Programa „Gyvenu gyvai“: ar galime jaunuoliams padėti įveikti sunkumus, kylančius dėl probleminio interneto naudojimo?

Besaikis jaunimo interneto naudojimas gąsdina ne tik tėvus. Mokytojams, socialiniams darbuotojams, kitiems specialistams, dirbantiems su jaunimu, taip pat iškyla sunkus uždavinys – sugrąžinti jaunuolius iš virtualios erdvės į realybę, kad šie siektų tikslų moksle, sporte ar kitose veiklose.

 

Tapęs globaliu socialiniu reiškiniu perteklinis interneto naudojimas (PIN) su visomis jo pasekmėmis tapo mokslinių tyrinėjimų objektu. Ieškoma ir surandama vis daugiau būdų, kaip pagelbėti asmenims, patiriantiems problemų dėl PIN. Visgi ši tema specialistui, dirbančiam socialinį, pedagoginį ar sveikatos ugdymo darbą, dažnai tampa iššūkiu, nes siejama su priklausomybėmis, kurių sukeltas problemas paprastai sprendžia psichologai ar psichoterapeutai. Tuo tarpu sveikatos profesionalai ir edukatoriai sutinka, kad svarbų vaidmenį atlieka prevencinės strategijos, kurios galėtų užkirsti kelią sunkesnėms problemoms vystytis. Tokią prevenciją galėtų (ir, tikriausiai, turėtų) taikyti bet kuris kitas atitinkamų žinių, įgūdžių ir asmeninių savybių turintis specialistas, dirbantis su jaunimu.

 

2020 m. Sveikatos apsaugos ministerija nusprendė aktyviau kreipti dėmesį į jaunimo emocinę gerovę ir stiprinti dirbančių su vaikais ir paaugliais specialistų kompetencijas psichikos sveikatos srityje, ugdyti emocinius ir socialinius socialinių darbuotojų, pedagogų ir apskritai viešajame sektoriuje dirbančių specialistų įgūdžius. 2022 m. liepą pradėtas vykdyti projektas Probleminio interneto naudojimo prevencijos programa „Gyvenu Gyvai“ siekia stiprinti specialistų, dirbančių su asmenimis, patiriančiais sunkumų dėl interneto ir kitų skaitmeninių technologijų probleminio naudojimo, kompetencijas. Projekto metu sukurta metodika „Probleminis interneto naudojimas: priežastys, pasekmės, prevencijos ir intervencijos galimybės“ pagrįsta draugišku ir tyrinėjančiu požiūriu į vaiko, paauglio ar suaugusiojo problemas. Joje atskleidžiamas PIN ryšys su emocine ir fizine sveikata, bendra gerove. Į problemą taip pat pažvelgiama per tėvų ir vaikų santykių prizmę, pateikiama vertingų patarimų, kaip padėti vaikui atsitraukti nuo ekranų. Daug dėmesio skiriama su jaunimu dirbančių specialistų asmeninėms savybėms ugdyti, skaitmeninėms kompetencijoms, skatinančioms saikingą ir protingą skaitmeninių priemonių naudojimą, stiprinti. Metodikoje gausu PIN atvejų pavyzdžių ir jų analizės aprašymų. Pateikiami intervencinių ir prevencinių metodų aprašymai, jų naudojimo patarimai.

 

PIN tema sudėtinga, nėra vieno sprendimo visiems atvejams. Sunku būtų pateikti nuoseklų veiksmų planą, kaip iki galo išspręsti šią problemą. Tačiau galime pabandyti padėti jauniems žmonėms, kurie ne visada yra pajėgūs patys, be pagalbos, sugrįžti į sveikesnę aplinką. Todėl 200 su jaunimu dirbančių specialistų – mokytojus, kitus formalaus ir neformalaus švietimo darbuotojus, socialinius darbuotojus, Vaikų ir jaunimo dienos centrų užimtumo specialistus, visuomenės sveikatos biurų specialistus – pakvietėme į praktinius projekto metu sukurtos metodikos įsisavinimo seminarus. Lapkričio 4, 5 ir 7 d. vyksiantys seminarai padės specialistams atpažinti ženklus, kad internete naršančiam jaunuoliui jau reikalinga pagalba, ieškoti galimybių jam padėti, rasti būdus, kaip pagelbėti tėvams, nežinantiems, kaip padėti savo vaikui ir kt. Seminarų dalyviai bus įtraukti į diskusijas, problemų sprendimą, grupines veiklas, sujungiančias mąstymą ir fizinę veiklą. Atlikdami patyrimines užduotis, nagrinėdami atvejus iš savo praktikos, pasiremdami metodikos patarimais jie ieškos ir, tikėtina, ras sprendimus, kuriuos galės pritaikyti savo profesinėje veikloje. Seminarus ves ekspertai, metodikos autoriai. Į lapkričio 4 ir 7 d. vyksiančius seminarus grupės beveik užsipildė.

 

Seminaro dalyviams bus suteikta prieiga prie metodikos ir metodinių priemonių repozitoriumo internete. Šia medžiaga jie galės naudotis neribotą laiką. Specialistams rekomenduojama metodiką išbandyti savo profesinėje veikloje iš karto po mokymų. Lapkričio pabaigoje seminarų dalyviai bus pakviesti į nuotolinę („Zoom“ platformoje) konsultaciją, kurios metu galės aptarti savo patirtį kartu su kolegomis ir konsultuotis su metodikos ekspertais.

Mokymo programa artimiausiu metu bus užregistruota ir akredituota Nacionalinės švietimo agentūros Neformaliojo švietimo programų registre (www.nspr.smm.lt).

 

Maloniai kviečiame į nemokamą praktinį seminarą

„Probleminis interneto naudojimas: pasekmės, rizikos, prevenciniai ir intervenciniai pagalbos metodai“. Seminaro trukmė – 8 val.

 

Seminaras vyks lapkričio 5 d., šeštadienį, viešbutyje „Kaunas“, Laisvės al. 79, Kaunas.

Detalesnė informacija apie renginio vietą ir laiką bus atsiųsta prieš renginį nurodytu el. paštu.

Dalyvių registracija vyksta internetu

PASTABA. Jei nuoroda neatsiveria, nukopijuokite ją į Jūsų naudojamos naršyklės paieškos eilutę.

Į mokymus bus pakviesti 200 pirmųjų užsiregistravusiųjų.Registracijos formoje būtinai nurodykite teisingą savo asmeninio telefono numerį, kad renginio organizatoriai galėtų su jumis susisiekti.

Jei turite klausimų, prašome rašyti ruta.milisauskiene@gmail.com

 

Kvietimas į seminarą

 

Projektą vykdo Socialinių projektų institutas kartu su partneriais – Jonavos rajono Socialinių paslaugų centru ir Tolerancijos ir fizinės gerovės ugdymo centru.

Projektas „Probleminio interneto naudojimo prevencijos programa „Gyvenu Gyvai“ finansuojamas Visuomenės sveikatos stiprinimo fondo, kurį administruoja Sveikatos apsaugos ministerija, lėšomis.

 

VŠĮ „Socialinių projektų institutas” inf. 

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.