Projektas „Pakalbink akmenuką“

Irena Žemaitienė
,
Kauno l.-d. „Vaidilutė“ vyresnioji priešmokyklinio ugdymo mokytoja

Šiemet liepa mus lepina šiluma, negaili saulės spindulių. Kauno lopšelyje-darželyje „Vaidilutė“ šurmuliuoja  ugdytiniai, vasaros stovyklos dalyviai. Nors vasarą dažniau norisi vykti į gamtą ir joje laisvai veikti, ilsėtis, bet mūsų įstaigos vaikai nenusimena. Ugdomosios veiklos vyksta lauke. Vaikas, žaisdamas lauke, atranda save, natūralesnius ir šiltesnius santykius su aplinkiniais bei gyvąją gamtą – tikrąjį pasaulį, užpildantį vaiko prisiminimus spalvingomis patirtimis ir išgyvenimais.

 

Lauke vaikai žaidžia įprastais žaislais, naudojasi pasirinktai veiklai reikalingomis priemonėmis, įrankiais, gamtine medžiaga. Užsiėmimai visuomet virsta draugiškais ir linksmais žaidimais. Galioja taisyklė, leidžianti vaikui pačiam rinktis jį dominantį užsiėmimą ir mokytis savarankiško atradimo kelių, pedagogui paruošiant priemones veiklai.

Mano vasaros projekto tema „Prakalbink akmenuką“. Dažnas, eidamas žvyro keliu net neatkreipia dėmesio į akmenukus: paprastus, pilkus, apdulkėjusius, nieko neišsiskiriančius. Atostogaudami prie jūros randame nugludintų, įdomesnių formų ir spalvų akmenukų. Ar jie nepastebimi, neįdomūs vaikui? Bandydama išsiaiškinti sukūriau projektą.

 

Vasaros savaitės projekto „Prakalbink akmenuką“ tikslas: skatinti vaikus aktyviai veikti lauke, naudojant akmenukus ir kitas gamtoje rastas medžiagas, pagilinant žinias apie Lietuvoje esančius akmenų muziejus, literatūrą, siekiant ugdyti socialinius, pažintinius ir meninius gebėjimus. Į projektą įtraukiau ir tėvus, kurie padėjo vaikams prisirinkti  akmenukų.

 

Norėdama pagilinti vaikų žinias apie gamtoje randamus akmenukus, akmenų reikšmę pasakojome senovėje liaudies žmonių sukurtas legendas, padavimus, lauko pavėsinėse skaitėme vaikams Aido Jurašiaus pasakų knygą „Akmenukų pasakos“. Multimedijos pagalba vaikai „nukeliavo“ prie didžiausių Lietuvos riedulių: Barstyčių, Puntuko, Kriaučiaus, virtualiai aplankėme Mosėdyje esantį Vaclovo Into akmenų muziejų, kuriame eksponuojami 150 tūkstančių akmenų ir akmenėlių, Jotvingių kiemą, Pietų Lietuvos buities ir akmenų muziejų, esantį Kybartų kaime. Darželio kieme padariau akmenų taką, kuriuo džiaugsmingai keliavo vaikai vėl ir vėl, tyrinėjo įvairių formų ir frakcijų akmenis, svarstė kuriais bus sunkiausia pereiti, virė diskusijos. Su mažesniaisiais plovėme akmenukus, stebėjome jų formas ir aptarėme vandenyje išryškėjusias akmenų spalvas, svėrėme, dažėme, kūrėme įvairius darbelius pagal kiekvieno vaiko sumanymą. Priešmokyklinukai, inspiruoti skaitomų „Akmenukų pasakų“, sukūrė savo pasaką „Akmenukas, kuris troško skraidyti“. Jos herojai – vaikai Emilija ir Tomas. Jie atostogauti vyko į kaimą pas senelius. Reikėjo važiuoti senu ir duobėtu žvyrkeliu. Tėtis pyko, kad vėl reiks plauti automobilį. Mama nuliūdo, kad nuolat dardančioje mašinoje negalėjo skaityti. Linksma buvo tik Emilijai ir Tomui, svyruojantiems į šalis šalis ir išdykaujantiems. Tėtis nutarė, kad reikia kelią suremontuoti ir atvežė didelę mašiną žvyro. Vaikai džiaugėsi nauju kalneliu, atsiradusiu seneliu kieme. Buvo vakaras. Vaikai nuėjo miegoti. Naktį smarkokai palijo. Vaikai apsidžiaugė, kad galės statyti pilis iš šlapio žvyro. Tik išbėgę į kiemą nustėro pamatę spalvingą žvyro kalnelį. Lietui nulijus, žvyre puikavosi spalvingi, įvairių formų ir dydžių akmenys ir akmenukai. Tomas čiupo vieną ir bandė mesti, bet sesuo Emilija sudrausmino ir pasakė, kad mėtydamas akmenis gali ką nors sužeisti ar sudaužyti. Akmenukų mėtyti negalima. Tomukas atsakė, kad akmenukas tik guli ir guli, o gal jis nori paskraidyti. Vaikai pasikalbėjo ir nutarė iš akmenukų sudėlioti drugelį, kuris ir išpildytų akmenuko svajonę. Vaikai, tėveliai ir seneliai džiaugėsi kūriniu, papuošusiu senelių kiemą.

 

Būsimieji priešmokyklinukai kiemo pievelėje irgi sukūrė akmeninį drugelį. Projektas pavyko: vaikai sudominti, kūrybingi, aktyvūs, patenkino poreikį žaisti ir kurti gamtoje, lavino smulkiąją motoriką, bendradarbiavo su draugais ir mokytojais. Tėveliai patenkino poreikį dalyvauti ugdyme. Jų rinkti ir vaikų marginti akmenukai bus panaudoti darant Kneipo taką.

 

Tad, kiek akmenukas gali suteikti vaikui džiaugsmo, galimybę laisvai kurti!

 

 

 

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.