Šiuolaikiniams vaikams – išmanusis „Skaitymo pradžiamokslis“

Asta Želionienė
,
Šiaulių lopšelio-darželio „Coliukė“ priešmokyklinio ugdymo mokytoja metodininkė
Ligita Šapienė
,
Šiaulių lopšelio-darželio „Coliukė“ logopedė metodininkė, priešmokyklinio ugdymo mokytoja  

Ar gali skaitymas tapti smagiu žaidimu? Taip, ne tik smagiu, bet ir išmaniuoju žaidimu. Turbūt niekas kitas taip nepadeda pažinti pasaulio, ugdyti vaizduotės ir kūrybiškumo kaip knygų skaitymas. Tai labai svarbus įgūdis, kuris, dažniausiai 6–7 metų (kartais ir jaunesnio amžiaus), vaikams susiformuoja savaime. Tačiau mokiniams, turintiems kalbos, kalbėjimo ir komunikacijos sutrikimų, skaitymas – neretai – didelis iššūkis. Mokantis rašyti ir skaityti, analizuojami bei sintetinami kalbos elementai, todėl jau priešmokykliniame amžiuje vaiko garsinės analizės ir sintezės įgūdžiai, esant normaliai kalbos raidai, turėtų būti pakankamai išlavėję. Vaikams, kurie turi garsų tarimo sutrikimų, nepakankamai išlavintą foneminę klausą, išmokti skaityti reikia daugiau laiko, pastangų bei kuo įvairesnės mokomosios medžiagos.

Šiuolaikiniai vaikai greitai „sugeria“ naują informaciją

 

Vaikui, kuris užaugo dažnai laikydamas telefoną ar planšetinį kompiuterį rankose, užduotys priimtinesnės virtualioje erdvėje. Šiuolaikiniai vaikai gyvena neišvengiamų pokyčių pasaulyje, yra smalsūs, greitai „sugeria“ naują informaciją, domisi technologijomis. Šiuolaikinius mokytojus tai skatina gebėti gyventi nuolatinės kaitos sąlygomis, tobulėti, išbandyti vis naujų informacinių technologijų priemonių ir lavinti, šiais laikais labai svarbų, skaitmeninį raštingumą, paruošti vaikus gyvenimui, kuris kinta greičiau negu bet kada.

 

Dirbdamos su priešmokyklinukais taikome išmaniąsias technologijas, nes manome, kad negalime iš vaikų atimti galimybių, kurias jiems suteikia išmanieji prietaisai: išmanioji lenta, išmanieji telefonai, planšetiniai kompiuteriai, fotoaparatai ir kitos technologijos.

 

Siekdamos tikslingo išmaniųjų informacinių skaitmeninių technologijų naudojimo priešmokyklinio ugdymos(si) procese, jau antrus metus suburiame mokytojus, kad išbandytų, kurtų ir dalytųsi pačių sukurtomis skaitmeninėmis priemonėmis.

„Žaidžiu ir mokausi naudodamas „Kahoot!“

 

Pernai pakvietėme priešmokyklinio ugdymo pedagogus dalyvauti projekte „Žaidžiu ir mokausi su „Kahoot!“, nes įsitikinome, kad žaisti, lenktyniauti ir įtvirtinti žinias virtualioje viktorinoje labai smagu. Projekto tikslas – sukurti ugdomuosius žaidimus pasitelkiant mokymui(si) ir vertinimui skirtą programą „Kahoot!“. Prie projekto prisidėjo ne tik priešmokyklinio ugdymo mokytojai, bet ir socialiniai, specialieji pedagogai, logopedai, muzikos ir judesio korekcijos mokytojai. Naujosios viktorinos sudėtos elektroniniame kataloge ir elektroninėje knygoje „Žaidžiu ir mokausi su „Kahoot!“.

 

Skaitmeninis „Skaitymo pradžiamokslis“

 

Šiais metais kilo idėja pakviesti ne tik priešmokyklinio ugdymo, bet ir pradinių klasių mokytojus, švietimo pagalbos specialistus drauge kurti ir dalyvauti respublikiniame priešmokyklinio, pradinio ugdymo pedagogų ir švietimo pagalbos specialistų skaitmeninių mokymo priemonių „Skaitymo pradžiamokslis“ kūrimo projekte, jo tikslas – sudaryti skaitmeninių mokymo priemonių katalogą „Skaitymo pradžiamokslis“, skirtą 5–7 metų amžiaus vaikų skaitymo įgūdžių formavimui ir tobulinimui, naudojantis įvairiomis skaitmeninėmis priemonėmis.

 

Idėja sukviesti ne tik priešmokyklinio ugdymo, bet ir pradinių klasių mokytojus, švietimo pagalbos specialistus kurti  skaitmenines mokymo(si) priemones – tikrai pasiteisino, nes dalyvavo daugiau kaip 60 šalies mokytojų, kurie sukūrė skaitmeninių priemonių, naudodamiesi šiomis informacinių technologijų programomis: sąveikiąja žodžių siena „Wordwall“, daugialypės terpės moduliais „Learningapps“, mokymui(si) ir vertinimui skirta „Kahoot!“, bendradarbiavimo sistema H5P, „Google“ skaičiuokle „Flippity“, skaitmeninių knygų kūrimo priemonėmis „Storyjumper“ ir „Bookcreator“.

 

Skaitmeninis katalogas – skirtas tiek pradedantiems skaityti vaikams, tiek ir pažengusiems priešmokyklinukams ar pirmokams, bei vaikams, turintiems skaitymo ir rašymo sunkumų. Mokytojos sukūrė spalvingų, nuostabių mokymo priemonių, todėl žaidžiant sukuriama motyvuojanti aplinka, internetiniai žaidimai veikia pagrindinius vaiko pojūčius: regą, klausą, lytėjimą, vaiko atmintis fiksuoja naudingą informaciją. Skaitmeninis skaitymo pradžiamokslis papildo ir praplečia ugdymo(si) procesą, padeda vizualizuoti tam tikras temas.

Žinoma, labai svarbu kurti sveiką ir saikingą santykį su informacinėmis technologijomis, todėl šis elementorius turi būti naudojamas tikslingai, kai reikia įkvėpti, sudominti, suintriguoti vaikus arba įtvirtinti išmoktas žinias. Manome, kad mokymas(is) skaityti taps įdomus ir įtraukus žaidimas vaikams, pasitarnaus mokytojams ugdymo(si) nuotoliniu būdu laikotarpiu.

 

Tikimės, kad kiekvienas šio projekto dalyvis pasiekė tikslą: išbandė, kūrė, dalijosi, gilino žinias, o bendras produktas – e. knyga-katalogas įrodė, kad sutelkiant savo srities specialistų intelektines jėgas, patirtį, veikiant drauge galima sukurti naudingą mokomųjų priemonių rinkinį, mokytis vieniems iš kitų, semtis idėjų įdomioms veikloms ar pamokoms bei įkvėpimo naujiems projektams. Mokykimės skaityti žaisdami!

 

Skaitmeninių mokymo priemonių katalogas „Skaitymo pradžiamokslis“.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *