Sėkmės istorija: nuotolinis mokymas(is) – mokėjimo mokytis kompetencijos įtvirtinimas

Natalija Kocienė
,
Kaišiadorių r. Žiežmarių gimnazijos informacinių technologijų mokytoja ekspertė, I*EARN klubo vadovė, Kaišiadorių r. jaunųjų programuotojų mokyklos mokytoja

Šiandien bendrojo lavinimo mokyklose viena iš svarbiausių įgyjamų kompetencijų – mokėjimas mokytis ir tai labai svarbu siekiant organizuoti ir tvarkyti savo mokymąsi individualiai ar grupėje, ieškoti, parinkti ir taikyti įvairiose veiklose, t. y. sprendžiant problemas mokantis. Žiežmarių gimnazijoje karantinas tik nutiesė takelį į naujas potyrių, siekių bei atradimų paieškas, nes tiesioginio bendravimo trūkumas I*EARN (International Education And Resource Network) klubo narius, kurių daugelis yra ir programavimo mokyklos nariai, paskatino ieškoti naujų veiklos formų.

 

Dar prieš karantino paskelbimą numatyta, kokia turėtų būti prasminga veikla, kad pagrindinis tikslas ir vertybė būtų ne tik galutinis rezultatas, bet galimybė mokytis kartu ir vieniems iš kitų. I*EARN klubo narių, per ilgus, t. y. 25 gyvavimo metus, susiformavusi, ir iš kartos į kartą perduodama, nuostata: „Pasakyk, ką tu žinai, aš pasakysiu, ką aš žinau, ir mes abu žinosime dvigubai daugiau“, kaskart aptariama ir nepaliekama nuošalyje… Visi sutinka – smagiausia dalintis ir mokytis kartu – vykdant bendrą veiklą. Vienbalsiai nutarta – kurti klubo tinklalapį. Tad tikslai ir norai aiškūs, bet kaip tai įgyvendinti, nuo ko pradėti ir ar tokiomis sąlygomis galima ką nors prasmingo nuveikti, kai pirmą kartą gyvenime visus „užrakino“ namuose be teisės išeiti, niekas nežinojo.

 

Pirmosios savaitės: mokykla uždaryta, nuotolinės pamokos dar neprasidėjo, aplink nežinia ir kankinanti mintis – veikti ar laukti? Pateikta mintis mokiniams: gal organizuojame pasidalijimą patirtimi ir aptariame produkto – tinklalapio kūrimo metodologijas? Priimta! Pirmasis žingsnis – nuotolinis seminaras „Tinklalapių kūrimas“ (pranešėjas 11 klasės mokinys Nedas Gulbickas).

„Su „bendraamžis bendraamžiui“ mokymosi (angl. „Peer to peer learning“) ideologijos efektyvumu jau buvau susipažinęs mokydamasis „Harvard CS50“ kursą, todėl žinau, kiek daug mokantis kartu galima nuveikti, ypač su motyvuotų moksleivių grupe. Programavimas jau seniai mano aistra, o dėl netikėtai paskelbto karantino atsirado laisviau valdomo laiko, tad nusprendžiau įgyvendinti pasižadėjimą, ir pasidalinti žiniomis su I*EARN klubo nariais – savo draugais. Pirmasis virtualus susitikimas „Adobe Connect“ virtualioje mokymosi aplinkoje – visiems viskas nauja, nes tuo metu dar buvo atostogų metas ir nė vienas mokinys nežinojo, kaip teks mokytis namuose. Aptariant viską su mokytoja kirbėjo mintis: kaip seksis? Ir ką gi, pasisekė – susirinko net 11 dalyvių! Pranešimo metu apibendrintai supažindinau bendraminčius su tinklalapių kūrimo eiga: nuo idėjos iki paties produkto, kadangi tai labai plati sfera. Pranešimas orientuotas į pagrindus visose srityse: idėja, dizainas, produkto valdymas, „front-end“, „back-end“ programavimas, kad kiekvienas galėtų atrasti labiausiai patikusią nišą, kurioje galėtų tobulėti asmeniškai. Būtent tokio diferencijavimo ir pasigendu dabartinėje mūsų švietimo sistemoje. Šiandien šventai tikiu, kad ateities švietimo pagrindas turi būti savarankiškas, ir kooperacija tarp bendramokslių (ne konkurencija) paremtas mokymasis, kuriame sąvoka „mokytojas“, bus pakeista „mentoriumi“ arba „patarėju“ (Nedas Gulbickas).

 

Startas? Mokomės toliau!? Norime daugiau seminarų? Taip! Antras žingsnis – „Tinklalapiai, dizainas ir technologija“ (buvusi Žiežmarių gimnazijos mokinė Aušra Kazakevičiūtė). Džiugu – vėl visi susirenka numatytu laiku!

