Profesinis mokytojų tobulėjimas dalyvaujant tarptautiniuose projektuose

Renata Jankevičienė
,
Panevėžio rajono švietimo centro direktorės pavaduotoja, projekto „Prosocialinės vertybės“ ekspertė

Panevėžio rajono švietimo centras, įgyvendindamas „Erasmsus+“ KA2 programos projektą „Prosocialinės vertybės“ ir bendradarbiaudamas su Panevėžio r. Velžio gimnazijos mokytojomis Asta Klydžiene ir Viktorija Paškevičiene bei Panevėžio r. Naujamiesčio gimnazijos bibliotekininke Laura Šinkūniene bei mokytoja Alma Briediene dalyvavo virtualioje projekto baigiamojoje konferencijoje (angl. „The Good Nutrients for Schools“).

 

Išradingos gimnazijų mokytojos, jau ne vienerius metus dalyvaujančios Švietimo centro įgyvendinamuose projektuose, šį kartą profesinę patirtį pristatė ne tik Europos, bet ir pasaulio švietimo bendruomenės atstovams. Mokytojos Viktorija ir Asta kartu su savo mokiniais atskleidė, kaip prosocialinių vertybių ugdymui skirtus metodus: „Batų istorijos“, „Savivertės akiniai“, „Pagauk gerą žodį“, „Popierinė pilis“, taiko organizuodamos ugdomąją veiklą auklėtiniams penktokams. Šios mokytojų ir mokinių veiklos puikiai atspindi vieną iš projekto tikslų – prosocialinį elgesį skatinančių mokymo metodų įtraukimą į ugdymą.

 

Panevėžio r. Naujamiesčio gimnazijos bibliotekininkės Lauros Šinkūnienės bei mokytojos Almos Briedienės virtualioje projekto baigiamojoje konferencijoje pristatytas pranešimas (angl. „Empowered by ProSocial Values“) – puiki trejus metus vykusio projekto refleksija. Gimnazijos atstovės pristatė metodus ir strategijas, jau išbandytus su mokiniais ir padedančias pamokoje valdyti emocijas, įveikti baimę ir stresą bei saugiai jaustis. Lektorės dalijosi patirtimi, kaip padėti vaikams išmokti atpažinti emocijas ir būti empatiškais, surasti bendravimo algoritmų.

 

Dalyvaujant „Erasmsus+“ projektuose svarbus ne tik tarptautinis įvertinimas, bet ir rajono švietimo lyderių palaikymas, todėl nuoširdžiai džiaugiamės, kad tarptautinėje virtualioje projekto baigiamojoje konferencijoje dalyvavo ir Panevėžio rajono Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vedėjas Algirdas Kęstutis Rimkus.

 

Projektui baigiantis, jo veiklų Lietuvoje koordinatorė Panevėžio rajono švietimo centro direktorė Jurgita Vaitiekūnienė, paklausta, kokia gi didžiausia projekto sėkmė, nedvejodama teigia: „Didžiausias džiaugsmas koordinatoriui – stebėti, kaip mokytojai, dalyvaudami tarptautinėse veiklose, įgyja patirties, auga ir skleidžiasi. Nuoširdžiai džiaugiuosi bibliotekininkės Lauros Šinkūnienės (Naujamiesčio gimnazija),  mokytojos Astos Klydžienės (Velžio gimnazija), direktorės pavaduotojos ugdymui Aušros Krikščiūnienės (Smilgių gimnazija), direktorės pavaduotojos ugdymui Renatos Lukošiūnienės (Velžio lopšelis-darželis „Šypsenėlė“) profesiniu augimu, Prosocialinės savaitės renginių organizavimu įstaigose bei įsitraukimu į tarptautinį prosocialinių vertybių puoselėtojų tinklą „Kiekvienam“, kuriame minėtų įstaigų atstovės-ambasadorės dalyvaus ir pasibaigus projektui.

Šiuo metu į tinklo veiklą įsitraukė ne tik Europos, bet ir Amerikos, Indijos ir kitų šalių mokytojai“.

 

Projekto tikslai siejami ir su skaitmeninių technologijų taikymu ugdyme, šiuolaikinių metodų paieška. Vienas iš tokių pavyzdžių – internetinių žaidimų, ugdančių emocinį intelektą, empatiją, bendravimą, bendradarbiavimą, solidarumą, pagarbą ir kitas prosocialines vertybes, duomenų bazės kūrimas. Todėl šiame straipsnyje pristatysime keletą partnerių pasiūlytų žaidimų.

