Projektas „Socialinių-emocinių kompetencijų tobulinimas profesinei ir asmeninei sėkmei“

Margarita Pavilionienė ir Viktorija Lipskienė
,
Šiaulių r. savivaldybės administracijos vyriausiosios specialistės
Vilma Bagdonienė
,
Šiaulių r. Švietimo pagalbos tarnybos direktoriaus pavaduotoja

„Iš visų mokykloje esančių veiksnių, kurie turi įtakos vaikų mokymuisi ir pasiekimams, pats svarbiausias yra mokytojas – ne standartai, vertinimai, ištekliai ir net ne mokyklos vadovybė, o mokytojo kokybė. Mokytojai tikrai yra svarbūs“ (A. Hargreaves ir M. Fullan). Būtent todėl, aptariant švietimo kokybės problemas, tiek politikų, tiek analitikų, tiek ir visuomenės dėmesys krypsta mokytojų link: pačiais įvairiausiais pjūviais analizuojami socialiniai, ekonominiai, metodologiniai, etiniai ir visi kiti, čia nepaminėti mokytojo profesijos aspektai. Tokio dėmesio apsuptyje, jausdami nuolatinį spaudimą dėl mokinių mokymo(si) rezultatų (šiuo metu tai bene vienintelis visuomenei suprantamas mokytojo darbo kokybės rodiklis) ir trikdomi nuolatinių iššūkių (nuotolinis mokymas, ugdymo turinio atnaujinimas, mokyklos veiklos kokybės vertinimas ir pan.), mokytojai susiduria su opia dilema: tinkamai vykdyti reitingų mėgėjų aktualizuojamą mokytojo funkciją (t. y. paruošti mokinius standartizuotoms pasiekimų patikroms) ar garbingai atlikti švietimo politikų deklaruojamą Mokytojo misiją (t. y. užauginti dorą ir atsakingą asmenybę)? Šis pasirinkimas kelia mokytojams ir visai švietimo bendruomenei emocinę įtampą, nes „pedagogų perfekcionizmas – beribis“[1], o lūkesčiai – labai dideli… Nėra naujiena, kad patiriama nuolatinė įtampa, stresas daro įtakos žmogaus psichinei sveikatai ir gerovei. Todėl nieko nebestebina mokytojų retorikoje vis dažniau naudojamos sąvokos „profesinė krizė“, „pervargimas“, „perdegimas“, o žmogaus psichikos specialistai primygtinai ragina atsižvelgti į socialinės, emocinės ir psichinės gerovės naudą mokytojams[2]. Dar daugiau – Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) atliktų ypatingai plačios aprėpties tarptautinių tyrimų (TALIS, PISA ir kt.) rezultatai vienareikšmiškai patvirtina sąsajas tarp mokytojų emocinės savijautos ir mokinių pasiekimų.

 

Šiaulių rajono savivaldybė (toliau – Savivaldybė), siekdama rajono visuomenės vizijos „aktyvios bendruomenės, verslūs ir laimingi žmonės“, ėmėsi gana ambicingų uždavinių: gerinti švietimo kokybę, skatinti mokymąsi visą gyvenimą, tobulinti pedagogų bei švietimo įstaigų vadovų kompetencijas. Kad planai neliktų tik „sparnuotomis frazėmis“, Savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyrius ir Šiaulių rajono švietimo pagalbos tarnyba, bendradarbiaujant su Joniškio rajono švietimo centru, pateikė paraišką Europos Komisijos paskelbtam 2020 m. kvietimo teikti paraiškas „Erasmus+“ programos 1 pagrindinio veiksmo „Asmenų mobilumas mokymosi tikslais“ suaugusiųjų švietimo sektoriaus konkursui. Gavus Europos Sąjungos dotaciją pradėtas įgyvendinti „Erasmus+“ programos projektas „Socialinių-emocinių kompetencijų tobulinimas profesinei ir asmeninei sėkmei“ (toliau – projektas SEKPAS).