Po didžiųjų mokymų(si), kad pradėtume su naujomis idėjomis – užbaigiame metų darbus: „YouTube“ socialinio tinklo „I*EARN Ziezmariai“ kanale, kurį administruoja 9 klasės mokinys Lukas Lančinskas, įkeliama visų vykdytų projektų veiklų ir rezultatų pristatymų vaizdo medžiaga (autoriai / montuotojai Justas ir Gytis Kaulakiai). Medžiagą rinko, sistemino ir tvarkė daugelis klubo narių, tad virtualiai pasidžiaugti galime visi čia, bet apsikabinti – ne!

Ir štai jau „gyvos“ „Discord“ grupės. Naujos idėjos? Kur pasukti? Daugelis žino, kad atsakomybės ir pareigos jausmas neapleis, o „neriame“ į visišką nežinomybę. Žinoma, programavimo sferoje jau ne naujokai, bet tikrai ne „Web“ technologijų. „Dizaineriai“, „front-end“, „back-end“? „Html“, „css“, „mysql“, „php“ ar „Python“? Viskas smalsu ir įdomu išbandyti praktiškai. O jauniausiems tik 15 metų!

 

9 klasės mokiniai – broliai Justas ir Gytis Kaulakiai – pradeda. „…mums „geriausias draugas“ nuotolinio mokymosi metu – savarankiškumas, kuomet, atsiradus problemų, pirmas žingsnis ir noras – išspręsti problemas patiems. Gebėjimas naudotis skaitmeniniais informacijos šaltiniais, ne tik lietuvių, bet ir anglų kalba, labai mums padėjo. Prisiminę, kad prieš karantiną apie tinklapių struktūrą nieko nežinojome – labiausiai džiaugiamės, kad per šiuos kelis mėnesius, ir tokiu būdu, išmokome tikrai beprotiškai daug“ (Justas ir Gytis Kaulakiai). 

 

8 klasės mokinys Kajus Razulevičius ir 9 klasės mokinys Lukas Lančinskas taip pat neatsiliko nuo grupės narių ir karantino metu gebėjo valdyti savarankiškam mokymuisi skiriamą laiką. „…pirmieji žingsniai – mokytis iš socialinio kanalo „Youtube“ vaizdo įrašų, kurie man leido išmokti pačių paprasčiausių dalykų, kaip naudoti „Html“, „Css“ ir „Javascript“. Visa iniciatyvinė tinklalapio kūrimo komanda bendravome „Messenger“ ir „Discord“ platformose, kuriose nebuvo taip sunku, kaip daugelis iš pradžių tikėjosi. Diskutavome, aiškinomės, dalijomės žiniomis. Man įdomiausia buvo sužinoti svetainių veikimo ir struktūros principus, kurie padėjo suvokti, kaip sukurta kiekviena svetainė, ir suprasti, kiek įdėta darbo ją kuriant. Didelis noras mokytis atsirado žiūrint, kaip stropiai dirba mano draugai (broliai Kaulakiai), ir tai, manau, skatino tikrai ne vieną mūsų narį. Man tai mokymasis kartu, mokymasis vieniems iš kitų, tai labai padeda eiti pirmyn. Aš manau, kad tai pats veiksmingiausias ir smagiausias mokymosi ir darbo būdas” (Kajus Razulevičius). „…pirmieji žingsniai buvo kartu su visa grupe: ėmėme domėtis „front-end“ programavimu („html“, „css“), bet tada atradau, kad norėčiau eiti „gilyn“ ir domėtis duomenų valdymo procesu. Tai mane dar labiau sudomino, tad vakarais, radęs laisvesnio laiko, pradėjau gilintis į „Python“ programavimo kalbą“ (Lukas Lančinskas).

 

Visi klubo nariai, besidomintys ir programavimu, ieškojo ir rado savo nišą: tinklalapių dizainas, „html“ kodavimo kalba – viskas nauja ir įdomu.

Prieš karantiną, I*EARN klube skleisdami patirtį, susipažinome su „Agile“ metodologija, buvo įrengta klubo projektų „valdymo lenta“, tada nežinojome, kad jos nepanaudosime artimiausiu metu: lapelio lentoje nepriklijuosi, nekeisi ir nefiksuosi esamo etapo. Viskas kitaip: veikla bendra, bet mes – atskirai!

 

Galime konstatuoti – nuotolinis mokymas(is) suteikė galimybę kiekvienam mokiniui pasitikrinti, kaip geba valdyti laiką, atlikti reikalingų mokymosi šaltinių paiešką, atvirai tartis su mokytoju ir draugais apie mokymosi uždavinių aktualumą, prasmingumą bei galimybę, įgytą patirtį pritaikyti įvairiose veiklose. Taigi – mokomės mokytis ir ugdyti savidiscipliną!

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.