Projekto „Septyni pasivaikščiojimai po Vilnių STEAM žingsneliu“ sėkmės istorija

Daina Dobrovolskienė
,
Vilniaus Santariškių l.-d. priešmokyklinio ugdymo vyresnioji mokytoja

Pasitinkant Vilniaus 700 gimtadienį Vilniaus Santariškių lopšelyje-darželyje vyko projektas „Septyni pasivaikščiojimai po Vilnių STEAM žingsneliu“. Projektą organizavo darželio mokytojos: Vaida Burbaitė, Daina Dobrovolskienė, Aistė Aleknavičiūtė, Sigita Maciulevičienė, Loreta Riepšienė, Loreta Gušauskienė. Projekto koordinatorė – pavaduotoja ugdymui Jurgita Jurevičienė. Jame dalyvavo vaikai, tėvai ir mokytojai. Projekto tikslas – pažinti savo gimtąjį miestą, jo objektus, statinius, taikant STEAM metodo elementus.

 

Vilnius – Lietuvos sostinė. Nors ir nėra tiksliai nustatyta, kada įsikūrė Vilniaus gyvenvietė – apie miesto įkūrimą byloja legenda. Vilnius pirmą kartą rašytiniuose šaltiniuose paminėtas kunigaikščio Gedimino 1323 m. sausio 25 d. rašytame laiške. Didinga miesto istorija, architektūra kurta visus tuos septynis šimtmečius nuo gotikos, baroko, renesanso iki klasicizmo laikų. Kai kurie skirtingų šimtmečių statiniai (pilys, tiltai, bažnyčios) išlikę iki šių dienų, kiti atstatyti, rekonstruoti ar pastatyti visai nauji (dangoraižiai).

 

„Septyni pasivaikščiojimai“ – tai pažintis su Vilniaus tiltais, bokštais ir dangoraižiais, rūmais ir pilimis, bažnyčiomis, skulptūromis ir paminklais, gatvėmis ir prospektais, žmonių gyvenamaisiais namais Vilniuje.

 

Projekto idėjų įgyvendinimas leido 5–7 metų vaikams išsiaiškinti Vilniaus miesto atsiradimo istoriją, domėtis inžineriniais sprendimais, patiems aktyviai kurti, projektuoti, statyti, konstruoti, atlikti tyrimus, planuoti, kūrybiškai spręsti problemas bendraujant ir bendradarbiaujant. Dalijamės savo ugdytinių, tėvų ir mokytojų projekto veiklomis, kurias įgyvendinome per patirtines STEAM veiklas. Įsitikinome, kad į ugdomąjį procesą sėkmingai integruojamos STEAM veiklos. Pristatome septynis pasivaikščiojimus ir visus vaikų patirtus STEAM žingsnelius po Vilnių.

 

S – MOKSLAS

  • Sužinojo Vilniaus įkūrimo istoriją dalyvaudami įvairiose edukacijose keliaujant ir renkant informaciją apie kultūros objektus.
  • Sužinojo tiltų statymo procesą, papildė žodyną naujomis sąvokomis. Atliko tyrimą tiltų tvirtumui nustatyti. Sužinojo, kad Vilniuje per Neries upę pastatyta 13 tiltų, 4–5 jų išmoko įvardinti.
  • Sužinojo aukščiausią Vilniaus pastatą, pažino jo brolį dvynį, stebėjo televizijos bokšto statymo procesą pasitelkę IT.
  • Sužinojo statybinių medžiagų, stogo dangų pavadinimus, svarbiausius pastatų statybos etapus.
  • Sužinojo, kad Vilniuje buvo 3 pilys: Kreivoji, Žemutinė, Aukštutinė, iš pradžių jos buvo pastatytos iš medžio, vėliau – mūrinės. Tyrinėjo senovines ir šiuolaikines molio plytas.