 

Šių metų pavasarį organizuotos Šiaulių ir Joniškio rajonų švietimo įstaigų vadovų, mokytojų bei pagalbos specialistų diskusijos, kurių metu analizuoti rajonų švietimo bendruomenėms aktualūs klausimai: kas padeda telkti mokyklos bendruomenę kokybiniams organizacijos pokyčiams, kaip paskatinti mokytojus siekti visai organizacijai aktualių tikslų, kas padeda išvengti pervargimo ir profesinio perdegimo… Diskusijose išsakytos mintys („emocinių kompetencijų viešųjų pirkimų būdu nenupirksi“, „mokyklos bendruomenė – ne avių banda, o sraunus kalnų upelis“, „vadovui svarbu ne ieškoti sau parankių žmonių, o ugdyti šalia esančius“) tapo konceptualiu / metodologiniu projekto SEKPAS veiklų pagrindu.

 

Įgyvendinant projekto SEKPAS veiklas, š. m. spalio 3–9 d. projekto SEKPAS konsorciumą sudarančių įstaigų atstovai dalyvavo pirmajame mokymosi mobilumo vizite Italijoje. Mobilumo dalyvius priėmė Soverato mieste įsikūrusi JUMP Associazone Culturale Gioventu in riSalto organizacija (toliau – JUMP) kuri yra aktyvi programos „Erasmus+“ dalyvė. Kartu su kitų delegacijų nariais iš Graikijos, Prancūzijos, Latvijos ir Vokietijos, projekto SEKPAS komanda dalyvavo mokymuose „Koučingas ir mentorystė: samprata, ypatumai bei skirtumai“, kuriuos vedė JUMP lektorė Alessia Simonetti. Mokymų dalyviai gilino koučingo ir mentorystės, kaip reikšmingų bei veiksmingų asmenybės ugdymo metodų sampratą, analizavo šių metodų sąsajas su socialinėmis-emocinėmis kompetencijomis, mokėsi įgytas žinias taikyti praktinėje veikloje ir, žinoma, tobulino anglų kalbos įgūdžius. Vizito metu aplankyta Katalikiškoji Marijos Ausiliatrice mokykla, kurią lanko vaikai nuo 6 mėnesių iki 18 metų amžiaus. Mokyklos administracija pristatė Italijos švietimo sistemos ypatumus, supažindino su mokyklos erdvėmis, jos istorija, suteikė retą progą pabendrauti su mokyklos ugdytiniais, kartu su ketvirtos klasės mokiniais – vykdyti bendras ugdymo(si) veiklas.

 

Puikiai parengta vizito darbotvarkė suteikė galimybių ne tik formaliai mokytis, bet ir lankant senąjį Soverato bei kalnuose įsikūrusį Badolato miestus – susipažinti su Italijos istorija, kultūra, gėrėtis nuostabia gamta, pajausti šalies žmonių komunikabilumą, nuoširdumą. Tokiu būdu projekto dalyviai neformaliai tobulino tarpkultūrines kompetencijas, praplėtė akiratį, mokėsi pasitikėti savimi ir komandos nariais, ne tik klausyti, bet ir išgirsti. Šio mobilumo nauda – neabejotina. Projekto SEKPAS komanda „parsivežė“ supratimą, kad emocinė mokytojų savijauta yra labai svarbi, todėl, siekiant aukštų mokinių mokymosi pasiekimų, verta investuoti būtent į ši mokytojo profesinės veiklos aspektą. Įgyvendinus vieną iš suplanuotų projekto SEKPAS mobilumo veiklų, konsorciumą sudarančių įstaigų atstovai įgytas žinias pritaikys rengiant švietimo bendruomenių profesinio ir asmeninio tobulėjimo skatinimo modelį bei Suaugusiųjų socialinių-emocinių kompetencijų tobulinimo programą, kurią įgyvendins Šiaulių ir Joniškio rajono savivaldybių švietimo įstaigose.

 

Šis straipsnis atspindi tik autorių nuomonę, todėl Nacionalinė agentūra ir Europos Komisija negali būti laikomos atsakingomis už jame pateiktą informaciją.

 

Flag_2colors.eps

[1] D. Šukytė. Lietuvos socialinio ir emocinio ugdymo asociacijos prezidentės linkėjimai. Socialinis ir emocinis ugdymas iš arti. 2021 m. Nr. 3.

[2] McGraw, Hill. 2021. 7 Reasons Why Social-Emotional Learning is Important for Teacher Wellbeing. Medium. Online. Accessed on 4 August 2021. https://medium.com/inspired-ideas-prek-12/7-reasons-why-social-emotional-learning-is-important-for-teacher-wellbeing-52237dd002f4)

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.