūdžius, bet taip pat turėjo galimybę pažinti Bragos ir Porto miestus, aplankyti Bom Jesus, Sameiro ir kitas šventoves bei pamatyti didingąjį Atlanto vandenyną.

 

 

Istituto Tecnico Settore technologico – Liceo Scientifico “E. Mattei” mokykla Vasto mieste Italijoje organizavo trečiąjį projekto partnerių susitikimą „Skaitmeniniai nuotykiai Italijoje“.

 

Susitikimo metu dalyviai susipažino su naujais skaitmeniniais įrankiais ir mokėsi juos įvaldyti, pristatė savo mokyklas, šoko liaudies šokius, mokėsi itališkų dainų ir, atlikdami Actionbound užduotis tarptautinėse komandose, susipažino su Vasto miestu. Mobilumo dalyviai mokėsi naudotis skaitmeniniais įrankiais CoSpaces ir Adobe Aero apie virtualios realybės žemėlapių kūrimą. Kruonio gimnazijos komanda pristatė ArcGIS Online platformą, portugalai mokė, kaip naudotis įrankiu Asana,  graikų komanda – Genial.ly,  italai – Adobe Premiere Pro, o latvių mokyklos atstovai – puzzle maker. Viešėdami Italijoje aplankėme nacionalinius draustinius Oasi Del Verde, Punta Pena, Punta Aderci ir Roccascalegna pilį ir gėrėjomės nuostabiu Adrijos kraštovaizdžiu, susipažinome su Neapolio miestu. Paskutinę susitikimo dieną, dirbdami tarptautinėse komandose ir naudodami video redaktorių Adobe Premiere Pro, mokiniai sukūrė savaitės veiklų dienoraštį.

 

 

Priešpaskutinis projekto susitikimas vyko Agios Dimitrios mokykloje Atėnuose. Šventinio sutikimo metu stebėjome ir mokėmės graikiškų šokių, susipažinome su mokykla, naudodami  skaitmeninį įrankį QR code treasure hunt generator. Visos grupės pristatė namų darbus – savo sukurtus populiarių kiekvienos šalies dainų karaoke. Po pietų aplankėme Atėnų kultūros centrą ir nacionalinę biblioteką, sprendėme kiekvienos šalies kryžiažodžius, sukurtus naudojant skaitmeninį įrankį Puzzlemaker.

 

Mokiniai, dirbdami tarptautinėse komandose, susipažino su Atėnų senamiesčiu, naudodami interaktyvųjį gidą Actionbound.

 

Vizito metu aplankėme Akropolį ir aplink jį esančius senovinius objektus: senovės Agorą, Hefaisto šventyklą, amfiteatrą, Partenoną, taip pat Atėnų centrą, Atėnų universitetą, akademiją ir biblioteką, Korinto kanalą, Mikėnus, Senovės Graikijos miestą Peloponese, Liūtų vartus, Agamemnono kapavietę, Nafplijo miestą (pirmąją Nepriklausomos Graikijos sostinę), Palamidi rūmus, vaikščiojome Egėjo jūros pakrante, deklamavome Epidauro antikiniame teatre.

 

Mobilumo metu kiekvienos mokyklos komandos mokė susitikimo dalyvius naudoti skaitmeninius įrankius Quizlet, QR Treasure Hunt Generator, Wakelet, mokiniai dalyvavo biologijos pamokoje, naudojant „apverstos klasės” metodą. Erasmus + projekto „Išminties galia” partnerių susitikimo pabaigoje mokiniai, dirbdami tarptautinėse grupėse, baigė sukurti ir pristatė video siužetus. Mokytojai mokėsi naudoti skaitmeninius įrankius Biteable, Canva, Geocatching. Quizizz viktorina įrodė, kad per 5 vizito dienas dalyviai puikiai pažino Atėnus, Graikijos kultūrinį, istorinį bei gamtinį paveldą.

