Ruduo – tinkamiausias metas vaikų pažinimui ir meninei raiškai skatinti

Virginija Stundytė
,
Širvintų lopšelio-darželio „Boružėlė“ pedagogė

Rudenėlis jau skaičiuoja paskutines savo karaliavimo gamtoje dienas. Vėsta oras. Dažniau lyja.

Susiklosčiusi situacija pasaulyje ir mūsų darželyje pristabdė viešus renginius, koncertus, konkursus. Gamta ruošiasi ilsėtis. Didesnę dienos dalį mūsų mažieji praleidžia grupėje. Šis rudens metas suteikia galimybę daugiau dėmesio skirti kitokioms, ne mažiau prasmingoms ir turiningoms, veikloms. Radosi daugiau progų pažinti, stebėti gamtą, jos pokyčius, eksperimentuoti, stebėti, kurti, žaisti.

 

Pasaulio pažinimas prasideda nuo artimiausios vaiko aplinkos – šeimos, darželio, savęs suvokimo, santykio su gyvaja gamta pajautimo. Vaikai labai smalsūs. Pasaulį jie pažįsta stebėdami, tirdami, eksperimentuodami. Pasivaikščiojimų lauke metu stebime gamtą, orų pasikeitimus, medžius, gamtos reiškinius, paukščių elgesį. Grožimės nuostabiomis gamtos spalvomis, o grįžę, perkeliame jas į meninius darbelius.

 

Mylėti gamtą vaikus galime išmokyti tik mes, suaugusieji, rodydami savo meilę jai. Atkreipdami dėmesį, neužmiršdami su vaiku stabtelėti prie raudoniu degančio klevo, nuostabaus grožio Rojaus obuolių medžio savo kieme. Pasakykime vaikui, kodėl tas raudonas vabaliukas taip lėtai ropoja darželio siena, kodėl pastebėtos pievelėje boružėlės kojytės jau ne tokios lanksčios, kaip vasarą. Paaiškinkime, kodėl tie pilki, dangumi plaukiantys debesų laivai taip dažnai aplanko mus. Vaikai klausosi labai įdėmiai. Jie – lyg sugeriamasis popierius. Dabar, ikimokykliniame amžiuje, mes, suaugusieji, pedagogai, dedame pagrindus jų pomėgiams, vertybėms, estetikai, grožio suvokimui. Vaikas nebus abejingas gamtai, jos grožiui tik tuomet, jei mes apie tai kalbėsime, rodysime, džiaugsimės drauge.

 

Ruduo – turtingiausias ir palankiausias laikas daugeliui eksperimentų spalvomis, skoniais, pojūčiais bei metas stebėjimams, meninei veiklai, kūrybiškumo skatinimui. Kokį nuostabų rudeninių eilėraščių deklamavimo pasirodymą surengėme darželio teritorijoje, šalia vėjyje šokančių lapų! Net grupėje nebūna tokios rimties ir susidomėjimo, deklamuojant  draugams. O šokis su vėjyje krentančiais lapais – tikras džiaugsmo emocijų pliūpsnis mažiesiems!

Rudeninėmis spalvomis tapėme parsineštus medžių lapus, piešėme rudens kompozicijas saliero stiebu, pupelės ankštimi.

 

Vaikai ikimokykliniame amžiuje mokosi patirdami. Mes žaidėme „Sėkliukų matematiką“, stebėjome sėklyčių formas, lyginome dydį, spalvas. Bandėme jas skaičiuoti. Putino sėklytės forma sudomino labiausiai. Ji – lyg maža širdelė. Vyko pokalbiai apie vitaminus, kurie slepiasi uogytėje ar daržovėje, obuoliuke. Stebėjome, kaip daržovės gali tapti dažais. Pastebėjau, kad tokios veiklos vaikams suteikia labai daug pažinimo džiaugsmo. Mergaitės net skruostukus parausvino burokėlio skiltele („Kaip mamytės!“).

 

Gamtinė medžiaga suteikia neribotas galimybes fantazuoti, kurti, džiaugtis, grožėtis. Tai nuostabiausias laikas vaiko saviraiškos laisvei, vaiko smalsumui skatinti.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.