Probleminis vaiko elgesys kyla dėl konkrečios priežasties

Vaida Stoškuvienė
,
Paramos vaikams centro komunikacijos specialistė

Balandžio 10 d. Lietuvos nacionalinėje Martyno Mažvydo bibliotekoje vyko projekto „Kompleksinių paslaugų šeimai teikimas Vilniaus mieste“ paskaita „Probleminis vaikų elgesys: kaip suprasti ir ką daryti?“, per kurią Paramos vaikams centro direktorė, psichologė, psichoterapeutė Aušra Kurienė kalbėjo apie galimas vaiko elgesio priežastis ir reagavimo būdus. Visi esame susidūrę su netinkamu vaikų elgesiu, stengiamės pamokyti jį ar pabarti, o kartais ignoruoti, kad elgtųsi tinkamai. Pasak psichologės, psichoterapeutės Aušros Kurienės, tai ne visada padeda išvengti įtampos ir pakeičia vaikų elgesį. Kur kas lengviau tėvams tinkamai sureaguoti ir spręsti konfliktus, kai jie supranta, kokia priežastis išprovokavo konkretų vaiko poelgį.

Netinkamą elgesį išprovokuoja situacija

 

„Agresyvūs ir destruktyvūs vaiko veiksmai akivaizdžiai matomi kaip netinkami, tačiau probleminis elgesys – tai ir nerimastingumas, apatija, užsitęsęs liūdesys. Dažniausiai vaiką vienaip ar kitaip elgtis paskatina tam tikra situacija, kurioje jis atsiduria. Pavyzdžiui, praleidęs 10 valandų darželyje, vaikas yra išsiilgęs tėvų, tad tikrai zys ar verks, jeigu jie nors ir trumpam stabtelės išgerti kavos su pažįstamais“, – paaiškino A. Kurienė.

Kita itin dažna situacija, išprovokuojanti nederamą elgesį, kai vaikas gauna pernelyg daug stimuliacijos. Tai gali būti žaidimų kambariai, atrakcionų parkai ir pan. Tėvams atrodo, kad vaikas išsidūko ir turėtų ramiai pietauti ar iškart užmigti, tačiau jis, gavęs daug dirgiklių, negali nusiraminti.

 

Panašiai jaučiasi ir mokiniai, kurie kiekvieną dieną lanko po kelis būrelius ar turi pasirengti ne vienam atsiskaitymui. „Vieni įsiaudrinę tampa dar aktyvesni, o kiti nieko nenori, tik – gulėti. Kartais nereikia ieškoti giliai paslėptų priežasčių. Pakanka pažiūrėti, kokia buvo vaiko diena, ir pakeisti situaciją: leisti pailsėti, padėti nusiraminti, numalšinti troškulį, apkabinti“, – atkreipė dėmesį psichologė.

Natūralūs amžiaus ypatumai taip pat turi daug įtakos konkrečiam vaiko elgesiui. Tad nereikėtų savęs kaltinti ir dramatizuoti situacijos, kai dvimetis krenta ant grindų, priešmokyklinukas tampa itin iniciatyvus, o septynmetis staiga nori visus nugalėti.

Nepatenkinti poreikiai – svarbi probleminio elgesio priežastis

 

„Sunkiausia suaugusiesiems suprasti psichologines probleminio elgesio priežastis, kurias dažniausiai lemia nepatenkinti vaiko poreikiai. Kai vaikas negauna pakankamai dėmesio, bando jo išsireikalauti sirgdamas, žalodamas save ar kitus ir kitu destruktyviu elgesiu. Jeigu jaučiasi nesaugiai, tai gali būti paaiškinimas, kodėl elgiasi agresyviai arba, atvirkščiai, nenori lankyti būrelių, dalyvauti klasės vaidinimuose ar olimpiadose“, – sakė A. Kurienė.

Pasak psichologės, labai svarbu rimtai priimti vaiko žodžius, nes raginimas nebijoti („Tu gi viską moki, nėra čia ko bijoti“) gali būti suprantamas kaip jo jausmų nuvertinimas.

 

Ignoruojant vaiko autonomiškumo poreikį ir norą būti individualiam, pavyzdžiui, neleidžiant auginti ar kirptis plaukų, dėvėti norimų drabužių, darželinukas gali užsispirti niekur neiti, o paauglys savo nepriklausomybę rodyti vagiliaudamas, negrįždamas namo ir pan.

Dar viena priežastis, kodėl paaugliai susižavi pavojingomis ar ekstremaliomis veiklomis, taip pat pradeda vartoti alkoholį, narkotines medžiagas, – nėra patenkinamas susijaudinimo poreikis, kuris svarbus visais amžiaus tarpsniais. Tad A. Kurienė patarė padėti vaikams rasti galimybių užsiimti nepavojingomis veiklomis ir neignoruoti norų, pavyzdžiui, važinėti riedlente, kartingais ar pan.

Laikas su šeima padeda įveikti sunkumus

 

Kitas labai svarbus vaiko poreikis – priklausyti šeimai ar bendruomenei. Jeigu gimus broliui ar sesei, vyresnėlis pasijunta nereikalingas, mokyklinukas nuolat stumiamas į šalį, kartojant, kad čia ne jo reikalai, o paauglys baudžiamas atstūmimu, vaikas ima abejoti, ar yra mylimas, o gal tapo trukdžiu šeimoje.

Paramos vaikams centro vadovė pabrėžė, kad geriausiai vaikui padeda ne tik jaustis mylimam, reikalingam, bet ir patenkinti kitus poreikius bendra visos šeimos veikla bei individualus, tik jam skirtas laikas su vienu iš tėvų. Tam pakanka skirti bent pusvalandį kiekvieną savaitę.

 

Norint suprasti netinkamo vaiko elgesio priežastis, kur kas svarbiau klausyti, ką jis sako, nei užversti klausimais, patarimais ir moralais. Taip pat svarbu matyti vaiką, priimti tokį, koks yra, nesistengti jo keisti, bet pažinti ir tyrinėti.

 

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.