 

Atėjo laikas paskutiniam projekto susitikimui Kruonio gimnazijoje. Susitikimo dalyvius pasveikino Kruonio gimnazijos direktorė, Kaišiadorių rajono savivaldybės mero patarėjas ir Kruonio seniūnas. Kruonio gimnazijos mokiniai surengė sveikinimo koncertą, kuriame dalyvavo Kaišiadorių meno mokyklos Kruonio skyriaus jaunių choras, Kruonio kultūros centro jaunimo liaudies šokių kolektyvas „Pinavija”, o pramoginius šokius šoko klubo „Efektas” šokėjai. Gimnazijos mokiniai – gidai supažindino su mokykla ir jos aplinka bei papasakojo mokyklos istoriją. Po koncerto projekto dalyviai buvo suskirstyti į tarptautines komandas ir atliko orientacines užduotis, naudodami skaitmeninį įrankį “QR Code Treasure Hunt Generator”. Po pietų susitikimo dalyviai susipažino su Kruoniu naudodamiesi interaktyviuoju gidu Actionbound. Pirmąjį susitikimo vakarą skambėjo lietuviškos, itališkos, latviškos, portugališkos ir graikiškos dainos, o Kruonio jaunimo šokių kolektyvas „Pinavija” mokė šokti lietuviškus šokius.

 

Vizito metu Kruonio gimnazijos mokytojai pakvietė svečius į geografijos, anglų kalbos, rusų kalbos ir lietuvių kalbos pamokas, kuriose svečiai galėjo stebėti, kokius skaitmeninius įrankius mokytojai naudoja savo pamokose bei dalyvauti viktorinose apie sveiką gyvenseną bei Europos miestus. Visi projekto dalyviai dalyvavo mokymuose, kaip naudotis skaitmenine Miro lenta, organizuojant projektinę veiklą bei idėjų muges ir, dirbdami grupėse, atliko praktines užduotis. Mokymus vedė mokyklos alumnė, Lietuvos Junior Achievement projektų vadovė Eglė Kruliauskaitė.

 

Mokiniai, dirbdami tarptautinėse komandose ir, naudodami video redagavimo įrankius Vimeo, Canva, Da Vinci, VN, kūrė video siužetus apie lietuviškus valgius, Lietuvos sostines, Kruonį ir jo apylinkes, projekto veiklas bei laisvalaikį. Mokytojai iš 5 projekto šalių dalyvavo konferencijoje, kurioje pasidalino patirtimi apie skaitmeninių įrankių naudojimą pamokose.

 

Mokiniai sukūrė ir pristatė video siužetus apie savaitę Lietuvoje, o visi susitikimo dalyviai rungėsi viktorinoje „Savaitė Lietuvoje“.

 

Susitikimas buvo turiningas ir turtingas pažintine veikla: aplankytos keturios Lietuvos sostinės, Kruonio apylinkės, Kauno marių regioninis parkas, Birštonas.

 

Projekto rezultatai:

  • projekto metu įgyti skaitmeninių įrankių ir platformų naudojimo įgūdžiai ir kompetencijos padidino mokinių mokymosi motyvaciją;
  • išaugo mokyklų bendruomenių susidomėjimas šiuolaikinėmis technologijomis ir jų nauda ugdymo procese. Projekto metu mokytojai iš šalių partnerių įgijo daugiau praktikos ir patirties naudojant IT technologijas, pasikeitė patirtimi bei įgijo naujų profesinių įgūdžių ir kompetencijų;
  • naudojant mobiliąją programėlę ActionBound buvo sukurti interaktyvūs maršrutai, padėję pažinti šalių partnerių kultūrinį, istorinį, gamtinį paveldą;
  • projekto metu sukurtas e-metodinis instrukcijų leidinys apie IT technologijų naudojimą ugdymo proceso tobulinimui;
  • mokiniai ir mokytojai geba efektyviai naudoti ActionBound, Miro, Padlet, Kahoot, Quizizz, Quizlet, Mentimeter, Da Vinci, ArcGis online, Adobe Aero, Canva, Asana, QR code treasure hunt generator. Geocatching, VN, Biteable, Relive, CapCut ir kt.

Pagal atnaujintas bendrąsias ugdymo programas Lietuvoje, be kultūrinių, komunikacijos, pilietinių, pažintinių, socialinių ir emocinių kompetencijų, mokiniai turėtų mokėti naudotis skaitmeninėmis priemonėmis ir gebėti ne tik suprasti audiovizualinį tekstą, bet ir jį kurti. Pasibaigus projektui, dalyvaujančių mokyklų mokiniai ir mokytojai įgijo skaitmeninės kompetencijos ir savo žiniomis dalijasi ir dalinsis su kitais bendraamžiais, mokytojais. Jas pradėjo taikyti ir toliau taikys savo pamokose ir užklasinėje veikloje.

 

Baigėsi  projekto „Išminties galia” veiklos, tačiau esame įsitikinusios, kad nauji draugai, sutikti projekto metu, naujos patirtys, įspūdžiai bei gražūs prisiminimai lydės visus dar ilgai ilgai.

 

 

 

 

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.