 

T – TECHNOLOGIJOS

  • Išbandė prietaisus, įrankius tilto lygumui nustatyti (gulsčiukas, lazerinis nivelyras, ruletė, liniuotė).
  • Fotografavo ir filmavo Vilniaus objektus mobiliuoju telefonu ir fotoaparatu keliaudami po Vilniaus miestą.
  • Ieškojo informacijos internete.
  • Žiūrėjo įvairius vaizdo įrašus apie Vilniaus statinius.
  • Kūrė kilimėlį su Vilniaus vaizdais Bitutei Robotui.
  • Skaičiavimams naudojo skaičiuotuvus ir skaitliukus.

 

E – INŽINERIJA

  • Iš įvairių medžiagų konstravo tiltus, statė tvirtas atramas, sijas, kūrė tiltų konstrukcijas, matavo jų tvirtumą ir lygumą.
  • Išbandė įvairius maketų kūrimo būdus, projektavo, konstravo bendradarbiaudami su šeimomis.
  • Gamino upės (Neries) vagą, aiškinosi, iš kokių medžiagų galima padaryti upės dugną.
  • Iš smėlio, žvyro, akmenų ir plytų statė Gedimino kalną, pilį. Išsiaiškino sauso ir šlapio smėlio, žvyro ypatumus statant.
  • Gamino kinetinį smėlį bažnyčių statybai.
  • Konstravo televizijos bokštą, aiškinosi ir kritiškai vertino aukšto statinio konstravimo ypatumus.
  • Konstravo Vilniaus senamiesčio namelius, gatves, įvairių įstaigų (savivaldybės, MO muziejaus) pastatus.
  • Konstravo įvairius statinius (pilis, varpinė, bokštas, kareivinės) iš sniego, gamtinės medžiagos.

 

A – MENAI

  • Piešė, tapė, lipdė, aplikavo įvairius Vilniaus statinius.
  • Piešiniais papildė Vilniaus statinių nuotraukas.
  • Pasitelkę šešėlių teatrą vaidino legendą apie Vilniaus įkūrimą.
  • Vaidino legendą apie Baziliską – Vilniaus pabaisą.
  • Įvairiais būdais – piešiniais, plakatais, lipdiniais, 3D darbeliais – pristatė patirtus įspūdžius, gautas žinias.

 

M – MATEMATIKA

  • Skaičiavo, atliko tilto tvirtumo matavimus ir pildė tyrimo lapus juos kritiškai analizuodami.
  • Skaičiavo ir matavo priemones ir atstumus statydami tiltus iš įvairių medžiagų.
  • Įvairiais matavimo įrankiais (liniuote, rulete, gulsčiuku) rinko informaciją statyboms.

 

Aktyvios patirtinės ir prasmingos veiklos metu sukauptas žinias vaikai panaudojo išradingai švęsdami Vilniaus miesto 700-ąjį gimtadienį. Projekto simboliu pagal Vilniaus įkūrimo legendą buvo pasirinktas vilkas. Projekto baigiamasis renginys vyko Vilniaus gimtadienio dieną – sausio 25-ąją. Vaikai dalyvavo viktorinoje „Su gimtadieniu, Vilniau!“, dainavo, deklamavo eilėraščius Vilniaus miestui.

 

 

Baigiantis projektui buvo surengta vaikų piešinių ir kūrybinių darbų paroda. Išleistas lankstinukas „Vaikų mintys apie Vilnių“ Vilniaus 700 metų gimtadieniui.

 

„Projekto patirtinės veiklos – puikus būdas vaikams pažinti savo miestą jį tyrinėjant ir keliaujant; keliant probleminius klausimus ir ieškant kūrybiškų sprendimo būdų; lavinant kritinį mąstymą ieškoti atsakymų į rūpimus klausimus“, – taip mokytojų organizuotą ir įgyvendintą projektą įvertino direktorės pavaduotoja ugdymui Jurgita Jurevičienė.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.