 

Žaidimą „Raskite porą“ (angl. „Find the pair“) pristatė Ispanijos partneriai „Consejeria de Education Junta de Castilla y Leon“. Žaidimo esmė – turėti keletą tikslų. Tiesioginis tikslas – susieti emociją su atitinkama veido išraiška, išreiškiančią analogišką būseną; netiesioginis tikslas – ugdyti emocinį intelektą; psichologinis, socialinis ir prosocialinis – skatinti savireguliaciją ir užkirsti kelią konfliktams.

Pradėdami žaisti, mokiniai gali pasiklausyti kaip skamba ispanų kalba, nes būtent šia kalba jis sukurtas. Bet neišsigąskite, ispaniškas paaiškinimas – labai trumpas ir nuskamba žaidimo pradžioje.

Žaidimą sudaro paveikslėliai ir nuotraukos. Ispanijos partneriai teigia, kad 5–12 metų vaikai gali sėkmingai įveikti šį kalbos barjerą. Tiesiog žaidimo pradžioje paaiškinama, kad žaisdami vaikai sužino, jog mūsų veidai skirtingi, tačiau daugumą emocijų išreiškia panašiai. Spragtelėjus rodyklei, pasirodo avis, sakanti, kad žaidžiantys turi atkreipti dėmesį į centre esantį pieštą veiduką ir iš dviejų stulpelių išsirinkti nuotrauką, išreiškiančią veiduką atitinkančią emociją.

 

Kitas Ispanijos partnerių  pasiūlytas žaidimas – „Emocijų ruletė“ („The roulette of emotions“), taip pat skirtas emocinio intelekto ugdymui.

Kai žaidimo lange atsiveria ruletė, spragtelėjamas žodis „girar“ (liet. posūkis), o ruletė pasukama, jos rodyklė sustoja ties veidu, atspindinčiu vieną konkrečią emociją. Po to, kai sistema pasiūlo dvi situacijas, jūs nusprendžiate, kurioje situacijoje veikėjai jaučia tą emociją, kurią iš pradžių rodė ruletė.

Nors žaidimas skirtas vienam žaidėjui, tačiau siūlome jį žaisti grupėje, tokiu būdu mokinius įtrauksite diskutuoti ir mokytis priimti bendrą sprendimą.

Na, o jei jūsų klasėje yra mokinys, kuris su tėveliais keletą metų gyveno Ispanijoje ir sugrįžo į Lietuvą, sudarykite jam sąlygas tapti jūsų pagalbininku ir išversti žaidime esantį tekstą į lietuvių kalbą.

 

Galbūt skaitydami skeptiškai nusprendėte, kad žaidimai, kurių įvadas ispaniškas, jums – nenaudingi. Žinoma, turite teisę rinktis, bet norime pasiūlyti dar vieną žaidimą, kurį galėsite pritaikyti anglų kalbos pamokose.

Nors Panevėžio rajono švietimo centro ir partnerių įgyvendinamo projekto tikslas – skatinti prosocialines vertybes, tačiau negalime neatsižvelgti į dėl koronaviruso susidariusią situaciją ir neskatinti šiuo metu laikytis socialinės distancijos. Būtent toks pagrindinis žaidimo „Ar galite išgelbėti pasaulį?“ („Can you save the world“), kurį pasiūlė įstaigos „Friends Of Education“ (Šiaurės Makedonija) partneriai. Tai visai šeimai skirtas edukacinis žaidimas, padedantis įveikti koronaviruso pandemiją. Bet kokio amžiaus žaidėjai, žaisdami šį žaidimą, gali išmokti laikytis socialinės distancijos.

 

Velžio gimnazijos mokytojų sukurtas filmukas https://www.youtube.com/watch?v=jFW52pnOya0.

Žaidimų nuorodos: http://www.czpsicologos.es/evenbettergames/jugar.php?juego=cadaoveja, http://www.czpsicologos.es/evenbettergames/jugar.php?juego=ruleta, https://martin-jacob.itch.io/can-you-save-the-world.

Baigiamoji projekto konferencija https://psv.europole.org/lt/2-online-multiplier-event-prosocial-values-community-international-conference/.

Tinklas „Kiekvienam“ https://psv.europole.org/lt/prosocial-value-community-2/.

 

„Erasmus+“ KA2 programos projektas „Prosocialinės vertybės“ (angl. „ProSocial Values“), Nr. 20171IT02KA201036860 finansuojamas remiant Europos Komisijai. Tarptautinį projektą koordinuoja „Polo Europeo della Conoscenza“ (Italija).

Šis pranešimas atspindi tik autoriaus požiūrį, todėl Komisija negali būti laikoma atsakinga už bet kokį jame pateikiamos informacijos naudojimą.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.