Projektas „Gebu ištarti“ – kelionė į garsų pasaulį Nemėžio vaikų lopšelyje-darželyje

Jolanta Sokolovska
,
Nemėžio vaikų lopšelio-darželio logopedė

Vilniaus r. Nemėžio vaikų lopšelyje-darželyje jau kelerius metus vyksta logopediniai užsiėmimai. Logopedo pagrindinė veikla yra kalbos, kalbėjimo ir komunikacijos sutrikimų korekcija. Jam dažnai tenka spręsti ir sutrikimus lydinčias problemas. Svarbu paminėti, kad logopedinė veikla yra tik dalis bendro darbo, kuriame dalyvauja ir vaikai, ir mokytojai, ir tėvai.

 

Daugėjant vaikų, turinčių kalbėjimo sutrikimų, skaičiui, 2021–2022 mokslo metais Nemėžio vaikų lopšelio-darželio bendruomenė kartu su manimi, logopede Jolanta Sokolovska, nusprendė įgyvendinti projektą „Gebu ištarti“. Projekto tikslas – suteikti galimybę kiekvienam darželinukui lavinti artikuliacinį aparatą ir kiekvienam lopšelio-darželio mokytojui suteikti žinių apie tai, kaip daryti su vaikais artikuliacinę mankštą per ryto rato užsiėmimus.

 

Artikuliacinio aparato lavinimo pratimų yra labai įvairių ir juos galima atlikti ne tik logopedinių užsiėmimų metu, bet ir žaidžiant su vaikais, įpinant logopedinius pratimus į kitas veiklas. Rudenį pradėjome su mokytojais susitikimų ciklą „Gebu ištarti“. Kartu aptarėme ir prisiminėme, kokiais atvejais vaikui gali būti reikalinga logopedo pagalba, kodėl artikuliacinė mankšta yra tokia svarbi, ypač ikimokyklinio amžiaus vaikams. Per susitikimus mokytojai, padedami logopedo, turėjo galimybę išmokti, kaip taisyklingai rodyti vaikams artikuliacinio aparato pratimus.

 

 

 

 

Gruodžio pirmąją savaitę aplankiau kiekvieną darželio grupę ir vedžiau užsiėmimą pagal temą „Atėjo žiema“. Veiklos metu visi vaikai mokėsi daryti artikuliacinę mankštą „Liežuvis ir pirmas sniegas“. Vaikai plėtojo aktyvųjį ir pasyvųjį žodyną, ugdė kūrybiškumą, lavino dėmesį ir smulkiąją motoriką. Tai buvo žinių ir įgūdžių įtvirtinimas pagal projektą „Gebu ištarti“.

 

Sausio ir vasario mėnesiai buvo labai darbingi, nes kartu su lopšelio-darželio specialiąja pedagoge Ada Laskauskiene organizavome respublikinę parodą „Linksmosios liežuvio pasakėlės“. Parodos tikslas – pasidalyti kūrybinėmis idėjomis, kaip pasitelkiant kitas veiklas lavinti vaikų artikuliacinį aparatą, siekiant pagerinti taisyklingo ir aiškaus kalbėjimo įgūdžius.

 

Pirmas etapas vyko sausio mėnesį darželyje. Lankiausi kiekvienoje lopšelio-darželio grupėje ir veiklos metu sekiau vaikams logopedinę pasaką, kartu su visais atlikdama artikuliacinę mankštą. Veiklos rezultatas – kiekvienos grupės kūrybinių darbų paroda pasakos motyvais. Antras etapas – respublikinės parodos organizavimas. Sulaukėme 38 dalyvių iš visos Lietuvos darbų. Pasakų rinkinį sudarė pasakos įvairiomis kalbomis: lietuvių (ir žemaičių tarme), rusų ir lenkų. Visiems parodos dalyviams buvo išsiųsti Vilniaus r. Nemėžio vaikų lopšelio-darželio direktorės pasirašyti padėkos raštai ir visų dalyvių atsiųstų logopedinių pasakų rinkiniai.

 

Per visą projekto „Gebu ištarti“ įgyvendinimo laikotarpį buvo konsultuojami tėvai. Tai viena iš prioritetinių projekto dalių. Grupių tėvų susirinkimuose dalyvavau aš arba specialioji pedagogė. Auklėtinių tėvai buvo informuojami apie specialistų darbo ypatumus ir, žinoma, apie bendradarbiavimo galimybes. Darbas vyko nuotoliniu būdu, o atsiradus galimybei tėvai buvo konsultuojami gyvai lopšelyje-darželyje.

 

Išliko didelis tėvų konsultacijų poreikis. Vaikų, turinčių kalbėjimo sutrikimų, kasmet tik daugėja, o dėl riboto darbo valandų skaičiaus nei fiziškai, nei įstatymiškai nėra galimybės dirbti su visais, kuriems reikalinga pagalba. Tikimės ir kitais mokslo metais tęsti projektą „Gebu ištarti“, kartu įgyvendinti idėją gyvai susitikti su tėvais tėvų logopedinėje mokyklėlėje. Dėkoju darželio direktorei ir administracijai už palaikymą ir pagalbą viso projekto metu!

 

Kviečiame pasigrožėti parodos „Linksmosios liežuvio pasakėlės“ darbais ir pasisemti naujų idėjų bei minčių čia.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.